2012-11-29, 06:15
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Till helgen blir det -5 grader och sol här i Småland, verkar lovande!!

Detta är en bild från sist (och första gången jag försökte fånga stjärnhimlen) jag fotograferade. Den starka stjärnan i mitten, är det Polstjärnan eller Altair? Svårt att säga i efterhand kanske.Enligt Stelarium skulle den ligga i ungefär samma position. Det var svårare än vad jag förväntade mig att fånga stjärnorna, men övning ger färdighet, som man brukar säga. Längtar till helgen.

http://i50.tinypic.com/2wqxr4g.jpg

Detta är cirkus en halvtimmes färd från en stad med 100 000 invånare, men ändock letar sig ljusföroreningar fram. Får åka längre nästa gång.
Vet inte när detta är taget men Jag vill få det till att den starka "stjärnan" är jupiter?
Polstjärnan ligger högt i norr vid jordaxeln men denna starkt lysande sak ligger ganska nära M45.
Citera
2012-11-29, 07:51
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Vet inte när detta är taget men Jag vill få det till att den starka "stjärnan" är jupiter?
Polstjärnan ligger högt i norr vid jordaxeln men denna starkt lysande sak ligger ganska nära M45.

Yes, visst är det Jupiter.

Såhär hittar du Polstjärnan (som för övrigt inte alls är så stark som många tror).

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...arlavagnen.jpg
Citera
2012-11-29, 10:00
Medlem
Snygg bild! Japp det är Jupiter utan tvekan. Jag har varit mycket intresserad av just det området i stjärnhimlen på ett tag. Ceres and Vesta går också att hitta därinne just nu bl a.
Citera
2012-11-29, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77

Okej, vad roligt . M45 är alltså stjärnhopen snett över Jupiter? Såg ut som karlvagnen när jag var ute, hade inget stjärnatlas med mig därför blev jag lite förvirrad och tänkte att det kunde varit Altair. Men Jupiter alltså, trevligt!!

Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Snygg bild! Japp det är Jupiter utan tvekan. Jag har varit mycket intresserad av just det området i stjärnhimlen på ett tag. Ceres and Vesta går också att hitta därinne just nu bl a.

Tack så mycket Går Ceres och Vesta se med blotta ögat?
Köpte en app till telefonen som heter Star Walk i veckan så det blir enklare att lokalisera stjärnor och planeter
Citera
2012-11-29, 13:39
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Hallå!

Hade hoppats på att göra en fin bild på Jupiter ikväll men just innan den han dyka upp över trädlinjen så blev det molnigt

Dock hann jag ta en hel drös bilder på månen som jag hade tänkt testa att stacka och göra en mosaik av (då endast 1/4 av månen får plats i mitt synfält). Tyvärr såg jag efter att jag hade packat ihop grejorna att samtliga bilder var rejält överexponerade, dvs att receptorerna(osäker på korrekt term) i kamernan hade blivit maxade... Så sidan närmast solen saknar massor med detalj

I alla fall tänkte jag ändå stacka bilderna och sy ihop dem då jag aldrig har gjort det förr och då stötte jag på problem med själva stackningen... Än fast jag knäppte med fjärrutlösare så snabbt jag kunde så var skillnaden mellan bilderna så pass stor att registax hade problem med att passa ihop bilderna (eller så var det pga min oerfarenhet med programvaran) så jag fick nöja mig med 2-3 bilder per sektion istället för ~20.

Men efter många om och men så fick jag fram bilden, 4 sektioner ihopklistrade med 2-3 bilder vardera samt lite redigering i PS.

Bilden

Utrustning:
8" Meade Lightbridge
Nikon D40

Imorgon tar jag nog revansch med mindre exponering
Riktigt läcker bild på vår lilla måne. Tack för att du gör en insats Sluta inte med det!
Citera
2012-11-29, 14:27
Medlem
Citat:
Tack så mycket Går Ceres och Vesta se med blotta ögat?
Köpte en app till telefonen som heter Star Walk i veckan så det blir enklare att lokalisera stjärnor och planeter

Inte med mina gamla ögon i alla fall. Kikare funkar, roligast med stativ för att stjärnorna blir så vackra när de hänger där stilla och stabila i bildfältet. Det är lite av en kartläsnings-övning att hitta småobjekt som asteroider. T ex kolla i stellarium först och sedan veta var man ska leta. Kul att följa dem under en tidsperiod.

Gillade din bild eftersom det varit så länge sedan man sett stjärnorna och så lyckades du fånga upp både skogen och himlen. Det enda som fattades var vildsvinen som brukar härja ute på natten!
Citera
2012-12-01, 13:15
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Riktigt läcker bild på vår lilla måne. Tack för att du gör en insats Sluta inte med det!

Tackar =) Ja jag hade då inte tänkt att sluta, har beställt ett cg-5 gt stativ som borde komma fram nästa vecka

Bara att köpa lite smågrejor... Som själva teleskopet.

Så kommer nog kanske någon vidvinkel-bild på landskap+stjärnhimmelen då det enda jag har att montera fast på stativet för tillfället är en systemkamera
Citera
2012-12-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Tackar =) Ja jag hade då inte tänkt att sluta, har beställt ett cg-5 gt stativ som borde komma fram nästa vecka

Bara att köpa lite smågrejor... Som själva teleskopet.

Så kommer nog kanske någon vidvinkel-bild på landskap+stjärnhimmelen då det enda jag har att montera fast på stativet för tillfället är en systemkamera

Det där var inget för en fattig Vad kör du med för objektiv till din D40, 18-200mm eller? Är sugen på ett roligare objektiv till mig Eos 600D. Har endast standard 18-55 och då kommer man inte nära

Fin bild på månen!!
Citera
2012-12-01, 13:46
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Till helgen blir det -5 grader och sol här i Småland, verkar lovande!!

Detta är en bild från sist (och första gången jag försökte fånga stjärnhimlen) jag fotograferade. Den starka stjärnan i mitten, är det Polstjärnan eller Altair? Svårt att säga i efterhand kanske.Enligt Stelarium skulle den ligga i ungefär samma position. Det var svårare än vad jag förväntade mig att fånga stjärnorna, men övning ger färdighet, som man brukar säga. Längtar till helgen.

http://i50.tinypic.com/2wqxr4g.jpg

Detta är cirkus en halvtimmes färd från en stad med 100 000 invånare, men ändock letar sig ljusföroreningar fram. Får åka längre nästa gång.
Jag gillar bilden, den är snygg. Men vill du helt slippa ljusföroreningar så är det Norrland du ska besöka. Men då kommer norrskenet och "stör".

Den ljusa är som sagt planeten Jupiter.
Citera
2012-12-01, 17:17
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Det där var inget för en fattig Vad kör du med för objektiv till din D40, 18-200mm eller? Är sugen på ett roligare objektiv till mig Eos 600D. Har endast standard 18-55 och då kommer man inte nära

Fin bild på månen!!

Har faktiskt också ett 18-55mm just nu, samt ett 30ish-200mm. Så det blir väl kanske inte precis vid-vinkel, men en del får man med

Tack!
Citera
2012-12-03, 00:03
Medlem
AteistenOlles avatar
Var ute en sväng i kylan och tog lite(900mb) bilder på Jupiter.

Jupiter+4månar
(Från vänster till höger: Europa, Io, Ganymede, Jupiter(duh), Callisto)

Totalt blev det 100 bilder på Jupiter, runt 10 på Europa, Io och Ganymede sedan ytterligare 10 på Callisto. Efter att ha sorterat bort de dåliga bilderna landade det på runt ~80 som gick vidare till Registax. (Att stacka månbilderna var kanske lite överflödigt)

Blev lite besviken på resultatet, den färdiga stackade bilden var inte så mycket bättre än den bästa i urvalet. :-/

Tror inte att jag kan ta så mycket fler bilder än vad jag gjorde heller, Jupiter hinner nog rotera för mycket på tiden det skulle ta att knäppa bilderna.
Citera
2012-12-03, 10:14
Medlem
Snygg bild, ateisten! Är det spegelvänd? Eller var du ute i småtimmarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in