Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-05, 20:42
  #577
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polarlight
Bjuder på en liten bild på vintergatan, tagen för några veckor sedan. Exponeringstiden är kanske i längsta laget vilket gjorde att det blev lite stjärnspår. Har även dragit upp kontrasten för att framhäva stjärnorna lite.

Bild här

Fränt! Jo exponeringen var kanske lite för lång, men de extra sekunderna är så viktiga när man försöker få de fram de ljussvagarna delarna av vintergatan som vi ser från Sverige. Enda alternativet är egentligen att antingen 1: Skaffa motordrivet stativ eller 2: skaffa en top-end kamera där du kan köra på 6000+ iso utan att bilden ser ut som en tallrik gröt.


Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jag har experimenterat lite med astrofotografering men fattar inte en sak: när man tittar på stjärnhimlen så syns stjärnor ner till magnitud 6 kanske, och Vintergatan syns jättetydligt. Men tar man kort på himlen så syns stjärnor av 8:e magnituden jättetydligt, men Vintergatan syns knappt alls. Varför har många kameror svårt att ta bild på Vintergatan? Varför kan de inte återge det man ser visuellt? Vore kul att visa nån som inte sett en mörk stjärnhimmel exakt hur en sån ser ut genom att bara visa en bild.

Kameror fungerar inte på samma sätt som våra ögon. Jag ska inte låtsas att jag vet exakt hur de skiljer sig åt men det finns en bra förklaring ang. detta, testa att leta runt lite efter skillnaderna mellan våra ögon och kamerasensorer så borde du hitta något.


---------------------------------------------

Har inte kunnat fota något sen tidigt i december (utöver en 1h molnlucka för en eller två veckor sedan då jag hann ta en endaste bild på m82).

Så istället har jag rotat runt en hel del bland data från olika rymdteleskop, främst Hubble och Chandra. Tänkte att jag skulle dela med mig utav en .gif jag gjorde av stjärnan V838 Monocerotis nu i dagarna. Det är ju åtminstonde redigering av astrofoto

.gif här!

Det är 7 stycken frames utspridda från Maj 2002 till September 2006, med lite 'tweening' imellan för att göra animationen lite mjukare.

Kort sammanfattning om vad det är ni tittar på från wiki:

Jag laddade ner datan från Hubble Legacy Archive, redigerade i PixInsight och photoshop cs2.
Citera
2014-02-05, 21:22
  #578
Medlem
Polarlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Fränt! Jo exponeringen var kanske lite för lång, men de extra sekunderna är så viktiga när man försöker få de fram de ljussvagarna delarna av vintergatan som vi ser från Sverige. Enda alternativet är egentligen att antingen 1: Skaffa motordrivet stativ eller 2: skaffa en top-end kamera där du kan köra på 6000+ iso utan att bilden ser ut som en tallrik gröt.


Ja de är otroligt viktiga och helst hade man velat lägga på ännu mer sekunder. Nu har jag dock införskaffat en ekvatoriell montering så ska låta kameran åka med på teleskopet. Borde klara hyfsat långa exponeringar med korrekt polinställning :-)
Problemet är vädret... jag har inte sett en enda stjärna på hela 2014. Sjukt deprimerande!
Citera
2014-02-06, 21:33
  #579
Medlem
Theangleaxes avatar
Någon som känner till ett engelskt eller svenskt amatörforum med amatörbilder?

(inte astronet)
Citera
2014-02-07, 00:35
  #580
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Någon som känner till ett engelskt eller svenskt amatörforum med amatörbilder?

(inte astronet)

Cloudynights, Iceinspace, Starship asterisk (APOD)... bland annat. Alla är inte 100%iga astrofoto-forum, men de alla har i alla fall forumdelar där som rör astrofoto.

Annars finns ju också www.reddit.com/r/astrophotography
Citera
2014-02-07, 01:15
  #581
Medlem
ZimaBlues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Cloudynights, Iceinspace, Starship asterisk (APOD)... bland annat. Alla är inte 100%iga astrofoto-forum, men de alla har i alla fall forumdelar där som rör astrofoto.

Annars finns ju också www.reddit.com/r/astrophotography
Vill tillägga med Stargazers Lounge på listan, trevligt forum.
Citera
2014-02-24, 21:52
  #582
Medlem
AteistenOlles avatar
Riktigt ledsamt väder denna säsong! Har bara kunnat fotat en kväll sedan början på December :-/

I vilket fall hann jag testa min systers 50mm f1.8g-objektiv förra veckan innan månen kom upp över horisonten, passade faktiskt riktigt bra till att fota större stjärnbilder alternativt delar av vintergatan.

Jag hann ta cirka 15st exponeringar på 50s styck, med kameran fastmonterad på min celestron cg-5 gt. Satte stoppet till f2.2 för att undvika kromatiska hemskheter. Ni ser nog vilken stjärnbild det jag har fotat:

Länk till bilden

Stackad och redigerad i pixinsight.

Bilden är aningen croppad nedtill för att ta bort det värsta av vignetteringen och ljusföroreningen, orion låg i riktning mot centrala Uppsala (ca. 12km bort).

Edit: Skulle nog ha blivit lite fränare om jag hade tagit bort IR-filtret som sitter i kameran, det finns en gigantisk emissionsnebulosa som heter Barnard's Loop som täcker i stort sett hela synfältet.
__________________
Senast redigerad av AteistenOlle 2014-02-24 kl. 21:57.
Citera
2014-02-24, 22:48
  #583
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Riktigt ledsamt väder denna säsong! Har bara kunnat fotat en kväll sedan början på December :-/

I vilket fall hann jag testa min systers 50mm f1.8g-objektiv förra veckan innan månen kom upp över horisonten, passade faktiskt riktigt bra till att fota större stjärnbilder alternativt delar av vintergatan.

Jag hann ta cirka 15st exponeringar på 50s styck, med kameran fastmonterad på min celestron cg-5 gt. Satte stoppet till f2.2 för att undvika kromatiska hemskheter. Ni ser nog vilken stjärnbild det jag har fotat:

Länk till bilden

Stackad och redigerad i pixinsight.

Bilden är aningen croppad nedtill för att ta bort det värsta av vignetteringen och ljusföroreningen, orion låg i riktning mot centrala Uppsala (ca. 12km bort).

Edit: Skulle nog ha blivit lite fränare om jag hade tagit bort IR-filtret som sitter i kameran, det finns en gigantisk emissionsnebulosa som heter Barnard's Loop som täcker i stort sett hela synfältet.
Jäklar vad läckert! Till och med jag kan se vilken stjärnbild det är Bra jobbat.
Citera
2014-02-24, 23:36
  #584
Medlem
Polarlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Riktigt ledsamt väder denna säsong! Har bara kunnat fotat en kväll sedan början på December :-/

I vilket fall hann jag testa min systers 50mm f1.8g-objektiv förra veckan innan månen kom upp över horisonten, passade faktiskt riktigt bra till att fota större stjärnbilder alternativt delar av vintergatan.

Jag hann ta cirka 15st exponeringar på 50s styck, med kameran fastmonterad på min celestron cg-5 gt. Satte stoppet till f2.2 för att undvika kromatiska hemskheter. Ni ser nog vilken stjärnbild det jag har fotat:

Länk till bilden

Stackad och redigerad i pixinsight.

Bilden är aningen croppad nedtill för att ta bort det värsta av vignetteringen och ljusföroreningen, orion låg i riktning mot centrala Uppsala (ca. 12km bort).

Edit: Skulle nog ha blivit lite fränare om jag hade tagit bort IR-filtret som sitter i kameran, det finns en gigantisk emissionsnebulosa som heter Barnard's Loop som täcker i stort sett hela synfältet.

Häftigt! :-) Du har ju till och med fått med NGC2024 på ett tydligt sätt :-)
Citera
2014-02-25, 14:44
  #585
Medlem
Spakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Riktigt ledsamt väder denna säsong! Har bara kunnat fotat en kväll sedan början på December :-/

I vilket fall hann jag testa min systers 50mm f1.8g-objektiv förra veckan innan månen kom upp över horisonten, passade faktiskt riktigt bra till att fota större stjärnbilder alternativt delar av vintergatan.

Jag hann ta cirka 15st exponeringar på 50s styck, med kameran fastmonterad på min celestron cg-5 gt. Satte stoppet till f2.2 för att undvika kromatiska hemskheter. Ni ser nog vilken stjärnbild det jag har fotat:

Länk till bilden

Stackad och redigerad i pixinsight.

Bilden är aningen croppad nedtill för att ta bort det värsta av vignetteringen och ljusföroreningen, orion låg i riktning mot centrala Uppsala (ca. 12km bort).

Edit: Skulle nog ha blivit lite fränare om jag hade tagit bort IR-filtret som sitter i kameran, det finns en gigantisk emissionsnebulosa som heter Barnard's Loop som täcker i stort sett hela synfältet.
Man kan till och med urskilja IC 434, imponerande!
Citera
2014-03-14, 00:08
  #586
Medlem
Polarlights avatar
Gårdagen bjöd på ganska bra förhållanden så gjorde ett försök på Jupiter och så här blev resultatet. Ganska ok tror jag för att vara blott andra försöket någonsin.

http://i57.tinypic.com/lwnlk.jpg
Citera
2014-03-28, 09:02
  #587
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polarlight
Gårdagen bjöd på ganska bra förhållanden så gjorde ett försök på Jupiter och så här blev resultatet. Ganska ok tror jag för att vara blott andra försöket någonsin.

http://i57.tinypic.com/lwnlk.jpg

Fint! Betydligt bättre än mitt andra försök på Jupiter! Eller elfte för den delen!

Fick möjligheten att testa på ett riktigt solteleskop, så jag tog min guidekamera och filmade lite. Stackad i registax, ytterligare bearbeting i PS. Stoppade även in Jorden brevid till skala!

http://i.imgur.com/PioLPNR.png
Citera
2014-04-04, 20:21
  #588
Medlem
PuffTheDragons avatar
Här är min senaste bild av Saturnus, tagen förra helgen.
http://www.flickr.com/x/t/0094009/ph...n/13628424764/

Ca 2800 stackade bilder och 300x förstoring. Den här är förstorad ytterligare 2x digitalt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback