2012-02-26, 12:47
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Stora astrofotografiska tråden

I denna tråd tänkte jag att vi kunde samla våra egna bilder som vi tagit, antingen genom teleskop eller direkt på himlen. På senare tid har det kommit i många trådar poster om både bilder och bildförfrågningar, och eftersom det kan ses som OT så tänkte jag att vi kunde samla dem här i stället! Här kan vi också prata om vilka kameror, linser och vilka olika tekniker man ska använda för olika ändamål. Man kan också posta bilder, och fråga vilken kamera/teknik som använts för just den bilden.
Citera
2012-02-26, 12:59
Medlem
Bra initiativ!
Jag hade turen att lyckas med månen två kvällar i rad för ett par veckor sen. Tur med både väder, fokus och riktning (kunde fota från balkongen). Systemkamera på 130mm newton i primärfokus via 2xbarlow.
Tyckte det blev ballt att sätta bilderna bredvid varandra.
http://i1219.photobucket.com/albums/...4webz/3031.jpg
Citera
2012-02-26, 13:23
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Helt fantastiskt fin bild, bra jobbat! Kollade upp teleskopet du hade, verkar rätt dyrt tyvärr. Men man kanske kan hitta ett begagnad någonstans. Måste bara fråga, det kan väl inte vara några större problem att se Phobos och Deimos i det teleskopet? Eller måste man åka ut i vildmarken för att se dem?

Stora astrofotografiska tråden, vore det en idé kanske?

Och på Merkurius!
Jag ska försöka fixa en bild på Merkurius. Men både Merkurius och Venus är inte speciellt lätta eller roliga att fotografera. Venus pga atmosfären, bilderna blir disiga och man kan bara skymta en tjock atmosfär. Merkurius eftersom den är så otroligt liten och nära solen. Kan göra ett försök dock.
Citera
2012-02-26, 13:45
Medlem
Härligt, mycket snygga bilder på månen. Jag ska slänga upp ett par bilder som jag fått tagna åt mig från andra sidan jordklotet nu igår. Lägger upp dem ikväll.
Citera
2012-02-26, 14:02
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalabalikov
Bra initiativ!
Jag hade turen att lyckas med månen två kvällar i rad för ett par veckor sen. Tur med både väder, fokus och riktning (kunde fota från balkongen). Systemkamera på 130mm newton i primärfokus via 2xbarlow.
Tyckte det blev ballt att sätta bilderna bredvid varandra.
http://i1219.photobucket.com/albums/...4webz/3031.jpg
Jäkla bra bilder det där må jag säga! Skulle också vilja bidra med något, men jag har inget bra teleskop.
Citera
2012-02-26, 14:20
Medlem
PuffTheDragons avatar
Här är tre bilder jag tagit nyligen. Alla tre är tagna med Celestron Neximage CCD kamera ansluten till mitt 8" teleskop. Bildbearbetning i Celestron Registax. Slutartiden är så klart olika för de olika planeterna, men 1/100 - 1/1000 s. Sammanlagt så var det omkring 2000 frames per planet som lagts samman och filtrerats i olika våglängder.

Jupiter, Io & Callisto - 240212, 18:45

Mars - 250212, 20:30

Venus - 250212, 20:45
Citera
2012-02-26, 15:24
Medlem
Här kommer två foton på Månen och Venus samt Månen, Venus och Jupiter. Bilderna är tagna igår i södra USA.

Månen, Venus och Jupiter: http://i39.tinypic.com/k9t5cw.jpg

Månen och Venus: http://i39.tinypic.com/2hd5vzr.jpg

Båda fotona är tagna med en vanlig Nikon Coolpix, automatisk inställning. Hoppas nu bara länkarna funkar ordentligt har inte använt tinypic innan.
Citera
2012-02-26, 15:27
Medlem
Mycket fina bilder Puff. Jag längtar tills jag kan investera i ett teleskop.

Edit: Ja jo, Saturnus skulle jag önska att någon knäppte några fina bilder på. Hade varit häftigt att se Titan också.
Senast redigerad av canselmo 2012-02-26 kl. 15:29.
Citera
2012-02-26, 15:38
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canselmo
Mycket fina bilder Puff. Jag längtar tills jag kan investera i ett teleskop.

Edit: Ja jo, Saturnus skulle jag önska att någon knäppte några fina bilder på. Hade varit häftigt att se Titan också.
Tackar Ska försöka fixa en bild på Saturnus någon dag här. Tyvärr så är det Måndag imorgon och en helt vanlig knegar dag. Optimalt för att fixa en bra bild på Saturnus blir efter tolvslaget. Såg att Titan befinner sig 3 bågminuter från Saturnus, så det ska inte vara en omöjlighet att få med den rackarn i samma bild. Annars får jag ta två bilder och slå ihop dem.
Citera
2012-02-26, 15:39
Medlem
PuffTheDragons avatar
För övrigt så blev jag faktiskt ganska nöjd med bilden på Venus. Den är inte så lätt att få till bra. Man ser atmosfären relativt bra!
Citera
2012-02-26, 16:09
Medlem
PuffTheDragons avatar
Här är lite kundfotografier från rymdbutikens kunder. Har köpt mina grejer där ifrån.
Citera
2012-02-26, 18:07
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canselmo
Här kommer två foton på Månen och Venus samt Månen, Venus och Jupiter. Bilderna är tagna igår i södra USA.

Månen, Venus och Jupiter: http://i39.tinypic.com/k9t5cw.jpg

Månen och Venus: http://i39.tinypic.com/2hd5vzr.jpg

Båda fotona är tagna med en vanlig Nikon Coolpix, automatisk inställning. Hoppas nu bara länkarna funkar ordentligt har inte använt tinypic innan.
Jag gillar den sista bilden. Min pappa var i Afrika en gång, och fick höra av någon att ursprungsbefolkningen där trodde att regn var på väg, när månen stod som den gör på bilden. De tolkade det som att det var en skål med vatten nämligen.
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Här är tre bilder jag tagit nyligen. Alla tre är tagna med Celestron Neximage CCD kamera ansluten till mitt 8" teleskop. Bildbearbetning i Celestron Registax. Slutartiden är så klart olika för de olika planeterna, men 1/100 - 1/1000 s. Sammanlagt så var det omkring 2000 frames per planet som lagts samman och filtrerats i olika våglängder.

Jupiter, Io & Callisto - 240212, 18:45

Mars - 250212, 20:30

Venus - 250212, 20:45
Fantastiska bilder! Du frestar mig att dra iväg en beställning av ett teleskop, men jag har inte ekonomin. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, som någon tålmodig människa en gång sa.

Måste bara fråga, bor du någonstans där det är relativt ljusföroreningsfritt? Eller kan man få så bra bilder även i en mellanstor stad? Blir det stor skillnad om man skulle åka till, säg norrländska inlandet (alltså svart som en säck) och titta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in