• 1
  • 2
2012-02-26, 08:21
Medlem
Hej

Jag har en bil med 1.8 liters motor men bara 90 hästar.

Vad skiljer den från tex en bil med en 1.6 liters motor men 130 hästar?

Säkert en dum fråga....
Citera
2012-02-26, 09:12
Medlem
Leta upp effektkurvor på dom olika motorerna så kommer du fatta.

Kortfattat: Ju högre litereffekt på en motor, desto högre upp i registret kommer effekten, och desto smalare blir effektivt varvtalsområde. Motorn blir "hetsigare".
Citera
2012-02-26, 09:46
Medlem
Skulle sätta en slant på att 1,6an har turbo och din bara är en sugmotor.
Citera
2012-02-26, 10:42
Medlem
sWeePerrs avatar
Vi har ju VW-gruppens 1,4l med 180 hk också. Den har dock både turbo och kompressor.
Citera
2012-02-26, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoc
Skulle sätta en slant på att 1,6an har turbo och din bara är en sugmotor.

Inte säkert, med variabla kamtider kommer man långt.
Se bara på Toyotas VVTL-i och Hondas i-VTEC.

Toyota plockar 192hk ur 1,8liter sugfyra. Maxeffekten och vridet ligger runt 7000varv, 8200 är rödmarkeing och varvstopp.
Men bilen är absolut inte okörbar vid normala förhållanden, ingen som helst skillnad mot en "vanlig" 1,8 eller 1,6.
Vid 6200varv när du växlar bilen med den "normala" motorn händer de däremot grejer i VVTL-i. http://www.billzilla.org/vvt_high.jpg
Citera
2012-02-26, 11:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Leta upp effektkurvor på dom olika motorerna så kommer du fatta.

Kortfattat: Ju högre litereffekt på en motor, desto högre upp i registret kommer effekten, och desto smalare blir effektivt varvtalsområde. Motorn blir "hetsigare".

Menar du inte tvärtom? Större volym ger väl jämnare effektkurva?
Citera
2012-02-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Menar du inte tvärtom? Större volym ger väl jämnare effektkurva?

Ja. Men jag har aldrig sagt nåt om att öka volym. Jag pratar om litereffekt.
Citera
2012-02-26, 13:55
Medlem
INTPs avatar
Den effekt en motor kan leverera baseras i grunden på hur mycket bränsle den kan förbränna och hur effektivt den kan omvandla energin i bränslet till fysiskt arbete. Hur mycket bränsle motorn kan förbränna hänger på hur mycket luft motorn kan suga i sig (och spotta ut avgaserna som bildas för att ge plats för ny luft givetvis).

En 1l motor kan i teorin dra i sig lika mycket luft på 5000rpm som en 2l motor kan på 2500rpm, därmed kan dom ha samma effekt då. Dock brukar man använda (i förhållande till motorstorleken) större ventiler, kamaxlar som håller ventiler öppna längre, grövre kanaler o.s.v. för att få motorer att andas bra på höga varvtal vilket tyvärr för med sig att det är för stort för att fungera bra på lågvarv. Detta brukar i sin tur göra att små högvarviga motorer ger bra effekt på höga varvtal men ganska klena från medelhöga varvtal och lägre. En lågvarvigare motor består å andra sidan av delar som fungerar utmärkt på låga och medelhöga varvtal vilket ger den god styrka där, istället så finns det ingen effekt att hämta på höga varvtal.

Detta är orsaken till att folk pratar om att vridmoment är viktigt o.s.v, i själva verket är det effekten man använder hela tiden men en högvarvig motor med samma toppeffekt vanligtvis kommer ha betydligt lägre genomsnittseffekt på grund av att den är klenare på lägre varvtal - maxeffekten gäller ju bara ett varvtal, man får jämföra alla olika varvtal genom hela registret för att få en rättvis jämförelse.
Citera
2012-02-26, 13:57
Medlem
Tack før alla svar, jag har en mazda 626 med 1,8 liter och 90 hästar som sagt.

Har hørt att mazda generellt har driftsäkra motorer och undrar om det kommer av att de har så lite hästar men ändå ganska stor motorvolym?
Citera
2012-02-26, 13:59
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Ja. Men jag har aldrig sagt nåt om att öka volym. Jag pratar om litereffekt.

Ah, vill du förklara? Jag är inte så insatt.
Citera
2012-02-26, 14:08
Medlem
INTPs avatar
Litereffekt = hästkrafter per liter. En Volvo B20 på 2l och 100hk har 50hk/l, en moppemotor på 0,05l (50cc) och 2,5hk har också 50hk/l.

Låg litereffekt är vanligtvis förknippar med lång livslängd. Låga varvtal, låga belastningar på lager o.s.v. ger litet slitage, och delarna är dessutom i många fall kraftigare då vikt och friktion är av mindre betydelse än i en högvarvig högt belastad motor.
Citera
2012-02-26, 14:12
Medlem
Det var någon som sa till mig att topplocket ofta ryker på 1.4 liters motorer, håller en 1.8 liters motor generellt längre än en 1.4 liters om man kør mycket?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in