Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-25, 17:27
  #1
Medlem
Hejsan! Jag skrev för några månader en fråga här gällande offsideregeln och fick då utomordentlig hjälp direkt. Nu har jag en ny fråga där jag inte har en aning, mer eller mindre. Jag ska försöka visa:

R = Rött lag.
B = Blått lag.
M = Målvakt.
Boll = Boll.


Mittlinje_(B)(Boll)______________


Målområde ---------(M)(R)-----

________________________(B)__
Målburen l______________l


Det som händer är att den blå spelaren vid mittlinjen slår ett misslyckat inspel mot straffområdet där försvararen i det röda laget samt hans målvakt drullar i mottagningen och bollen rullar (efter att röda laget alltså taget emot bollen och nuddat densamma) mot den blå spelaren som inte ännu hunnit tagit sig tillbaka från ett tidigare anfallsförsök. Den blå spelaren får bollen och gör mål.

Det som är grejen är ju att den blå spelaren vinner fördel av en offsideposition, men samtidigt är det ganska uppenbart att det hela beror på att försvarande röd spelare och målvakt slarvar med bollen och misslyckas med att ta emot den.

Jag har, som sagt, ingen aning. Jag vill gärna höra vad ni tror?
Citera
2012-02-25, 17:44
  #2
Moderator
Elrosss avatar
Fattar inte riktigt din beskrivning men om personen är offside i första läget när bollen slåss spelar det ingen roll att målvakten eller backen dräller med bollen den är fortfarande offside. Dock ifall de slår en pass till varandra och sen dräller då är det lugnt. Samma sak gäller om någon av dem råkar styra bollen till personen som är offside.

Edit* vad menar du med att strula? Ifall de har kontroll på bollen och sen tappar det kan det vara en annan sak, men gör det en dålig mottagning och bollen letar sig fram bör det bedömas som offside tror jag.
Citera
2012-02-25, 17:46
  #3
Medlem
Nihilators avatar
Jag tror inte det räknas som offside, men kan ha helt fel.

Har faktiskt funderat över detta själv. Det blir ju isf ganska lätt att "fuska", genom att medvetet sikta på en försvarare medans en medspelare står offside. Vad jag menar är att man skulle kunna se till att bollen studsar på försvararen och därmed inte räknas som en direkt passning/offside.
Citera
2012-02-25, 17:54
  #4
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilator
Jag tror inte det räknas som offside, men kan ha helt fel.

Har faktiskt funderat över detta själv. Det blir ju isf ganska lätt att "fuska", genom att medvetet sikta på en försvarare medans en medspelare står offside. Vad jag menar är att man skulle kunna se till att bollen studsar på försvararen och därmed inte räknas som en direkt passning/offside.

Tror det blir offside så länge inte backen gör en medveten rörelse att styra den bakåt. Så om någon skjuter på backen och den studsar till en anfallare som är offside kommer de vinka.
Citera
2012-02-25, 17:57
  #5
Medlem
Nihilators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Tror det blir offside så länge inte backen gör en medveten rörelse att styra den bakåt. Så om någon skjuter på backen och den studsar till en anfallare som är offside kommer de vinka.

Låter logiskt, annars skulle man nog ha sett flera lag använda sig av "fusket" jag pratade om
Citera
2012-02-25, 18:02
  #6
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilator
Låter logiskt, annars skulle man nog ha sett flera lag använda sig av "fusket" jag pratade om

Ja, dock är det annorlunda med styrningar när de skarvnickar hemåt, vet inte riktigt hur det blir då. Vad som räknas som avsiktligt eller om de räcker med att de gör en avsiktlig rörelse som tar bollen bakåt.
Citera
2012-02-25, 18:10
  #7
Medlem
preben12s avatar
Offside. Spelaren i det blåa laget får ju en fördel av att stå i sin offsideposition, eller hur?
Citera
2012-02-25, 18:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Ja, dock är det annorlunda med styrningar när de skarvnickar hemåt, vet inte riktigt hur det blir då. Vad som räknas som avsiktligt eller om de räcker med att de gör en avsiktlig rörelse som tar bollen bakåt.


Just i det här fallet jag försökte rita (vet att det såg en aning misslyckat ut) så går bollen klockrent mot försvarande spelare och dennes målvakt, sen ska bollen tas emot och under kontroll, då det blir en feltouch som riktar bollen för långt ifrån försvarande lag och tas tillvara på av anfallaren. Det är således inget hårt skott eller medvetet från varken spelaren som slår inlägget eller anfallaren.

Jag har funderat över det här förr, och när precis den situationen uppstod nyss när jag spelade Football Manager tänkte jag fråga. På spelet dömdes det mål, och ingen offside. Men precis som preben sa vinner ju spelaren fördel. Fast samtidigt totalt ofrivilligt och egentligen är det ju försvarande lags dåliga samspel som ställer till situationen.

Drulla = klanta.
Citera
2012-02-25, 18:53
  #9
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannesen
Just i det här fallet jag försökte rita (vet att det såg en aning misslyckat ut) så går bollen klockrent mot försvarande spelare och dennes målvakt, sen ska bollen tas emot och under kontroll, då det blir en feltouch som riktar bollen för långt ifrån försvarande lag och tas tillvara på av anfallaren. Det är således inget hårt skott eller medvetet från varken spelaren som slår inlägget eller anfallaren.

Jag har funderat över det här förr, och när precis den situationen uppstod nyss när jag spelade Football Manager tänkte jag fråga. På spelet dömdes det mål, och ingen offside. Men precis som preben sa vinner ju spelaren fördel. Fast samtidigt totalt ofrivilligt och egentligen är det ju försvarande lags dåliga samspel som ställer till situationen.

Drulla = klanta.

Jag tror att det i verkligheten vinkar offside för det där, eftersom de inte får fast bollen av olika anledningar och den far vidare så får anfallaren fördel. Spelaren befinner sig offside och bollen tar sig fram till honom utan en avsiktlig styrning av försvararen (behöver inte vara avsiktlig var bollen hamnar men själva touchen)
Citera
2012-02-26, 00:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Jag tror att det i verkligheten vinkar offside för det där, eftersom de inte får fast bollen av olika anledningar och den far vidare så får anfallaren fördel. Spelaren befinner sig offside och bollen tar sig fram till honom utan en avsiktlig styrning av försvararen (behöver inte vara avsiktlig var bollen hamnar men själva touchen)

Okej, tack för din åsikt även fast jag inte är helt övertygad ännu. Skulle vara kul att se exemplet praktiseras irl så man fick se vad domaren dömer dock .
Citera
2012-02-26, 11:56
  #11
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannesen
Okej, tack för din åsikt även fast jag inte är helt övertygad ännu. Skulle vara kul att se exemplet praktiseras irl så man fick se vad domaren dömer dock .

Om du tänker såhär, han kommer från offside och då spelar det ingen roll om de har kontroll över bollen om de inte slår en passning eller liknande mellan varandra. Om du som forward står offside men möter bollen (springer mot ditt egna mål) och tar den med backen mellan dig och målet så blir du ändå offside då du kommer från offside. Samma sak här tror jag, du kommer från en offside position som ger dig fördel/påverkar spelet och då bör du således bli avvinkad.
Citera
2012-02-26, 14:13
  #12
Medlem
Allting handlar om huruvida spelaren som är offside påverkar spelet eller inte. Skulle det vara så att bollhållaren slår en dålig pass som backen bryter och är helt ostörd av den offsidestående spelaren så kan domaren släppa det. Om backen sedan, efter att ha fått full kontroll på bollen och hela tiden varit ostörd av offsidespelaren, lyckas fumbla med bollen så att den blå spelaren som kom från offside får bollen så ska det inte vara offside.

Däremot så verkar det enligt din beskrivning som att det blir offside då passningen var ämnad till en offsidestående spelare och som såklart påverkar spelet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback