• 1
  • 2
2012-02-25, 14:12
Medlem
alphabeticalorders avatar
Kanske inte direkt matlagning, men mat"redskap". Mod fr grna flytta rtt.

Har kommit ver en hgansmugg i perfekt sejdelstorlek frn en loppis. Undrar nu om jag kan dricka ur den utan att f blyfrgiftning eller nt.

Man liksom ser "leran" i botten.. som glaseringen har frtts bort av anvndning. Det r strvt nr man tar i botten ocks.

Vet inte hur gammal den r. HB-stmpel med ankare ser ut ungefr shr http://www.signaturer.se/Porslin/Lan...bolaget/06.gif
Signatur EF eller EK.

r det lugnt eftersom det frmodligen r saltglaserat?

Kan inget om hur det funkar.
Citera
2012-02-25, 14:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alphabeticalorder
Kanske inte direkt matlagning, men mat"redskap". Mod fr grna flytta rtt.

Har kommit ver en hgansmugg i perfekt sejdelstorlek frn en loppis. Undrar nu om jag kan dricka ur den utan att f blyfrgiftning eller nt.

Man liksom ser "leran" i botten.. som glaseringen har frtts bort av anvndning. Det r strvt nr man tar i botten ocks.

Vet inte hur gammal den r. HB-stmpel med ankare ser ut ungefr shr http://www.signaturer.se/Porslin/Lan...bolaget/06.gif
Signatur EF eller EK.

r det lugnt eftersom det frmodligen r saltglaserat?

Kan inget om hur det funkar.
Gr tyvrr inte att svara p utan att veta vad exakt din mugg r tillverkad i. En del stengods innehller t ex aluminium. Aluminium r som bekant inte helt ofarligt och man har kunnat konstatera en hgre frekvens av Alzheimer-fall hos frskspersoner (ofrivilliga). Detta d framfr allt i samband med frvaring av livsmedel. Dremot har sjlva matlagningen eller snabb konsumtion inte haft ngon effekt p kad risk fr denna sjukdom.

Det kan ocks frekomma en del andra ohlsosamma kemikalier ssom bly och arsenik som kan finnas naturligt i leran. S nr glasyren r borta s skulle jag personligen kanske undvika att anvnda den hr typen av muggar.

~Paul~
Citera
2012-02-25, 16:25
Medlem
DartFrogs avatar
Alzheimer Aluminium lnken e en myt, inget snt har bevisats!
Citera
2012-02-25, 17:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Alzheimer Aluminium lnken e en myt, inget snt har bevisats!
Jag r medveten om kontroversen men efter att ha lst bde fakta fr och fakta emot s r jag tveksam. Varfr riskera ngot nr man inte behver?

~Paul~
Citera
2012-02-25, 19:47
Medlem
Aakes avatar
Anvnd den som blomkruka istllet
Citera
2012-02-25, 20:24
Medlem
JerryCottons avatar
Skulle nog skippa att anvnda den. Bly och kadmium var vldigt vanligt, (r det fortfarande i vissa lnder) i bde glasyr och gods frr i tiden.

Ls lite mer hr: http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-...mat-och-dryck/
Citera
2012-02-25, 22:02
Medlem
alphabeticalorders avatar
tack fr hjlpen. synd p perfekt krus.
Citera
2012-02-26, 08:34
Medlem
mernilios avatar
Det verkar inte helt ofarligt, ens med moderna tiders lergods.

"Ytterligare en familj har drabbats av hga blyhalter i blodet, efter att ha druckit juice frvarad i en tillbringare av lergods inkpt i Grekland. I januari rapporterade Livsmedelsverket om ett likartat fall.

Vid analys lste den aktuella tillbringaren ut 300 mg bly/liter. Tillbringaren i fallet frn januari avgav 500 mg bly/liter.
Krl som lser ut mer n 4 mg bly/liter enligt denna analysmetod, fr enligt Livsmedelsverkets freskrifter inte sljas fr livsmedelsndaml."
Citera
2012-02-26, 11:54
Medlem
morkfromorks avatar
att dricka l knns ganska riskfritt, dels s r inte l 'aggressivt' (extremt surt/basiskt) och dels sveper man ju den ganska snabbt.

Sedan borde det g att mla den p insidan med ngot.
Citera
2012-02-29, 23:43
Medlem
Mackan52s avatar
Inte vrt risken.

Har sjlv upplevt ett antal muggar i liknande "situation", drick ur den "felaktiga" muggen och ur en "vanlig" mugg s kommer du mrka att det smakar olika p ett visst obehagligt stt.

Du kan nog endast ha den som prydnad.
Citera
2017-09-06, 13:35
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Upplivar denna gamla trd. Jag har fram till nu varit omedveten om keramikfrg och bly, och nu undrar jag hur det kan ligga till med mina muggar frn Dollarstore som det str Made in China i. Har Sverige ngon regel som gr att keramik med farlig frg ej fr sljas i Sverige, eller fr kinserna anvnda vilken frg som helst nr de exporterar till oss? Kort och gott; ska jag kassera muggarna?
Citera
2017-09-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Det verkar inte helt ofarligt, ens med moderna tiders lergods.

"Ytterligare en familj har drabbats av hga blyhalter i blodet, efter att ha druckit juice frvarad i en tillbringare av lergods inkpt i Grekland. I januari rapporterade Livsmedelsverket om ett likartat fall.

Vid analys lste den aktuella tillbringaren ut 300 mg bly/liter. Tillbringaren i fallet frn januari avgav 500 mg bly/liter.
Krl som lser ut mer n 4 mg bly/liter enligt denna analysmetod, fr enligt Livsmedelsverkets freskrifter inte sljas fr livsmedelsndaml."

Men Hgans har ju alltid an anvnt saltglasering vid hg temperatur, helt ofarligt. De glaseringar som innehller tungmetaller r ju fr att det skall vara vackra frger, men det r ju inte aktuellt hr!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in