• 1
  • 2
2017-09-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag är medveten om kontroversen men efter att ha läst både fakta för och fakta emot så är jag tveksam. Varför riskera något när man inte behöver?

~Paul~

Nej du har inte läst något som helst vetenskapligt fakta att det skulle finnas någon koppling mellan aluminium och alzheimer!

http://www.alz.org/alzheimers_diseas...alzheimers.asp
Citera
2017-09-07, 14:16
Medlem
neuron-drones avatar
Det är blyet som är farligast, och värst är det att dricka något surt, t ex juice eller citronte. Ett enkelt test du kan göra är att hälla i vatten och ställa en liten stund i mikron. Jämför med en kopp du vet är trygg. Är din gamla kopp glödhet så är det definitivt någon form av metall i. Är den lite varmare än kontrollkoppen så avråder jag också. Är den inte minsta varm, är det förmodligen inget bly i, eller så låg halt att det är ofarligt.

Obs att detta är en tumregel. Det kan fortfarande finnas små mängder med en normal reaktion och det beror även lite på ens gener hur känslig man är.

Också ska tilläggas att kör du en mugg med metall i även om den ser helt keramisk ut, kan den paja mikron.
Citera
2017-09-07, 16:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Nej du har inte läst något som helst vetenskapligt fakta att det skulle finnas någon koppling mellan aluminium och alzheimer!

http://www.alz.org/alzheimers_diseas...alzheimers.asp
Som jag skrev i mitt gamla inlägg så är forskningen lite diffus. Visserligen skriver man: "Undersökningar har inte kunnat visa att aluminium i mat och dricksvatten leder till sjukdom".

Men i samma artikel kan man läsa: "Studier på djur har visat att stora mängder aluminium kan leda till negativa effekter på fortplantningen och utvecklingen av centrala nervsystemet. Patienter med kraftigt nedsatt njurfunktion kan drabbas av demens, skelettskador och blodbrist i samband med att man använder dialysvatten med höga halter av aluminium. I Sverige har man bra kontroll på det.

Råd
•Undvik att tillaga, värma upp eller förvara sura livsmedel i kastruller, formar, dricksflaskor och andra kärl av aluminium utan skyddande beläggning. Sura livsmedel är saft, juice, soppor, krämer eller mos av rabarber, bär och frukt, liksom soppor, såser och inläggningar av tomat och surkål.
•Undvik att förvara sura livsmedel i kontakt med aluminiumfolie under längre tid. Ha inte folie i kontakt med sura efterrättspajer eller liknande i ugn.
•Se upp med galvanisk korrosion som kan ske när aluminiumfolie är i kontakt med annan metall, till exempel rostfristt stål, i kombination med vätska. Aluminiumfolien kan då brytas ned snabbare och små hål kan bildas i folien."

Så jag hävdar (liksom tidigare) att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och undvika aluminium. Det är ju trots allt inget svårt val att greppa en rostfri kastrull i stället för en i aluminium .

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ler1/aluminium

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här