Citat:
Ursprungligen postat av brun öga
Men låt oss säga att "rätt och fel" är enbart subjektiva begrepp som du säger. Om nu alla tycker olika varför använder vi då rätt och fel objektivt, tex när vi bedömer en matematisk lösning.
Vi använder det väl inte objektivt? Det finns en rådande sanning ja, som när som helst kan ändras till följd av forskning. Jag kommer naturligtvis att hävda att 1+1=2 så länge ingen kan bevisa motsatsen. Jag är inte så bekant med matematiken men jag vet att formläror och dylikt ibland ändras till följd av forskning.
Citat:
Om nu alla har sin egen uppfattning om vad som är rätt och fel varför har vi då uppfunnit begreppen moral och etik. Moral och etik grundar sig på majoritetens uppfattning om vad som är rätt och fel - sen kan man ju alltid diskutera hur objektiv den e.
För att vi ska kunna leva tillsammans i ett civiliserat (nåja) samhälle. Vi har en serie minsta gemensamma nämnare vad det gäller rätt och fel. Dessa är INTE objektiva. Värderingar som moral och etik är högst subjektiva eftersom de uttrycker känslor och värderingar. Men ja, "Moral och etik grundar sig på majoritetens uppfattning om vad som är rätt och fel". Tack för att du håller med, rätt och fel är alltså inte objektivt. Kan jag tolka dig på det sättet?
Citat:
Slutsatsen blir då att rätt och fel existerar till viss del som objektiva begrepp. Om nu rätt och fel skulle vara så subjektiva som du säger, varför kallar vi då inte dem för "egenvinning och förlust" tex.
Du menar alltså att rätt och fel är till viss del objektiva världen som har sitt ursprung i moral och etik som är subjektivt? Eller anser du att moral också är objektivt? Jag får det inte att gå ihop..
Citat:
Posera att du går upp och skjuter någon helt oprovocerat o omotiverat. Majoriteten menar givetvis att det är fel, medan den skjutnes fiender hävdar motsatsen. Men den senare gruppen påverkas av sin "vilja" vilket rättfärdigar(?) brottet i deras ögon. Den stora massan däremot kan, utan personliga anknytningar till skjutningen, mer objektiv yttra sig om gärningen som fel eller rätt.
Här har vi alltså tre faktorer:
1. Jag som skjuter.
2. Majoriteten som anser att jag gjorde fel.
3. Minoriteten som anser att jag gjorde rätt.
Vi kan räkna in mig i faktor tre eftersom jag antagligen tyckte det var en bra idé att skjuta. Då får vi två åsikter som står mot varandra varav den ena är subjektiv (grupp 3) och den andra objektiv (grupp 2) enligt dig. Du motiverar grupp 2's objektivitet med att de har mindre anknytning till gärningen i sig och därför lättare kan bedöma om den är rätt eller inte? Då frågar jag hur kan någon objektivt bedöma om en händelse är bra eller dålig utan att ha alla fakta på bordet? Dessa personer är utan personliga anknytningar (din formulering) till dådet och kan därför objektivt yttra sig om den var fel eller inte? Hur kan det komma sig? Vad är det som gör att de är mer objektiva? Jag kan förstå att de ser händelsen ur ett annat perspektiv men objektiva? Hur?
Du menar på fullaste allvar att de är objektiva för att de inte har några anknytningar till mig eller händelsen? Hur ska de då kunna bedöma om den var rätt eller fel?
Vi tar ett klassiskt exempel. Jag tar en tidsmaskin och åker tillbaka i tiden och dödar Hitler innan han blivit vuxen. Ponera följande scenario: Förintelsen äger aldrig rum och miljoner människor slipper dö. Är min handling rätt eller fel?
En annan möjlig utgång: Jag dödar Hitler men förintelsen äger rum ändå, miljontals människor dör. Är min handling rätt eller fel?
I båda fallen tar jag en människas liv och enligt dig anser de flesta att det är fel (det kan jag hålla med om, lugn jag är inte helt galen

). Samma handling kan alltså få två olika konsekvenser vem kan avgöra vilken som är rätt eller fel objektivt sätt? Ändå har jag en känsla av att de flesta skulle applådera mig om jag for tillbaka och dödade Hitler. Hur går det ihop?