Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-02-02, 19:56
Medlem
LillUlfs avatar
Japp, har precis börjat läsa filosofi i skolan.
Frågan som ja ställde mig var om de finns rätt eller fel? och typ..höger och vänster?

själv har ja kommit fram till att de inte kan finnas två rätt, altså finns inte orden rätt och fel, på nått skumt sätt så kom ja fram till att de inte finns höger och vänster heller..

men vad tycker ni om detta?
Citera
2005-02-02, 20:05
Medlem
icys avatar
Du får nog komma med mer. Hur kom du fram till detta? Hur resonerade du?
Citera
2005-02-02, 20:08
Medlem
LillUlfs avatar
hmm..börja en kväll när jag och en polare gick på en väg...så såg vi en snygg bil som stod (från våran synvinkel) bakom en husvagn..men den stod ändå framför..(fram är då den delen där man fäster husvagnen på kroken på bilen)..
då börja jag fundera, och jag själv gillar inte att man kan t ex. ha två höger m.m

kan sätta höger/vänster istället för fram/bak, över/under, fram/bak m.m..
Citera
2005-02-02, 20:14
Medlem
icys avatar
Du är rätt förvirrad eller hur!? För jag blev det av att läsa det du skrivet.
Höger, vänster, fram och bak är ju bara ett sätt att beskriva var något är beläget från någons eller någots synvinkel. Men vad har rätt och fel med höger och vänster att göra?
Citera
2005-02-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Du är rätt förvirrad eller hur!? För jag blev det av att läsa det du skrivet. Höger, vänster, fram och bak är ju bara ett sätt att beskriva var något är beläget från någons eller någots synvinkel. Men vad har rätt och fel med höger och vänster att göra?

hahahahahaha

Man kommer in och läser vad filosoferna har skrivit och blir påmind om hur jävla svårt det är att läsa filosofiska texter. Jag fattar ingenting - bäst å inte säga någonting tänker jag.

Sen när jag ser att ngn svarat börjar man tvila på sin kompetens - fan andra fattar men inte jag, tänker man. Men sedan när jag läser vad du svarat då PANG, drickan sprutar ur munnen...fan det roligaste skiten jag någonsin läst bland filosofiska disskusioner
Citera
2005-02-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillUlf
Frågan som ja ställde mig var om de finns rätt eller fel? och typ..höger och vänster?

själv har ja kommit fram till att de inte kan finnas två rätt, altså finns inte orden rätt och fel, på nått skumt sätt så kom ja fram till att de inte finns höger och vänster heller..

"Rätt" och "fel" finns inte. Dessa uttryck går dock att använda sig av när man vill bedöma utförandet av en handlingar - och därmed om man uppnådde ett mål eller inte. T.ex: "Jag använde rätt formel för att beräkna bullens mantelyta".
Vänster och höger finns ju givetvis.
Citera
2005-02-02, 21:17
Bannlyst
Citat:

Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara nån insikt du fått om
att rätt och fel är människans påhitt, som alla andra uttryck?
Citera
2005-02-02, 21:35
Medlem
Profaxs avatar
Citat:

Höger och vänster är subjektiva begrepp som beskriver just Ditt förhållande till något Annat ting. Höger och vänster existerar alltså inte i en objektiv bemärkelse.

Samma sak gäller med rätt och fel; att döda kossor kan vara rätt för mig, medan det för dig som djurrättsaktivist är jättefel. Rätt och fel existerar alltså - förutsatt att man inte tror på bibeln eller andra pseudovetenskapliga texter - inte.
Citera
2005-02-02, 21:43
Medlem
vilken fräsch frågeställning
Citera
2005-02-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Höger och vänster är subjektiva begrepp som beskriver just Ditt förhållande till något Annat ting. Höger och vänster existerar alltså inte i en objektiv bemärkelse.

Samma sak gäller med rätt och fel; att döda kossor kan vara rätt för mig, medan det för dig som djurrättsaktivist är jättefel. Rätt och fel existerar alltså - förutsatt att man inte tror på bibeln eller andra pseudovetenskapliga texter - inte.

Bara för att något är rätt enligt dig och fel enligt mig betyder inte att det är rätt för dig och fel för mig. Kom ihåg det.
Citera
2005-02-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

höger o vänster är renodlade subjektiva begrepp liksom rätt och fel...men vad som är rätt och fel är inte lika subjektivt, om du inte menar rätt och fel i fråga om egenvinning.

rätt och fel existerar således som till viss del "objektiva" begrepp. MORAL människa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2005-02-03, 10:44
Medlem
Lysiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brun öga
höger o vänster är renodlade subjektiva begrepp liksom rätt och fel...men vad som är rätt och fel är inte lika subjektivt, om du inte menar rätt och fel i fråga om egenvinning.

rätt och fel existerar således som till viss del "objektiva" begrepp. MORAL människa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rätt och fel är väl inga objektiva begrepp? Min moral behöver inte vara detsamma som din? Inte ens om du enbart talar om rätt och fel för egenvinning blir dom objektiva. Låt oss säga att du utbildar dig för att få ett bättre jobb. Det innebär att det blir en plats mindre på utbildningen. Anta då att jag skulle ha haft den platsen men nu inte fick den. Det är "rätt" för dig och för din egenvinning, men "fel" för mig och min egenvinning.

Rätt/fel är inga objektiva begrepp. Det förutsätter isåfall en allmängiltig moral som är gällande överallt, hela tiden och oföränderlig. Kan du du hitta en sådan? Eller ens en moralaspekt som har dessa egenskaper?

Dessutom du påstår även att rätt/fel till viss del är objektiva begrepp. Hur kan något vara till viss del objektivt? Om något till en del är objektivt måste det innebära att en annan del av samma begrepp är subjektivt? Eller hur tänker du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in