Citat:
Ursprungligen postat av brun öga
höger o vänster är renodlade subjektiva begrepp liksom rätt och fel...men vad som är rätt och fel är inte lika subjektivt, om du inte menar rätt och fel i fråga om egenvinning.
rätt och fel existerar således som till viss del "objektiva" begrepp. MORAL människa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rätt och fel är väl inga objektiva begrepp? Min moral behöver inte vara detsamma som din? Inte ens om du enbart talar om rätt och fel för egenvinning blir dom objektiva. Låt oss säga att du utbildar dig för att få ett bättre jobb. Det innebär att det blir en plats mindre på utbildningen. Anta då att jag skulle ha haft den platsen men nu inte fick den. Det är "rätt" för dig och för din egenvinning, men "fel" för mig och min egenvinning.
Rätt/fel är inga objektiva begrepp. Det förutsätter isåfall en allmängiltig moral som är gällande överallt, hela tiden och oföränderlig. Kan du du hitta en sådan? Eller ens en moralaspekt som har dessa egenskaper?
Dessutom du påstår även att rätt/fel till viss del är objektiva begrepp. Hur kan något vara till viss del objektivt? Om något till en del är objektivt måste det innebära att en annan del av samma begrepp är subjektivt? Eller hur tänker du?