Citat:
Ursprungligen postat av Lysias
Aha du menade det lite annorlunda än jag trodde. Ursäkta. Vad är det som säger att en som kan sin sak gör det på rätt sätt? Dessutom, är det inte så att vissa saker kan göras på fler sätt? Jag antar att du menar att "rätt" sätt syftar till att nå ett önskvärt slutresultat?
Tror dessutom att trådskaparen syftade på värderingarna rätt/fel inte kunnande rätt/fel men du har nog rätt, det faller nog under trådens topic.
P.S. med kunnande menar jag "skills", är det det du syftar på? Jag kan inget bra ord för det på svenska.
Vi får återkomma till det här av den enkla anledningen att det visade sig att jag inte har det helt klart för mig. Jag klistrar dock in ett slags försök att reda ut det hela...men men men det är inte helt korrekt tror jag... måste helt enkelt tänka igenom det Jag har länge varit övertygad om att nedanstående resonemang är fullständigt ödeläggande för kunskapsrelativismen...
----
Kunskapsrelativismen är ohållbar: ontologiskt sett eftersom den epistemologiskt tvingas splittra upp verkligheten; epistemologiskt sett eftersom den leder till ontologisk nihilism eller sofism.
Om verkligheten är som det tycks för den enskilde ( kunskapsrelativism ) gäller det kanske att på olika sätt ge uttryck för dessa känslor, detta "tyckande". Men eftersom verkligheten per definition är som det "ser ut", "känns", eller "luktar", kommer dessa uttryck, exempelvis ordet "värde", att både detonera verkligheten samt icke detonera den. Verkligheten splittras liksom upp, det blir en slags "fight" om vems verklighet som äger företräde och man tvingas kanske börja tycka att det inte finns något rätt (sätt), eller något skönt, eller något gott.
Det här gäller givetvis även kunskapen. Vi föreställer oss två män. Den ene lappar de facto ett par skor, alltså är han kunnig när han lappar dessa skor. Men denne individ kommer nu samtidigt att vara både kunnig och okunnig i att lappa dessa skor eftersom det är möjligt att det, låt oss säga, tycks honom som om han inte kan lappa skor fast han gör det. Samtidigt är det möjligt att den andre mannen som står brevid och icke lappar några skor, att det för honom ändå tycks som om han kunde lappa dessa skor fast han icke gör det.
De båda männen är liksom i delo med sig själva, de är både kunniga och icke kunniga samtidigt