• 2
  • 3
2014-10-05, 12:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vator
Köpte spätzle på lidl i veckan. Tips på hur jag ja tillreda detta?
De bör fräsas snabbt i stekpanna i äkta smör eller ister. Om de är frysta så kan du köra in dem direkt från frysen in i pannan. Det gäller dock att ha bra värme så att de inte börjar koka. Man är ute efter en fin gyllene yta.

~Paul~
Citera
2014-10-05, 16:06
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De bör fräsas snabbt i stekpanna i äkta smör eller ister. Om de är frysta så kan du köra in dem direkt från frysen in i pannan. Det gäller dock att ha bra värme så att de inte börjar koka. Man är ute efter en fin gyllene yta.

~Paul~

Du är en pärla, Paul!

Läste att man kunde ha brynt gullök på, rekommenderas? Vad ska man ha till?
Citera
2014-10-05, 16:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vator
Du är en pärla, Paul!

Läste att man kunde ha brynt gullök på, rekommenderas? Vad ska man ha till?
Visst kan du ha brynt lök på. Det finns inga regler för vad man kan äta tillsammans med spätzle. Personligen gillar jag det här mycket enkla receptet:

Ingredienser:
300 g kokt spätzle
1 gul lök i tunna strimlor
2 - 3 ägg, knäckta och lättvispade
60 g rökt fläsk i någon form (bog, kassler, sidfläsk osv)
stött svartpeppar
ev. salt
1 inlagd gurka (eller 3 pickles)
smör eller ister till stekning
hackad färsk persilja

Arbetsgång:
Skär gurkan i ärtstora tärningar.

Skär löken i tunna strimlor och fläsket i lite större strimlor tvärs över fibrerna.

Hetta upp en belagd panna, klicka in smöret/istern och gå sedan in med fläsket. Fräs en liten stund och gå in med spätzlen. Fräs ytterligare någon minut och gå in med gurkan.

Slutligen drar man av pannan från värmen och vänder in äggen. Rör nu oavbrutet tills äggen stelnar. Ta då genast ur alltsammans ur pannan till ett serveringsfat.

Toppa rätten med några nypor krossad svartpeppar och persilja.

Servera tillsammans med inlagda rödbetor eller mer inlagd gurka. En öl till är obligatorisk .

~Paul~

PS I övrigt använder man spätzle på samma sätt som vilken pasta som helst.
Citera
2014-10-15, 21:27
Medlem
Matjes! Serveras i Tyskland ofta som hela filéer med olika kryddning/marinad. Gärna några oliksmakande filéer snurrade med någon kall sås i "mittenutrymmet". Serverat med stekt potatis. Gott!
Citera
2017-05-10, 18:10
Medlem
Freimuths avatar
Tysk mat

Tjena, är väldigt intresserad av tyskland och varit där massor av gånger för mina rötter är därifrån, men inte ätit så mycket tysk mat, de har mer varit "utlänsk mat" vilket jag tycker är tråkigt. Men den tyska mat jag ätit har varit super ! Tycker dock att de är svårt att hitta tyska matrecept på svenska, min tyska är inte vad den en gång var tyvärr... tänkte om nån här har nå recept eller maträtter ni kan rekommendera, kan inte göra wurstsalat varje gång haha, alla svar upskattas, ha en trevlig dag!
Citera
2017-05-10, 18:19
Medlem
JerryCottons avatar
Här har du en tråd som tar upp ämnet: (FB) Det Tyska Köket !
Citera
2017-05-11, 13:47
Är det ingen som nämnt knödel?

Vissa tyskar jag träffat har inte vetat vad det är. Men min farfar o farmor från södra Tyskland, eller Sudettyskland. De brukade göra knödel. Görs av bröd tror jag, vita bollar är det i.a.f.

EDIT 1: Ny såg jag att det var nämnt i nått inlägg. Jag tycker det är gott!

EDIT 2: När jag o min syster åkte upp till min farfar o farmor när de levde, så såg menyn alltid ut så här:
Fredag kväll (när vi kom fram): Tysk korv
Lördag (mellandagen): Äcklig fläskkarré som knappt gick att äta, blev en runda till den lokala hamburgerhaket sen.
Söndag (innan vi skulle köra hem): Mycket god wienerschnitzel.

Men det var nån gång för länge sen vi stannade längre, då minns jag att det blev knödel o ibland spätzle.
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-05-11 kl. 13:56.
Citera
2017-05-12, 21:23
Medlem
Freimuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metternich-Jelacic
Triremer du skall få mitt recept för ”ölgulasch”. Det är inte Hofbräus recept. Gulaschrecept är i och för sig aldrig varandra exakt lika.. finns lika många recept som det finns tyskar, tjecker, ungrare osv.

FÖRBEHÅLL FÖR VISSA MISSTAG DÅ JAG ÄR BERUSAD

*5 rekorderliga paprikor
*2 gula lökar
* 4 vitlöksklyftor
*4 tomater
*2 msk (möjligen mer) kummin
*4 msk svartpeppar
*2 msk salt
*200-300 gram fläskkött (Gärna viltsvin)
*300-400 gram kalv-/oxkött
*4 msk tomatpure (önskvärt är paprikakräm men svårt att få tag på)
*4 msk paprikapulver (helst ungerskt eller möjligen tysk, österrikiskt eller jugoslaviskt.
*33 cl öl (Weissbier eller pilsner )
* En skvätt rödvin
*500 cl vatten
*En handfull potatisar eller spätzle som tillbehör.

1*Bryn vitlök tillsammans med svartpeppar, kummin, paprikapulver och salt samt en aning tomat/paprikakräm ( Här är kummin av högsta vikt- trots att alla norr om Hamburg tycks strunta i denna krydda). Därefter slänger du i den hackade löken och låter den svettas varefter du slänger i den hackade paprikan. Efter ett tag (2-4 min) ställer du av pannan med dess innehåll.

2*Nu skall du skålla och skala tomaterna. Skär ett stort kors över tomaterna varefter du placerar dem i kokande vatten..låt koka/sjuda i två min. Ställ sedan kastrullen med tomater under kallt vatten…låt svalna. Därefter kan du utan svårighet plocka av skinnet från tomaterna.

3*Bryn fläskköttet och oxköttet med lite parikapulver och paprika/tomatkräm. Därefter häller du i ölet och låter det kocka upp ( här kan du skvätta i lite vin också om du ville vara riktigt mumsig).

4* Blanda allt ovan i samma gryta och låt koka i minst en timme..du kan möjligen fylla på med öl och/eller vatten/krydder. När fläskköttet är sönderkokat då skall du äta!
hej jag och min far har gjort detta recept och de är den bästa gulasch jag och han har ätit men vi minskade ned krydd måtten till hälften, ha en trevlig helg
Citera
2017-05-18, 17:04
Medlem
pollenpers avatar
Min antifavorit av den tyska maten är Eisbein.
Typ en fläsklägg med ben som kokas. Per person!!
Den måste ha varit på ett kilo minst.

Serverades med tre små potatisar på sidan om och en skål med senap.

En annan gång i Tyskland serverades vi skinka och potatis utan allt.
Inget dricka, inga grönsaker ingen sås.
För oss svenskar blev det torrt.
Det kompenserades efteråt med rock. En blandning av vin rom och hett vatten.
Senast redigerad av pollenper 2017-05-18 kl. 17:08.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in