Citat:
Ursprungligen postat av christery
Underbart, kontext som följs av ett välskrivet recept.
Aldrig hört talas om Pannenfisch, men den såg ut att kunna tillagas i stugan tillochmed.
På rester av varmrökt abbis/gädda/sik kanhända. Speciellt gäddan blir som regel över.
Wunderbar! Tycker den just tråden blev lite bättre av ditt inlägg.

Det är just det: Du tar den fisk du har. Även olika fiskar går bra tillsammans! Det är precis som TS påpekade: varje ingrediens kan lätt bytas ut mot något annat - eller: "Det går lika bra med selleri".
2) Niedersachsen med fria hansestaden Bremen
Bakgrund: Tänk er Niedersachsen som en trappa med tre steg. Första steget är kustlandet, som framför allt i Ostfriesland närmast påminner om Nederländerna. Här kommer produkterna från havet och här betar den svartvita frisiska mjölkboskapen. Nästa steg är slättlandet med åkrermark, kål- och fruktodlingar, sparris, samt stora hedar där får betar och enbär växer. Det sista steget är de djupa viltrika lövskogarna kring det mäktiga Harz-massivet. Till detta kommer Bremen som var och är centrum för kaffe- och kryddimport.
Det är svårt att välja här, men det får bli en rätt från hedarna: Heidschnuckenkeule
Denna rätt är typisk för de vidsträckta hedarna kring Lüneburgerheide. Under kalla kriget var stora delar avstängda för allmänheten eftersom Nato-styrkorna övade manöverkrigföring med hela pansadivisioner just på denna plats. Nu är det lugnare till glädje för de typiska hedfåren: de så kallade "Heidschnucken" med sina stora krumhorn och tjocka ull. Här växer också enbär som ger karaktär åt denna rätt, som traditionellt äts med brysselkål. Lite muskot (via Bremen) sätter också piff på anrättningen. Det är näst intill omöjligt att få tag i hedfår i Sverige - men en vanlig lammstek går ju lika bra. Rätten är som så mycken annan "bonnamat" superenkel att laga till.
Ingredienser:
Lammstek med ben (1,2-1,5 kg)
15-20 enbär
2 lökar
2 morötter
2 msk olja
2 msk smör
1 lagerblad
1 msk färsk timjan/1 tsk torkad timjan
2 dl crème fraiche
50 cl rödvin
Salt och peppar
Tillbehör:
500 g brysselkål
2 msk smör
nyriven muskot
Salt och peppar
Tid:
1 tim och 45 min
Metod:
Skölj av lammsteken och torka den torr med hushållspapper. Krossa enbären i en mortel. Klappa in steken med salt, nymald svartpeppar och hälften av enbären. Ställ åt sidan och låt steken vila en kvart.
Skala under tiden lök och morötter. Tärna löken grovt och gör "slantar" av morötterna. Sätt på ugnen på 175 grader
Hetta upp smör och olja i en stekpanna och bryn lammet runt om. Flytta över steken till en långpanna och låt grönsakerna brynas en stund i stekpannan. Fördela grönsakerna runt steken och slå stekflottet över alltsammans. Krydda med salt, peppar, timjan och lagerbladet som smulats sönder i handen, samt resten av enbären.
Häll på vin och ställ in i ugnen (c:a 20 min per halvkilo eller tills stektermometern visar 70 grader). Ös steken en gång i kvarten och vänd den efter halva tiden (OBS! viktigt).
Putsa brysselkålen och skär ett kryss vid stammen. Sjud kålen 10 min i saltat vatten.
Tag ut steken och låt den vila 20 min under aluminium folie. Sila ned stekspadet i en kastrull och låt koka upp. Rör ned crème-fraiche och reducera till lämplig smak och konsistens, salta och peppra.
Smält smör i en kastrull och slunga runt brysselkålen, krydda med salt, peppar och muskot.
Steken skivas och läggs upp på faten med brysselkål och sås. Traditionellt äts potatiskroketter till detta, men såväl kokt, som stekt potatis går bra.
Dryck:
Ett bra bourgogne-vin tror jag kan passa - annars bara vanligt vatten.