• 1
  • 2
2012-02-24, 06:36
Medlem
Hallå,

Borde redan finnas någon tråd om detta, sökte runt lite, men fann inget svar på just det jag sökte.

Till frågan.

Jag har enligt mig en större summa pengar (1m+) som just nu ligger investerat i min Svenska bank, jag behöver dock växla från SEK till Euro pga lgh köp utomlands. Eftersom det är en större summa, så kommer den procentuella förlusten att kännas en hel del om jag växlar normalt via banken/forex eller om jag kör med kortet direkt.
Man borde kunna tycka att man skulle kunna förhandla om kostnaden här.
Dessa pengar kommer att eventuellt flyttas till en bank utomlands om det nu går att förhandla, lite beroende på svaren jag får här.

Vad jag vill ha svar på:

Har ni varit i samma situation?
Hur isf gjorde ni?
Vilken bank gick ni via?
Fall gropar?

Oehört tacksam för svar!

Mvh
Koninja
Citera
2012-02-24, 08:23
Medlem
Först och främst; det jag skriver nedan är emdast spekulationer.

När man växlar pengar på forex erhåller man ett kvitto som gör så att man slipper extraavgiften nästa gång man växlar. Gå dit och växla en symbolisk summa och sen går du tillbaka dagen efter och ber om att få växla resterande
Citera
2012-02-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratMannen
Först och främst; det jag skriver nedan är emdast spekulationer.

När man växlar pengar på forex erhåller man ett kvitto som gör så att man slipper extraavgiften nästa gång man växlar. Gå dit och växla en symbolisk summa och sen går du tillbaka dagen efter och ber om att få växla resterande

Det gäller väl bara när man växlar tillbaka till den tidigare valutan.

tex Euro > Svenska om du tex åker till Spanien en helg och får sedlar över
Citera
2012-02-24, 09:34
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Följande beskrivning gäller endast om det är vita pengar och lägenhetsköpet är helt legitimt:

När du skall betala till utlandet och har ett internetkonto på banken är det bara att betala till mottagarens konto och ange beloppet i Euro. Växelkursen du får är betydligt bättre än den du får när du växklar pengar hos Forex eller i kassan hos någon bank. Är överföringen inom EU är det gratis att göra överföringen ( i vart fall i min bank).
Citera
2012-02-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falstaff Fakir
Följande beskrivning gäller endast om det är vita pengar och lägenhetsköpet är helt legitimt:

När du skall betala till utlandet och har ett internetkonto på banken är det bara att betala till mottagarens konto och ange beloppet i Euro. Växelkursen du får är betydligt bättre än den du får när du växklar pengar hos Forex eller i kassan hos någon bank. Är överföringen inom EU är det gratis att göra överföringen ( i vart fall i min bank).

^kan instämma. Vissa banker tar en svindlande avgift på 75 kronor för betalning utomlands....hör och häpna.

Kommer alla pengar gå till lägenhetsköpet?
Citera
2012-02-24, 11:57
Medlem
annanmedlems avatar
Ja, gör en vanlig banköverföring. Kostar inget på Skandiabanken heller men jag vet inte vad det är för spread men antagligen inte jättedyrt.

Om man behöver göra något extra vid en miljon vet jag inte.
Citera
2012-02-24, 12:33
Medlem
Bongomans avatar
Om inte svenska skattemyndigheterna hinner få tuppjuck och frysa pengarna i väntan på utredning om du tjänat dem svart så gå till olika banker och be dem komma med erbjudande. Fråga hur många svenska kronor du måste betala för att få ut x euro i den utländska banken. Om banken inte vill ha dina pengar så skit i dem.
Citera
2012-02-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falstaff Fakir

Ok, tack så mycket, ska kolla med internetbanken, banker här och banker i Sverige.
Pengarna är vita, mestadels tjänade inom aktiehandel, så ingen större fara där.

Citat:
Ursprungligen postat av Mxlaser
^kan instämma. Vissa banker tar en svindlande avgift på 75 kronor för betalning utomlands....hör och häpna.

Kommer alla pengar gå till lägenhetsköpet?

Alla pengarna kommer gå till lgh köpet/inredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om inte svenska skattemyndigheterna hinner få tuppjuck och frysa pengarna i väntan på utredning om du tjänat dem svart så gå till olika banker och be dem komma med erbjudande. Fråga hur många svenska kronor du måste betala för att få ut x euro i den utländska banken. Om banken inte vill ha dina pengar så skit i dem.

Tror man får gå ganska hårt mot bankerna för förhandla ner växlingskostnaden, men jag är inte den som ger sig i första taget iaf.

Tack hittills för alla svar, skulle dock vara kul om det var någon som varit i precis samma situation och hur det gick för dom.

Mvh
Koninja
Citera
2012-02-24, 17:17
Medlem
Vilket land ska du köpa lägenheten i? Är det Somalia så rekommenderar jag dig att ta ut alla pengar och betala kontant.
Citera
2012-02-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstFreut
Vilket land ska du köpa lägenheten i? Är det Somalia så rekommenderar jag dig att ta ut alla pengar och betala kontant.

Ett europeiskt land. (Somalia har inte euro)
Citera
2012-02-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koninja
Ett europeiskt land. (Somalia har inte euro)

Hahaha, nej det är sant (Grekland och Somalia är lätta att blanda ihop ). Men vilket europeiskt land är det frågan om?
Citera
2012-02-25, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstFreut
Hahaha, nej det är sant (Grekland och Somalia är lätta att blanda ihop ). Men vilket europeiskt land är det frågan om?

God morgon, det gäller Irland, bostadsbubblan har börjat lägga sig, och om ett par år borde man kunna få fin utdelning på sin investering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in