Om två parter kommer överens om ett pris som ska betalas nån gång i framtiden, med bostäder erlägger man ju först en insats då avtalet skrivs under för att betala resten senare så kan man hedga mot valutarörelser genom att direkt köpa hela summan i valutan i spotmarknaden och sen växla tillbaka när man ska betala.
Borde redan finnas någon tråd om detta, sökte runt lite, men fann inget svar på just det jag sökte.
Till frågan.
Jag har enligt mig en större summa pengar (1m+) som just nu ligger investerat i min Svenska bank, jag behöver dock växla från SEK till Euro pga lgh köp utomlands. Eftersom det är en större summa, så kommer den procentuella förlusten att kännas en hel del om jag växlar normalt via banken/forex eller om jag kör med kortet direkt.
Man borde kunna tycka att man skulle kunna förhandla om kostnaden här.
Dessa pengar kommer att eventuellt flyttas till en bank utomlands om det nu går att förhandla, lite beroende på svaren jag får här.
Vad jag vill ha svar på:
Har ni varit i samma situation?
Hur isf gjorde ni?
Vilken bank gick ni via?
Fall gropar?
Oehört tacksam för svar!
Mvh
Koninja
Jag växlade liknande summa från pund till sek och använde oanda.com. Fick i princip spotkurs.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!