• 1
  • 2
2012-02-25, 17:06
Medlem
powerforcers avatar
För 1 m kr kan det löna sig att gora en valutahedge
Citera
2012-02-25, 19:19
Medlem
Du lär ju få räkna med en spread på minst 0,5% vilket som iaf, vilket på 1M blir 5000kr.
Citera
2012-02-25, 19:54
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
För 1 m kr kan det löna sig att gora en valutahedge

Kan du utveckla?
Citera
2012-02-26, 10:40
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OurFrank
Kan du utveckla?
Om två parter kommer överens om ett pris som ska betalas nån gång i framtiden, med bostäder erlägger man ju först en insats då avtalet skrivs under för att betala resten senare så kan man hedga mot valutarörelser genom att direkt köpa hela summan i valutan i spotmarknaden och sen växla tillbaka när man ska betala.

Oanda beskriver detta ganska bra:
http://fxconsulting.oanda.com/discover/hedging-scenario
Citera
2012-02-26, 15:34
Medlem
Bbobis avatar
Varför växla?

Ta ut euro direkt från kontot låter väll bättre än att ta ut sek och sedan växla och riskera att råka ut för avgifter?

Fast för den delen kan dom ha en dålig kurs för att tjäna pengar på sina "avgiftsfria uttag".
Citera
2012-02-26, 18:24
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Varför växla?

Ta ut euro direkt från kontot låter väll bättre än att ta ut sek och sedan växla och riskera att råka ut för avgifter?

Fast för den delen kan dom ha en dålig kurs för att tjäna pengar på sina "avgiftsfria uttag".
Har man sina pengar i SEK och tar ut dem i EUR så tar banken ut en växlingsavgift såklart
Citera
2012-02-26, 22:27
Medlem
xkinkyxs avatar
Öppna ett eur-konto.
För sedan över till det, betalar du kursen, inte växlings-kursen.
Gärna via internet banken.
Citera
2012-02-26, 23:01
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koninja
Hallå,

Borde redan finnas någon tråd om detta, sökte runt lite, men fann inget svar på just det jag sökte.

Till frågan.

Jag har enligt mig en större summa pengar (1m+) som just nu ligger investerat i min Svenska bank, jag behöver dock växla från SEK till Euro pga lgh köp utomlands. Eftersom det är en större summa, så kommer den procentuella förlusten att kännas en hel del om jag växlar normalt via banken/forex eller om jag kör med kortet direkt.
Man borde kunna tycka att man skulle kunna förhandla om kostnaden här.
Dessa pengar kommer att eventuellt flyttas till en bank utomlands om det nu går att förhandla, lite beroende på svaren jag får här.

Vad jag vill ha svar på:

Har ni varit i samma situation?
Hur isf gjorde ni?
Vilken bank gick ni via?
Fall gropar?

Oehört tacksam för svar!

Mvh
Koninja

Jag växlade liknande summa från pund till sek och använde oanda.com. Fick i princip spotkurs.
Citera
2012-02-27, 22:13
Medlem
Tack så hemskt mkt för alla svaren, nu vet jag på ett ungefär hur jag kommer göra.

Mvh
Koninja
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här