• 1
  • 2
2012-02-24, 02:59
Medlem
Hej, jag har köpt en HP Compaq 6735s av en kompis för 500:- Den går inte att ladda upp, så man får sitta med sladden i hela tiden!
Den laggar jätte mycket. Det är bara en webbläsare som funkar, Internet Explorer. (jag har i övrigt testat: Chrome, firefox, opera men dom bara laggar ihop, Hela datorn hänger sig...)

Hade tänkt att göra en återställning, men hittade inga verktyg för det på datorn... Har googlat lite på sätt att få den fabriksåterställd, inget resultat...

Hade tänkt att fråga om det finns något sätt att lösa detta problem på?

Kan man försöka ragga tag på en vista skiva och ta koden som man hittar under namnet:
Produkt-ID: xxxxx-xxx-xxxxxxx-xxxxx

och använda det som registrerings kod?

HP Compaq 6735s
Windows-utgåva: Windows Vista Home Basic
Minne (RAM): 2,00 GB
Systemtyp: 32-bitars operativsystem
Processor: AMD Sempron(tm) SI-42 2.10 GHz

Tack på förhand Mvh Kevin
Citera
2012-02-24, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vebben1
Hej, jag har köpt en HP Compaq 6735s av en kompis för 500:- Den går inte att ladda upp, så man får sitta med sladden i hela tiden!
Den laggar jätte mycket. Det är bara en webbläsare som funkar, Internet Explorer. (jag har i övrigt testat: Chrome, firefox, opera men dom bara laggar ihop, Hela datorn hänger sig...)

Hade tänkt att göra en återställning, men hittade inga verktyg för det på datorn... Har googlat lite på sätt att få den fabriksåterställd, inget resultat...

Hade tänkt att fråga om det finns något sätt att lösa detta problem på?

Kan man försöka ragga tag på en vista skiva och ta koden som man hittar under namnet:
Produkt-ID: xxxxx-xxx-xxxxxxx-xxxxx

och använda det som registrerings kod?

HP Compaq 6735s
Windows-utgåva: Windows Vista Home Basic
Minne (RAM): 2,00 GB
Systemtyp: 32-bitars operativsystem
Processor: AMD Sempron(tm) SI-42 2.10 GHz

Tack på förhand Mvh Kevin

Vista är ju ingen hit! Mitt råd är att skaffa en winXP home skiva.
Ligger inte Vista på en partition i datorn så du kan starta upp den via den och formatera och ominstallera Vista?

Mitt tips sedan om du använder Vista, uppdatera bara det nödvändigaste, sen stänger du av uppdateringen för Vista cepar ner hela datorn.

Har du ingen partition med Vista på så har du rätt att få en eftersom du har produkten, då får du kontakta HP, för Windows hänvisar dit om du ringer dom, eftersom det är HP som lagt in Vista.

Lycka till, men som sagt, mitt råd är att köpa en WinXP home skiva billigt på tex Tradera.
Citera
2012-02-24, 03:33
Medlem
hockexxs avatar
Varför home? Tanka ner en aktiverad XP pro istället. Kolla även så att den inte går varmt, en gammal laptop gör i regel det och kan behöva göras ren. Tanka ner CPUID HWmonitor och kolla så att cputempen inte ligger över 45(max 50) när du surfar.
Senast redigerad av hockexx 2012-02-24 kl. 03:35.
Citera
2012-02-24, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Varför home? Tanka ner en aktiverad XP pro istället. Kolla även så att den inte går varmt, en gammal laptop gör i regel det och kan behöva göras ren. Tanka ner CPUID HWmonitor och kolla så att cputempen inte ligger över 45(max 50) när du surfar.

Home för att han har haft Vista home i tidigare, segar ner mindre då
Citera
2012-02-24, 10:29
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zolklart
Home för att han har haft Vista home i tidigare, segar ner mindre då

Notera! Home och PRO har inga prestandaskillnader!
HOME är en budget-version av Windows med massa bra funktioner inaktiverade, t.ex. backup mot nätverket, filkryptering (=båda nästintill ett MÅSTE på bärbara datorer, så man inte förlorar/sprider information, bilder, dokument etc. vid ev. förlust av datorn)
Samt en riktigt användbar funktion= OFFLINE FILES, perfekt för alla som faktiskt delar filer, filmer osv, via nätverket hemma. Tar du med dej datorn för att t.ex. LANA så "får du med dej" de av dej utvalda filer/mappar på nätverket TROTS att du inte längre har någon koppling till nätverket!
Vilket även det är PERFEKT för en bärbar dator!

Så att välja HOME ger dej INGEN prestandavinst, utan det gör bara att du förlorar massa praktiska & användbara funktioner! Till INGEN annan nytta!

Sedan är HOME versionerna begränsade till ynka 16GB RAM medan PRO tillåter upp till 192GB RAM!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2012-02-24 kl. 10:32.
Citera
2012-02-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx

Om du menar processorns värme så ligger den runt 70
Citera
2012-02-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zolklart
Vista är ju ingen hit! Mitt råd är att skaffa en winXP home skiva.
Ligger inte Vista på en partition i datorn så du kan starta upp den via den och formatera och ominstallera Vista?

Mitt tips sedan om du använder Vista, uppdatera bara det nödvändigaste, sen stänger du av uppdateringen för Vista cepar ner hela datorn.

Har du ingen partition med Vista på så har du rätt att få en eftersom du har produkten, då får du kontakta HP, för Windows hänvisar dit om du ringer dom, eftersom det är HP som lagt in Vista.

Lycka till, men som sagt, mitt råd är att köpa en WinXP home skiva billigt på tex Tradera.

Vad tror du om w7 home? Det kanske inte kommer passa bra alls, tänkte bara att det kanske hade sett lite roligare ut... Tror du detta va ett dåligt köp? :/
Senast redigerad av Vebben1 2012-02-24 kl. 18:55.
Citera
2012-02-24, 18:50
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Vad tror du om w7 home? Det kanske inte kommer passa bra alls, tänkte bara att det kanske hade sett lite roligare ut... Tror du detta va ett dåligt köp? :/
Vänta till den 29 sen tankar du Windows 8 betan. Helt gratis + mycket snabbare än Windows 7.
Citera
2012-02-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Vänta till den 29 sen tankar du Windows 8 betan. Helt gratis + mycket snabbare än Windows 7.

Tror du att min dator skulle klara av det?
Citera
2012-02-24, 19:18
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Tror du att min dator skulle klara av det?
Klarar den Vista klarar den garanterat Windows 8.
Citera
2012-02-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Notera! Home och PRO har inga prestandaskillnader!
HOME är en budget-version av Windows med massa bra funktioner inaktiverade, t.ex. backup mot nätverket, filkryptering (=båda nästintill ett MÅSTE på bärbara datorer, så man inte förlorar/sprider information, bilder, dokument etc. vid ev. förlust av datorn)
Samt en riktigt användbar funktion= OFFLINE FILES, perfekt för alla som faktiskt delar filer, filmer osv, via nätverket hemma. Tar du med dej datorn för att t.ex. LANA så "får du med dej" de av dej utvalda filer/mappar på nätverket TROTS att du inte längre har någon koppling till nätverket!
Vilket även det är PERFEKT för en bärbar dator!

Så att välja HOME ger dej INGEN prestandavinst, utan det gör bara att du förlorar massa praktiska & användbara funktioner! Till INGEN annan nytta!

Sedan är HOME versionerna begränsade till ynka 16GB RAM medan PRO tillåter upp till 192GB RAM!

Jag kör home i min ena dator och pro i min andra, pro i den datorn med bäst prestanda.
Min upplevelse är att pro segar ner mer
Citera
2012-02-24, 20:30
Medlem
Citat:

Jag har inte provat w7 själv eftersom jag kör mycket musik och video-redigering så har jag stannat på windows pro då alla programvaror jag har fungerar perfekt som det är. Då ser jag ingen anledning att uppdatera allt.

Som en tidigare sa, funkar Vista funkar allt annat...*haha*

Visst skulle det funka, men vill du ha ut det snabbaste av din dator skulle jag ändå rekommendera win home. Om du inte bryr dig så mycket om det så funkar w7 säkerligen ypperligt bra.

Nädå det var väl ett bra köp, men ut med Vistan eller om du har den på en partition i datorn, formatera om datorn och ominstallera så kommer den bli mer smidig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in