Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-23, 18:24
  #1
Medlem
kubisztals avatar
Visste inte riktigt vart jag skulle skriva det här inlägget, så jag startade en ny tråd. Hade lite problem med att välja rubrik, hoppas denna är duglig nog.

Har funderat en hel de angånde detta.
Det finns säkert fler klubbar, men både Iraklis och Olympiakos Volou har ju dragit sig ur det grekiska ligaspelet efter att ha förlorat sina platser i högstaligan efter mutskandal(?) om jag inte är helt fel ute.

Båda klubbarna har ju en hel del supporters, inte minst Iraklis som kommer från Thessaloniki. Så min fråga är, vad händer med klubbens supportrar? Väntar de på att klubben ska återinföras i ligaspel? Om klubben nu inte skulle välja att fortsätta med fotboll? Vad gör dessa supportrar då? Startar ett helt nytt lag med liknande namn för att bära klubben vidare, eller byter till ett annat lag. T.ex PAOK?

Hur skulle ni gjort om er klubb råkade ut för samma sak?
Jag själv kommer från en mindre stad där det i stort sett bara finns ett riktigt elitlag, de mindre lagen har väl knappast någon större supporterskara.
Citera
2012-02-23, 19:31
  #2
Medlem
kalkys avatar
Beror ju på om dem är medgångs supportrar eller om dem är trogna, tror visserligen inte i ditt exempel att dem "äkta" är så förtjusta att gå till PAOK.

Men jag talar nog för rätt många när jag säger att dem flesta skulle nog inte bytt lag. Hellre väntar dem nog och ser vad som händer i framtiden.
Citera
2012-02-23, 23:13
  #3
Medlem
En fullfjädrad supporter skulle aldrig byta lag. Om klubben inte återupptar fotbollen skulle supportarna med största sannolikhet starta upp ett eget lag, bajen fans hockey är ett bra exempel, även salzburg och wimbeldon är exempel på fans som startat egna lag efter att deras klubbar sålts ut och bytt namn.
Citera
2012-02-24, 05:23
  #4
Medlem
kubisztals avatar
Absolut, jag håller med er. Om jag får vara lite långsökt. Vad skulle hända om klubben inte börjar om, eller det startas någon ny klubb överhuvudtaget av fans? Låt oss säga det är en mindre stad, eller en klubb som har en liten skara supportrar?

Jag själv som kommer från en stad där det bara finns ett lag av hög kvalitet. Känner en stor kärlek till staden. Visst, när jag var yngre och spelade i ungdomslaget och juniorlaget skulle jag aldrig tänka i samma banor som nu. Jag spelade dock enbart i den klubben som ung, hade jag spelat med någon rival kanske jag inte alls hade känt likadant.

Jag kan ta ett exempel. Fel sport iofs, och absolut ingen större konkurrens. Men stadens stora hockeylag gick i konkurs för ex-antal år sen. Alla supportrar gick över helt till det laget som låg längre ner i seriesystemet, även en hel del spelare. Nu spelar klubben i allsvenskan.

Jag tror dock för egen del att, om nu detta skulle hända min klubb (vilket aldrig kommer hända, men leker bara med tanken). Så skulle jag så småningom börja sympatisera med någon av de andra klubbarna, kanske börja heja på dom, men aldrig känna samma tillhörighet som jag gör nu.
Citera
2012-02-24, 08:47
  #5
Medlem
kostymnisses avatar
Att byta gäng är ju omöjligt, sådant görs inte.
Startas en ny klubb i lägre serier av fansen skulle jag självfallet följa den lika intensivt men att byta lag kommer aldrig på fråga. Då skulle jag nog istället bara "skita i det".
Ett alternativ vore väl att mer engagera sig i supporterskapet till lag man följer i andra idrotter i samma stad.
Fördelen är väl att man får mer pengar över iaf...
Citera
2012-02-24, 18:38
  #6
Medlem
gulaLejonets avatar
Säger bara Örgryte
Citera
2012-02-24, 21:33
  #7
Medlem
Hemsk tanke men jag tror som andra att fansen startar upp något nytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback