Folk i allmänhet är idioter, gäller speciellt knarkare.
Bor i en mindre glamorös förort i Stockholm, och när jag åker till och från stan varje dag jag ser ungefär en gång i veckan nån som står mer eller mindre helt synlig och röker cannabis.
Förra veckan var jag på väg till tunnelbanan och då ser jag två killar stå och röka precis utanför centrum, inget konstigt med det... Sen passar ena killen något cigarettformat föremål till den andra, inget direkt konstigt med det heller... Sen tar han ett bloss, sen tittar han på den och börja "reparera" den, alla som röker vet vad jag pratar om. Lite snabbt fixande, ett bloss till sedan passar han tillbaka den. Killen som tar emot den askar den försiktigt mot en pelare och sedan eldar han lite på den. Ungefär då passerar jag dem och känner av en välbekant söt kryddig lukt
Samma vecka på väg hem från tunnelbanan ser jag en neger kanske 30 m från spärrarna som står lutad mot en väg och blåser ut rök, men han gömmer det han röker i sin hand av någon anledning. När jag sedan passerar honom förstår jag varför han inte ville visa vad han rökte för något pga lukten.
En annan favorit är killen som ber om att få låna en tändare 50 m från centrum, tar fram en joint han har gömd i mössan, tänder den, och knallar rakt in i centrum.
När folk beter sig såhär vårdslöst är det inte konstigt att folk åker fast, ibland undrar jag inte ifall de innerst inne VILL blir tagna av snuten bara för att sedan kunna berätta för sina kompisar hur tuffa dom är, eller får de helt enkelt en kick när dom går och röker en joint helt offentligt.
Alla jag känner som åkt fast har varit osmidiga på olika sätt.