Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-22, 23:47
  #1
Medlem
Sesambiffs avatar
Har funderingar på att bygga en egen vedklyv.
Har tillgång till ganska mycket material.

Har nån annan här byggt egen klyv?
Dela gärna med er av information och gärna bilder!

Tanken är att den ska vara eldriven (3fas).
Hydraulisk.

När jag ändå ska bygga vill jag bygga en rejäl, som klarar grova stockar.

Hur kraftig motor (kW) samt vilket varvtal?
Vad för slags hydraulpump?
Rekommenderad kolvdiameter?

Funderar på att göra klyvstål av Hardox från ett skopstål.

Bygget ska alltså vara rejält, kommer ha bilhjul på det samt dragstång så det kan flyttas med personbil.
Citera
2012-02-22, 23:53
  #2
Medlem
Låter rätt unsafe
Men lycka till. Är väl bara att ha en klinga som orkar trycka igenom en vedstubbe.

Se bara till så det krävs tvåhandsgrepp så det inte går att köra den när man har en hand på fel ställe.
Citera
2012-02-22, 23:53
  #3
Medlem
Antevantes avatar
Här kan du kanske få lite tips

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=6504
Citera
2012-02-22, 23:58
  #4
Medlem
Sesambiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Här kan du kanske få lite tips

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=6504

Läste precis den där tråden.
Det där bygget utvecklade sig till en vedprocessor som både kapar och klyver.
Ska bara ha klyvfunktion.
Ett enkelt, kraftigt och genomtänkt bygge
Citera
2012-02-23, 00:57
  #5
Medlem
Den hydrauliska vedklyven är en typisk idiotlösning. De enda vedmaskiner som gör rätt för sig är sådana som använder mekanisk tröghet, exempelvis roterande vedklippar som Bilke S3 eller den amerikanska svänghjulsklyven Super Split.

Grova dimensioner bör gå till virke. Skaffa hellre ett sågverk.
Citera
2012-02-23, 09:53
  #6
Medlem
Milwaukees avatar
Se till att inte göra den med tvåhandsgrepp skulle jag vilja säga, i alla fall om du vill ha någon som helst effektivitet på arbetet. En vedklyv är inte farligare än något annat om man är normalbegåvad och fokuserar på det man gör.

Skaffa också en kolv med snabb retur, har man 50-60 m³ att arbeta upp får det hända något.
Citera
2012-02-23, 10:20
  #7
Medlem
grovsmides avatar
Det finns ju dussintals såna hembyggen på blocket att botanisera bland, folk bygger rejält och tröttnar väl sedan när det går så långsamt.
Citera
2012-02-23, 10:25
  #8
Medlem
Sesambiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Den hydrauliska vedklyven är en typisk idiotlösning. De enda vedmaskiner som gör rätt för sig är sådana som använder mekanisk tröghet, exempelvis roterande vedklippar som Bilke S3 eller den amerikanska svänghjulsklyven Super Split.

Grova dimensioner bör gå till virke. Skaffa hellre ett sågverk.

Ekonomi är a och o.

Får jag tag i 20-30 kubikmeter rotavkap som inte det lokala sågverket kan ta hand om för 1000-1500:- så kan jag inte annat än att tacka och ta emot.
Sen skulle jag gärna ha en Bilke S3 men ekonomin säger stopp.
Därför är tanken att bygga något vettigt för små pengar.
Tanken är inte att jag ska klyva 30000 kubikmeter per år för försäljning utan att ta hand om veden för husbehov.

Men tack för dina synpunkter.
Citera
2012-02-23, 16:41
  #9
Medlem
OK, om du har god tillgång till sådan ved så varför inte svetsa en vedförugn som sväljer jätteklumpar? Jag ser hela tiden att människor skaffar sig en massa onödigt arbete med ved och ofta på slutet köper värmepump för att slippa eländet.

Vad jag menar med "idiotlösning" är att det krävs pump och kolv och slang och ventiler och superstarka balkar och gud vet vad, allt för att i plågsamt låg hastighet dela en träbit i flera delar. En träbit som ändå bara ska brännas upp. Grov ved torkar också, ge den bara lite mer tid. I vedpannan är det nästan alltid en fördel med grov ved, eftersom det håller ner effekten jämfört med en övertänd hög med klenved.

En motorsåg med långt svärd kan ju i och för sig vara bra för att göra hanterbara bitar.
Citera
2012-02-23, 19:29
  #10
Medlem
Sesambiffs avatar
Skulle vilja se den förugn som fixar rotavkap på 50cm längd och en diameter på 60-70 cm.
Sen att bära in den "veden" till pannrummet skulle få vilken Magnus Samuelsson som helst att börja tänka på förtidspension...

Har idag iaf fått tag i en balk (ca 3-4 meter lång).
Fyrkants profil 100x100 mm.
Godstjocklek på 8 mm.

En elmotor på 7,5 hk.

Total kostad hittills: 0:-
Citera
2012-02-24, 00:25
  #11
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesambiff
Skulle vilja se den förugn som fixar rotavkap på 50cm längd och en diameter på 60-70 cm.
Sen att bära in den "veden" till pannrummet skulle få vilken Magnus Samuelsson som helst att börja tänka på förtidspension...

Har idag iaf fått tag i en balk (ca 3-4 meter lång).
Fyrkants profil 100x100 mm.
Godstjocklek på 8 mm.

En elmotor på 7,5 hk.

Total kostad hittills: 0:-
Du är medveten om att man inte startar en sån här tråd utan att fylla den till bredden med bilder under projektets gång va?
Citera
2012-02-24, 11:30
  #12
Medlem
Sesambiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Du är medveten om att man inte startar en sån här tråd utan att fylla den till bredden med bilder under projektets gång va?

Självfallet ska jag fylla den med bilder!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback