• 1
  • 2
2012-02-22, 09:23
Medlem
konanes avatar
Jag har hört att sverige skall vara en av de länder som exporterar mest vapen sett till befolkningsmängden och någon siffra på 8:e i världen, stämmer dessa siffror och vad är det som exporteras?
Sålde vi "kikarsikten" till usa när de skulle till irak? Vilken typ av "kikarsikten", ACOG, Rödpunkt e.t.c? Bofors som står för all tillverkning? Vilken typ av olika vapen(Förutom Gripen) är det vi exporterar?

Tack!
Citera
2012-02-22, 10:05
Medlem
AT4 och Carl Gustaf vet jag att vi exporterar.

Pansarskott och granatgevär alltså.
Citera
2012-02-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konane
Jag har hört att sverige skall vara en av de länder som exporterar mest vapen sett till befolkningsmängden och någon siffra på 8:e i världen, stämmer dessa siffror och vad är det som exporteras?
Sålde vi "kikarsikten" till usa när de skulle till irak? Vilken typ av "kikarsikten", ACOG, Rödpunkt e.t.c? Bofors som står för all tillverkning? Vilken typ av olika vapen(Förutom Gripen) är det vi exporterar?

Tack!
Den största exporten vi står för i krigsmateriel är väl förutom Bofors, Aimpoint (rödpunktssikten) och Ammunition (norma?).

De bättre vetande får komma in här. jag vet att vi har ett antal jävligt kunniga här på forumet.
Citera
2012-02-22, 10:45
Medlem
Korrekt att aimpoint används av amerikanerna och har använts både i Irak och Afghanistan av dom. Aimpoint tillverkas i Gällivare och har huvudkontoret i Malmö (eller om det är tvärtom).

Vanliga handeldsvapen har jag för mig att Sverige inte exporterar men som tidigare nämnt exporteras AT-4 (Pskott 86) samt Carl Gustaf (Grg 48/86).
Citera
2012-02-22, 12:23
Medlem
konanes avatar
Om fler är intresserade kan man ställa frågor till Anna Ek som svarar på dem i dag kl 1300 här:
http://www.dn.se/chattar/chattrum4

"Chatta om vapenexporten".

Ont: AT-4 kände jag inte till men Carl Gustaf är känt. Hade vi inte en artilleripjäs vid namn Excalibur som också exporters?

För att utveckla tråden lite, varför tror ni att det är så "tyst" om detta? Varför vet inte gemene svensk om att vi exporterar så mycket vapen?

Någon som hittar siffor på hur mycket miljoner/miljarder det rör sig om varje år eller vad antalet ligger på?

EDIT:
DN håller på att uppdatera inom samma område just nu. Lite siffror från dem:
Citat:
Svensk utrikes- och säkerhetspolitik har förändrats på senare år (läs mer här) men Sverige behåller ändå sin plats på vapenexportörernas internationella tio-i-topp. Så här såg listan ut för 2010 enligt forskningsinstitutet Sipri, sett till värdet av ländernas försäljning:

1. USA
2. Ryssland
3. Tyskland
4. Kina
5. Storbritannien
6. Frankrike
7. Sverige
8. Italien
9. Spanien
10. Nederländerna

Och så här ser listan ut om vapenexporten beräknas i förhållande till befolkningens storlek (per capita):

1. Sverige
2. Israel
3. Ryssland
4. Nederländerna
5. Norge
6. Tyskland
7. USA
8. Schweiz
9. Storbritannien
10. Jordanien
Källa: Sammanställt av Svenska Freds utifrån siffror från Sipri och FN.

Senast redigerad av konane 2012-02-22 kl. 12:28.
Citera
2012-02-22, 14:22
Medlem
konanes avatar
Hela chatten för den som är intresserad:

Del 1:

Citera
2012-02-22, 14:23
Medlem
konanes avatar
Del 2:

Citera
2012-02-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
AT4 och Carl Gustaf vet jag att vi exporterar.

Pansarskott och granatgevär alltså.

De byggs faktiskt med licens på plats i USA med smärre modifikationer om ja inte minns fel.
Citera
2012-02-22, 16:57
Medlem
Sveriges vapenexport har varit ganska stabil de senaste åren, men eftersom att marknaden har ökat så tappar vi mark.

Rätt är att M982 Excalibur tillverkas av både Bofors (svenska) och Raytheon (jänkare). Förutom AT4 och gamla kära carl gustav (tillägger också MBT LAW) ska även radarsystem som Arthur, Giraffe (bamse) nämnas. Sen ska saker som C4ISR och liknande nämnas, men jag antar att du menar direkt materiel. RBS-15 och KEPD 350 (taurus) är ju också måttligt populära, men den senare är svindyr. Robotsystem 70 är ju också populär. Iris-T och Meteor används också flitigt. Archer-systemet kommer nog att köpas av de flesta länder med stor budget. Bofors' 40mm kanon får väl räknas som världens största exportframgång militärt, används än idag. HPM Blackout är även den intressant, men den vet ingen något om.

Har bara dragit information ur mitt huvud, reserverar mig för fel.

Norma spottar ju ut 25 miljoner skott om året, det ska väl räknas som något också.
Citera
2012-02-22, 17:00
Medlem
Inga handeldvapen? I aftonbladets artikel så visade man en AK5, men det är ju inte första gången de är fel ute.
Citera
2012-02-22, 18:02
Medlem
Sverige exporterar inga handeldvapen. Mängden räknas i pengar. Och Sverige exporterar mestadels tekniskt avancerade och dyra saker. Ett ett gripenplan är värt flera tusen automatkarbiner. Men det är ju inte lika lätt att skapa rubriker om man visar upp ett radarsystem
Citera
2012-02-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Inga handeldvapen? I aftonbladets artikel så visade man en AK5, men det är ju inte första gången de är fel ute.

Om du tittar på bilden också så står det "Carl Gustav automat karbin"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in