2019-06-29, 23:21
Medlem
Hittade en motion som Lina Nordquist (L) skrivit i riksdagen. Den är inte så mycket detaljer i den men riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att möjligheten till en järnvägslänk mellan Uppsala och Enköping bör utredas och tillkännager detta för regeringen. Jag får hoppas att det verkligen utreds vidare.

https://data.riksdagen.se/fil/15C451...4-B1434814E2EB
Citera
2019-07-01, 19:23
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck
Alla som bor norr om Stockholm måste resa via huvudstaden för att ta sig till Göteborg. Det är inte synd om er alls. Varför ska Uppsala ha direktspår till GBG, ser inte logiken i det alls. Jag tror inte att det hade lönat sig heller. Tror inte heller att nog många pendlar mellan Västerås och Uppsala för att det ska vara värt att ha spår mellan städerna. Visst, det är väl bra för regionen men nja.

Bump men ändå!
Det går en ledbuss var femte minut i rusningen
Mellan Uppsala och Enköping så nog finns det underlag för en järnväg däremellan!
Citera
2019-07-01, 19:28
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Alla lokalpolitiker är som väntat positiva och det är som vanligt någon annan som ska betala!

Det är inte någon särskillt dyr sträcka att bygga så förhoppningsvis blir det av!
Citera
2019-07-01, 20:42
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Bump men ändå!
Det går en ledbuss var femte minut i rusningen
Mellan Uppsala och Enköping så nog finns det underlag för en järnväg däremellan!
Ja, går det så mycket bussar emellan så finns det absolut underlag för dubbelspår och en avgång i kvarten. Det är en liknande situation mellan Göteborg och Borås. Där går buss 100 var 5:e min i rusning, dessutom med försärkningsturer! Utöver det så går även linje 101 och 102. Kunde man dessutom dra tåget via både Mölnlycke - Landvetter samhälle - Landvetter Flygplats så skulle det vara perfekt! Dessutom skulle de avlasta flygbussarna som ofta är irriterande fulla och stoppar upp annan kollektivtrafik vid bl a Korsvägen som är en störningskänslig knutpunkt.

Egentligen borde linjen byggas ut till Jönköping för att ansluta till Stambanan till Stockholm så man får en förbindelse även den vägen.

Vidare menar jag att om man nu vill att folk ska åka tåg och miljövänligt så måste man ge folket goda förutsättningar där man kan lita på att komma fram enligt tidtabell.
Citera
2021-02-06, 08:55
Medlem
Idag finns det artikel att läsa i UNT om detta men det är som vanligt bakom betalvägg. Någon som kan citera lite? Annars får jag läsa den på jobbet på måndag.

Enligt en rubrik på UNT.s startsida "Prognosen: Nästa tåg till Enköping kan avgå om 15 år". Om det stämmer låter det ju lovande.
Senast redigerad av Spikerman 2021-02-06 kl. 08:57.
Citera
2021-02-06, 12:18
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Idag finns det artikel att läsa i UNT om detta men det är som vanligt bakom betalvägg. Någon som kan citera lite? Annars får jag läsa den på jobbet på måndag.

Enligt en rubrik på UNT.s startsida "Prognosen: Nästa tåg till Enköping kan avgå om 15 år". Om det stämmer låter det ju lovande.
Hoppas den blir av.
Citera
2021-02-06, 20:28
Medlem
Cecilia Carlqvist som är infrastrukturstrateg på Region Uppsala hoppas på en ny järnväg. Regionen har börjat "uppvakta" Trafikverket. Det finns ett regionalt politiskt stöd. "Men inte bara bristen på pengar, utan också ett visst virus, kan grusa planerna."
Citera
2021-02-07, 00:59
Medlem
Våldet på tågen skrämmer folk från att åka. Buss fungerar bättre.
https://nyheteridag.se/terrorn-pa-ta...astisk-atgard/
Vem ska betala de dyra tågen? Inte fler resenärer nu än på 70-talet då järnvägen i brist på passagerare lades ned. Då var det ändå fråga om betalande passagerare. Idag bestämmer BLM att racificerade ska åka gratis för annars är det racism. Mohammedaner hotar sig till gratisresor.
Citera
2021-02-07, 14:59
Medlem
Den gamla UEJ lades nog ned i sista ögonblicket. Länstrafikreformen när landstingen började köra kollektivtrafik var på gång men hade inte implementerats än överallt 1980. Och i Uppsala län var pendlingen mot Stockholm viktigare än eventuella inomlänsjärnvägar, Upptåget startade inte förrän 1991. Man kan se nedläggningen som att åratal av icke-investeringar och regionalpolitiskt ointresse gav utslaget, hade UEJ varit elektrifierad tror jag att SJ haft större tröghet mot en nedläggning.

Men med det sagt var nedläggningen inte helt förgäves. UEJ gick med ganska skarpa krökar inne i själva Uppsala och Uppsala-Ekeby (som historiskt var en av de stora godskunderna längs banan) vilket drog ned hastigheten. Det hade krävts rätt omfattande kurvrätningar för att få upp hastigheten och konkurrera med buss och bilism. En ny järnväg kommer att dras rakare mellan städerna och utan de järnvägsövergångar som Uppsala fortfarande har för många av.

Det jag kan undra är ifall hur förslagsställarna på hur järnvägstrafiken från Ostkustbanan och Svartbäcken ska kunna köra mot Salabanan/nya UEJ utan spetsvändning? Alternativet med spetsvändningar vid Uppsala C för riktningsbyte av både passagerartåg och gods känns inte så attraktiv om man föreställer sig att godstrafik från Gävle-hållet ska kunna köras där. Ett triangelspår vid Svartbäcken kräver rivningar av ganska många bostäder.

Ett riktigt utsvävande alternativ som skulle lösa detta vore att låta nya UEJ ansluta vid Sävja söder om Uppsala C, och sedan fortsätta västerut igenom södra Uppsala vid Ultuna/Valsätra med pendeltågsstation där och sedan rakt sydväst mot Örsundsbro. Avståndet mellan Fyrisån och Hågaån är ungefär 2km-2,5km där merparten troligtvis får gå i tunnel, därefter tunnel igenom Nåstensskogen på ca 1 km. Jag föreställer mig att det i så fall blir en serie tunnlar på 1-2km mot Enköping med större broar vid Fyrisån och Örsundsbro. Fördelen jämfört med att bygga längs gamla UEJ vore att södra Uppsala (Rosendal, Gottsunda, Norby, Valsätra, Ultuna) får en pendeltågsstation, längs gamla UEJ/riksväg 55 är inte lika mycket befolkning och verksamheter.
Citera
2021-02-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Våldet på tågen skrämmer folk från att åka. Buss fungerar bättre.
https://nyheteridag.se/terrorn-pa-ta...astisk-atgard/
Vem ska betala de dyra tågen? Inte fler resenärer nu än på 70-talet då järnvägen i brist på passagerare lades ned. Då var det ändå fråga om betalande passagerare. Idag bestämmer BLM att racificerade ska åka gratis för annars är det racism. Mohammedaner hotar sig till gratisresor.

Befolkningsunderlaget har ökat med nästan 100.000 i Uppsala/Enköping/Västerås (ännu mer i kommunerna) sedan 70-talet och med mer än en halvering av restiden skulle troligen intresset öka jämfört med bussarna.

Banan var i dåligt skick och en bro vid nya E18 skulle SJ få betala. Det är inte säkert att det var brist på passagerare, även om det antagligen är betydligt fler som åker med bussarna idag jämfört med hur många som åkte med tågen.
Senast redigerad av storkvitter 2021-02-07 kl. 22:27.
Citera
2021-03-03, 12:44
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Den gamla UEJ lades nog ned i sista ögonblicket. Länstrafikreformen när landstingen började köra kollektivtrafik var på gång men hade inte implementerats än överallt 1980. Och i Uppsala län var pendlingen mot Stockholm viktigare än eventuella inomlänsjärnvägar, Upptåget startade inte förrän 1991. Man kan se nedläggningen som att åratal av icke-investeringar och regionalpolitiskt ointresse gav utslaget, hade UEJ varit elektrifierad tror jag att SJ haft större tröghet mot en nedläggning.

Men med det sagt var nedläggningen inte helt förgäves. UEJ gick med ganska skarpa krökar inne i själva Uppsala och Uppsala-Ekeby (som historiskt var en av de stora godskunderna längs banan) vilket drog ned hastigheten. Det hade krävts rätt omfattande kurvrätningar för att få upp hastigheten och konkurrera med buss och bilism. En ny järnväg kommer att dras rakare mellan städerna och utan de järnvägsövergångar som Uppsala fortfarande har för många av.

Det jag kan undra är ifall hur förslagsställarna på hur järnvägstrafiken från Ostkustbanan och Svartbäcken ska kunna köra mot Salabanan/nya UEJ utan spetsvändning? Alternativet med spetsvändningar vid Uppsala C för riktningsbyte av både passagerartåg och gods känns inte så attraktiv om man föreställer sig att godstrafik från Gävle-hållet ska kunna köras där. Ett triangelspår vid Svartbäcken kräver rivningar av ganska många bostäder.

Ett riktigt utsvävande alternativ som skulle lösa detta vore att låta nya UEJ ansluta vid Sävja söder om Uppsala C, och sedan fortsätta västerut igenom södra Uppsala vid Ultuna/Valsätra med pendeltågsstation där och sedan rakt sydväst mot Örsundsbro. Avståndet mellan Fyrisån och Hågaån är ungefär 2km-2,5km där merparten troligtvis får gå i tunnel, därefter tunnel igenom Nåstensskogen på ca 1 km. Jag föreställer mig att det i så fall blir en serie tunnlar på 1-2km mot Enköping med större broar vid Fyrisån och Örsundsbro. Fördelen jämfört med att bygga längs gamla UEJ vore att södra Uppsala (Rosendal, Gottsunda, Norby, Valsätra, Ultuna) får en pendeltågsstation, längs gamla UEJ/riksväg 55 är inte lika mycket befolkning och verksamheter.

Struntar man i den här Aroslänken och är snål, 2 mil Bålsta-Sigtuna-Arlandabanan norr om Märsta skulle ge möjlighet att köra tåg Västerås-Stockholm via Arlanda och på köpet Uppsala-Knivsta-Sigtuna-Bålsta-Enköping-Västerås.
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-03-03 kl. 12:48.
Citera
2021-03-03, 13:06
Medlem
Steff83s avatar
Det är lite märkligt att Uppsala län inte brytt sig mer om sig själva att man inte haft vettiga förbindelser mellan dom två största och viktigaste städerna i länet. Sammanhållningen i länet undermineras ju då det delas infrastrukturellt i förhållandet till Stockholm. Finns inget som håller ihop och borde rimligen gjort det mer svårstyrt. Och som ni säger i förlängningen innebär ju detsamma för förbindelserna Uppsala-Västerås. Dessa stora städer hade kunnat knytas samman mer, och även Eskilstuna i ett ännu längre perspektiv där man kunnat skapa en egen mer självständig större sammanhängande arbetsmarknadsregion runt Stor-Stockholm som alla hade tjänat. Överhuvudtaget är problemet att allt måste passera Stockholmsregionen. Även nationellt.
Senast redigerad av Steff83 2021-03-03 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in