• 1
  • 2
2012-02-20, 21:08
Medlem
Förr fanns det en järnvägsträcka mellan dessa städer med en drös stationen där i mellan. Den sista rälsbussen trafikerade sträckan 1979 och under 80-talet rivan man upp rälsen. Att man rev upp rälsen tycker jag var dumt. För jag anser att behovet av att återuppbygga sträckan är tillräckligt stort.

Det är inte bara städerna Uppsala och Enköping som berörs även Västerås dit det tar 80 minuter med buss.

Man vinner pendlingstid ifall man skulle kunna åka tåg mellan Uppsala och Enköping samt Uppsala – Västerås. Detta leder till kortare restider och lättar att ta sig mellan dessa orter. Det kommer få regionen att växa samt att det leder till fler jobb indirekt.

Den som pendlar eller har åkt sträckan Uppsala-Stockholm under rusningstider vet att det är trångt på tågen. Aroslänken kommer inte att lösa detta problem men alla som ska resa t.ex. till Göteborg behöver inte resa via Stockholm utan man skulle kunna resa Uppsala-Västerås-Örebro-Göteborg. Om man idag ska resa med tåg från Uppsala till Göteborg eller annan ort i västra Sverige måste man åka via Stockholm.

Många av de stationer som fanns förr är idag inaktuella att återuppbygga men jag ser några som man skulle kunna införa. Jag har länkat till en bild där jag grafiskt visar på några förslag på stationer till sträckan.

http://i.imgur.com/i0mfa.jpg

De blåa kryssen är mina förslag till där man eventuellt skulle kunna ha en liten station.

Ett dokument som finns att läsa för den som vill ha mer kött på benen.

http://www.uppsala.se/Upload/Dokumen...gskorridor.pdf

Lite historisk om den gamla banan.

http://www.historiskt.nu/normalsp/uej/index.html

Vad tycker ni?
Citera
2012-02-20, 22:16
Medlem
GL-terrors avatar
Det skulle inte vara dumt, kommer ihåg när man åkte rälsbussen när man var liten
Citera
2012-02-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GL-terror
Det skulle inte vara dumt, kommer ihåg när man åkte rälsbussen när man var liten
Så du är gammal nog att ha upplevt när den gamla banan var i bruk?
Citera
2012-02-20, 22:49
Medlem
TorstenFlincks avatar
Alla som bor norr om Stockholm måste resa via huvudstaden för att ta sig till Göteborg. Det är inte synd om er alls. Varför ska Uppsala ha direktspår till GBG, ser inte logiken i det alls. Jag tror inte att det hade lönat sig heller. Tror inte heller att nog många pendlar mellan Västerås och Uppsala för att det ska vara värt att ha spår mellan städerna. Visst, det är väl bra för regionen men nja.
Citera
2012-02-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck
Alla som bor norr om Stockholm måste resa via huvudstaden för att ta sig till Göteborg. Det är inte synd om er alls. Varför ska Uppsala ha direktspår till GBG, ser inte logiken i det alls. Jag tror inte att det hade lönat sig heller. Tror inte heller att nog många pendlar mellan Västerås och Uppsala för att det ska vara värt att ha spår mellan städerna. Visst, det är väl bra för regionen men nja.
Nej bor man i norr Värmland eller Dalarna behöver man inte åka via Stockholm. Argumentet handlar inte om att det är tråkigt eller jobbigt att åka genom Stockholm. Nej det handlar om att det är trångt osv. Det var ju de svagaste argumentet jag kom med.

Det finns en artikel på UNT.se som tar upp lite mer om Aroslänken, den är dock från 2009.

http://www.unt.se/enkoping/ny-jarnva...ds-288173.aspx
Citera
2012-02-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck

Självklart behövs spåret mellan Enköping och Västerås och då inte bara för pendling till Uppsala utan minst lika mycket för att ta sig till Arlanda. Som det är nu måste man gå av tåget i Bålsta och sen ta buss om man ska till Arlanda detta slipper man om det går spår till Uppsala och sen vidare på stambanan ner till Arlanda. Nedläggningen var riktigt korkat och utan tanke på framtiden.
Citera
2012-02-22, 20:05
Medlem
Vallemams avatar
Skulle vara mycket trevligt om Järnvägen återuppbyggdes på denna sträcka, vore ännu häftigare om den fortsatte vidare ner mot Strängnäs och kanske ännu längre!
Citera
2012-02-23, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallemam
Skulle vara mycket trevligt om Järnvägen återuppbyggdes på denna sträcka, vore ännu häftigare om den fortsatte vidare ner mot Strängnäs och kanske ännu längre!
Är det verkligen tillräckligt många som pendlar sträckan Enköping-Strängnäs?
Citera
2012-02-24, 01:31
Medlem
Lite statistik.

4: Uppsala 140 454 inv
5: Västerås 110 877 inv
57: Enköping 21 121 inv

Siffrorna innan varje ortsnamn är är vilken placering det har i en lista över svenska tätorter sorterade efter folkmängd.

Samt de mindre tätorterna som ligger mellan Uppsala och Enköping.

480: Örsundsbro 1 813 inv
610: Vänge 1 331 inv
1548 Ramstalund 311 inv

Med detta vill jag säga att det finns ur folkmängds synpunkt ett behov av järnväg på sträckan.
Citera
2012-02-24, 19:08
Medlem
Vallemams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Är det verkligen tillräckligt många som pendlar sträckan Enköping-Strängnäs?

Verkligen inte, men då skapas ju möjligheten att pendla Strängnäs - Uppsala mest en rolig idé
Citera
2012-02-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallemam
Verkligen inte, men då skapas ju möjligheten att pendla Strängnäs - Uppsala mest en rolig idé

Det finns redan bussförbindelse men varför inte
Citera
2012-02-24, 22:56
Medlem
Citat:
Förr fanns det en järnvägsträcka mellan dessa städer med en drös stationen där i mellan. Den sista rälsbussen trafikerade sträckan 1979 och under 80-talet rivan man upp rälsen. Att man rev upp rälsen tycker jag var dumt. För jag anser att behovet av att återuppbygga sträckan är tillräckligt stort.

Det är inte bara städerna Uppsala och Enköping som berörs även Västerås dit det tar 80 minuter med buss.

Man vinner pendlingstid ifall man skulle kunna åka tåg mellan Uppsala och Enköping samt Uppsala – Västerås. Detta leder till kortare restider och lättar att ta sig mellan dessa orter. Det kommer få regionen att växa samt att det leder till fler jobb indirekt.

Den som pendlar eller har åkt sträckan Uppsala-Stockholm under rusningstider vet att det är trångt på tågen. Aroslänken kommer inte att lösa detta problem men alla som ska resa t.ex. till Göteborg behöver inte resa via Stockholm utan man skulle kunna resa Uppsala-Västerås-Örebro-Göteborg. Om man idag ska resa med tåg från Uppsala till Göteborg eller annan ort i västra Sverige måste man åka via Stockholm.

Man kan åka Uppsala-Sala-Västerås-Örebro-Göteborg.

Citat:
Många av de stationer som fanns förr är idag inaktuella att återuppbygga men jag ser några som man skulle kunna införa. Jag har länkat till en bild där jag grafiskt visar på några förslag på stationer till sträckan.

http://i.imgur.com/i0mfa.jpg

De blåa kryssen är mina förslag till där man eventuellt skulle kunna ha en liten station.

Ett dokument som finns att läsa för den som vill ha mer kött på benen.

http://www.uppsala.se/Upload/Dokumen...gskorridor.pdf

Lite historisk om den gamla banan.

http://www.historiskt.nu/normalsp/uej/index.html

Vad tycker ni? [/b]

Lite rakare sträckning mellan Örsundsbro och Enköping

Citat:
Ursprungligen postat av Camilla-L
Självklart behövs spåret mellan Enköping och Västerås och då inte bara för pendling till Uppsala utan minst lika mycket för att ta sig till Arlanda. Som det är nu måste man gå av tåget i Bålsta och sen ta buss om man ska till Arlanda detta slipper man om det går spår till Uppsala och sen vidare på stambanan ner till Arlanda. Nedläggningen var riktigt korkat och utan tanke på framtiden.

Instämmer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in