2013-04-13, 11:13
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Om bankerna inte är kreditvärdiga så är även det en anledning till att ha sina besparingar i aktier i främst stabila internationella företag i defensiva brancher. Inte på bankkonto utan ränta...dummerjönsar. Främst amerikanska företag som verkar globalt men även med tanke på att vi ser en försiktig återhämtning i just USA.

Konsumtionsrelaterade företag samt läkemedel som ger en direktavkastning runt 4%

Där har jag placerat det kapital som i höstas låg i företagsobligationer.

Dummerjöns...vad DENOMINERAR du dina aktier i? Vad DENOMINERAR du din direktavkastning i? Dina "vinster"?

SEK, $...BitCoins...Oh boy, oh boy...LOL
Citera
2013-04-13, 11:14
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Tills den dagen accumulerar jag kapital där tillgångarna ökar i värde och inte eroderar bort.

Well, lycka till!

Den dagen den sorgen...

PS:
Citat:
If you can only see value in terms of currency, you can not see value at all.

Sagt av en "dude" kallad ANOTHER...
Senast redigerad av Etnad11 2013-04-13 kl. 11:18.
Citera
2013-04-13, 11:18
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Dummerjöns...vad DENOMINERAR du dina aktier i? Vad DENOMINERAR du din direktavkastning i? Dina "vinster"?

SEK, $...BitCoins...Oh boy, oh boy...LOL

Man kan jämföra dem i det sjunkande guldpriset sen i somras/höstas och då är värdeökningen ännu högre...

Uttryckt i guld har mitt kapital vuxit radikalt sen ett år men även mot andra pappersvalutor.

http://stockcharts.com/freecharts/perf.php?FXS,gld,spy

I denna graf har du den svenska kronan relaterat med S&P 500 och guld. Välj lämplig period bara.
Tryck på knappen där den svenska valutan finns och du ser relationen uttryckt i den svenska valutan. Ingen hänsyn tas till räntor och aktieutd.

Senast redigerad av Rektangel 2013-04-13 kl. 11:20.
Citera
2013-04-13, 11:19
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Man kan jämföra dem i det sjunkande guldpriset sen i somras/höstas och då är värdeökningen ännu högre...

Uttryckt i guld har mitt kapital vuxit radikalt men även mot pappersvalutor.

http://stockcharts.com/freecharts/perf.php?FXS,gld,spy

I denna graf har du den svenska kronan relaterat med S&P 500 och guld. Välj lämplig period bara.

Du menar uttryckt i priset av pappers guld...

PS Som jag ser du har du inte realiserat dina vinster. Du hoppas kunna göra det...when the time comes.

Real != Nominellt
Senast redigerad av Etnad11 2013-04-13 kl. 11:23.
Citera
2013-04-13, 11:22
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Du menar uttryckt i priset av pappers guld...

Uttryckt i vad du vill...
Citera
2013-04-13, 11:25
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Uttryckt i vad du vill...

Precis!

Upp till var och en...liberty...libertate...frihet...
Citera
2013-04-13, 11:33
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Hehe vad är du rädd för? att finanskrisen ska lösas?

Jag tänker jag helt annorlunda
Varje nedgång i guld/silver innebär ett bättre köpläge i mina ögon.
Jag var tvärtom rädd att rusningen i guld/silver skulle komma för tidigt, nu har jag mer tid på mig att arbeta ihop pengar. Varje nedgång gör mig glad eftersom det innebär att jag hinner köpa mer guld/silver på låga nivåer.

Ja så tänker jag också. Men tänk om den här uppgången aldrig kommer? Tänk om alla vi ''silverbugs'' är förblindande och enkelspåriga? Tänk om nuvarande finansiella system överlever under en längre tid? Silver sjunker? Osv...

Citat:
Min silver stash är symbolisk så vad som händer med silver bryr jag mig inte om.

Dock hoppas jag att guldet rasar med sisådär 500$ på en dag...

Det priset (London spot), som alla följer, är en illusion. Det stora raset jag förväntar mig kommer att leda till att paritet mellan pappers guld och fysiskt guld försvinner! Once and for all...

Mao: F R E E G O L D - Bitchez!

PS: Fast här på FB är det FreeBitCoin som gäller. Inget konstigt egentligen då merparten är knarkande ungdomar med "attention span" på max 5 sekunder.

Ja, du är väl ett kapitel för sig. Har läst en del av dina inlägg och du har kloka åsikter, men undrar ändå lite om du inte är för fanatisk och tror allt för hårt på din sak?
Citera
2013-04-13, 11:35
Medlem
Rektangels avatar
I denna graf kan ni se att teknisk analys indikerar ytterligare fall i guldet (mot dollarn) och inom kort kanske även PANIK försäljningar....Säljsignalen kom den 12 april.
Först en uppåtrekyl drygt 3 %.. för att invagga er i säkerhet, sen ytterligare nedför branten.
Snöbollen är i rullning..

http://stockcharts.com/def/servlet/SC.pnf?chart=GLD,PLPADANRBR[PA][D][F1!3!1.0!!2!20]&pref=G

En klar sektorrotation från guld till börsen som mycket riktigt vaknat till liv och just nu är ett bättre alternativ om man placerar i defensiva bolag som ger direktavkastningar runt 4% samt inte bara bibehåller sina vinster utan dessutom ökar dem.

Klart bättre alternativ idag.

Senast redigerad av Rektangel 2013-04-13 kl. 12:01.
Citera
2013-04-13, 11:51
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Ja så tänker jag också. Men tänk om den här uppgången aldrig kommer? Tänk om alla vi ''silverbugs'' är förblindande och enkelspåriga? Tänk om nuvarande finansiella system överlever under en längre tid? Silver sjunker? Osv...

Ja, jag tänker inte "tänk om". Jag vet att "silverbugs" är förblindande och enkelspåriga. Ingen nyhet där inte.

Om det nuvarande finansiella systemet överlever under längre tid? Möjligt, men enligt mig, inte sannolikt.

Citat:
Ja, du är väl ett kapitel för sig. Har läst en del av dina inlägg och du har kloka åsikter, men undrar ändå lite om du inte är för fanatisk och tror allt för hårt på din sak?

Tvärtemot. Vill du se på fanatism så välj godtycklig tråd om aktier, BitCoins, whatever...

Jag är enkel människa och kan inte (och inte heller bryr mig) ett skvatt om Teknisk Analys, "spar"-produkter, högräntekonto, lågräntekonto , this and that...

Simpleton som jag är så spenderar jag fiat valuta och sparar i fysiskt guld. Kanske dumt, kanske bra, vi får se.

PS Förresten, "goldbugs" är också förblindande och enkelspåriga. Läs min senaste blogginlägg, finns bra förklarat där.
Senast redigerad av Etnad11 2013-04-13 kl. 11:55.
Citera
2013-04-13, 11:55
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ja, jag tänker inte "tänk om". Jag vet att "silverbugs" är förblindande och enkelspåriga. Ingen nyhet där inte.

Om det nuvarande finansiella systemet överlever under längre tid? Möjligt, men enligt mig, inte sannolikt.

Tvärtemot. Vill du se på fanatism så välj godtycklig tråd om aktier, BitCoins, whatever...

Jag är enkel människa och kan inte (och inte heller bryr mig) ett skvatt om Teknisk Analys, "spar"-produkter, högräntekonto, lågräntekonto , this and that...

Simpleton som jag är så spenderar jag fiat valuta och sparar i fysiskt guld. Kanske dumt, kanske bra, vi får se.

Ja... att göra massa analyser hit och dit av ditten och datten känns bara konstigt. Även om man onekligen kan tjäna pengar på det så känns det många gånger som att det inte är riktiga investeringar man tjänar pengar på.

Men, du tror inte att silver skulle kunna användas som valuta samtidigt som sparande blir låst i guld?
Citera
2013-04-13, 12:00
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Ja... att göra massa analyser hit och dit av ditten och datten känns bara konstigt. Även om man onekligen kan tjäna pengar på det så känns det många gånger som att det inte är riktiga investeringar man tjänar pengar på.

Men, du tror inte att silver skulle kunna användas som valuta samtidigt som sparande blir låst i guld?

Att silver ska kunna användas som valuta är lika sannolikt som att BitCoin ska ta efter US$ som världens reservvaluta. Mao, det är möjligt, men jag skulle ha större förhoppning om att pricka in 7 rätt på lotto.

Anyway, måste sticka nu, höres boys and gal's..
Citera
2013-04-13, 12:10
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Att silver ska kunna användas som valuta är lika sannolikt som att BitCoin ska ta efter US$ som världens reservvaluta. Mao, det är möjligt, men jag skulle ha större förhoppning om att pricka in 7 rätt på lotto.

Anyway, måste sticka nu, höres boys and gal's..

Vad är det egentligen som skiljer sig emellan dig och ''silverbugs''. På din blogg så sa du detta om ''silverbugs''.

Silverbug- ''Samma som för Goldbug och HMS. Byt bara ut ordet guld mot ordet silver. De här personerna är riktiga stolpskott - Goldbugs har i alla fall inte så avlägsen historia på sin sida.''
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in