2013-04-20, 11:40
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Jag blev född i Norge och var norsk medborgare till sommaren 2012. Förlåt.

Ingenting alls. Och "Norges Bank" dumpade alt sitt guld på $400/Oz för många år sidan.

Stackars dig!

Juste det: INGENTING! Är inte det "VERY TELLING"? Kanske alla skämten om norrmännen stämmer till slut...

Another sa*:
Citat:
It was once said that "gold and oil can never flow in the same direction"

Med andra ord så hade Another FEL! För att vi har bevis att det KAN FLÖDA i samma riktning...i landet Norge...eller NOREG!

Norska oljefonden hade fram till finanskrisen 2008 fördelningen 60% aktier 40% statsobligationer. Med andra ord 100% PAPPERSVÄRDEN! När Lehman Brothers slog till 2008 och börsen rasade...dvs PAPPERSVÄRDEN rasade BIG TIME...så bestämde stortinget att oljefonden också skulle börja satsa i HARD ASSETS (5% av totala värdet av fonden).

HARD ASSETS i form av fancy fastigheter down town London och Paris...

Bonus Fråga, min norske vän. Vad är detta för någonting?:

?? Here we go ??

*PS I sin ALLRA FÖRSTA post:
Citat:
Date: Sun Oct 05 1997 21:29
ANOTHER ( THOUGHTS! ) ID#60253:

Everyone knows where we have been. Let's see where we are going!

It was once said that "gold and oil can never flow in the same direction". If the current price of oil doesn't change soon we will no doubt run out of gold.
[...]
Senast redigerad av Etnad11 2013-04-20 kl. 11:57.
Citera
2013-04-20, 20:12
Medlem
1979s avatar
Citat:
I praktiken två, tavex & libertysilver. exakt varför tror guldcentralen att dom kan ta 20% mer än dom andra två? Tror dom att dom har bättre guld?

Har funderat på varför folk rekommenderar och länkar till guldcentralen. Helt idiotiskt.
Citera
2013-04-20, 20:30
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Har funderat på varför folk rekommenderar och länkar till guldcentralen. Helt idiotiskt.

Kanske GC som rekar sig själva. I den här manipulerade soppan är allt möjligt.
Citera
2013-04-20, 23:45
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Juste det: INGENTING! Är inte det "VERY TELLING"? Kanske alla skämten om norrmännen stämmer till slut...

Norrmännen tycker dom har mycket i "Statens pensjonsfond utland" ("Oljefondet"). Blir inte mycket kvar där når dom går tomma för olja och behöver pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Någon blogg
http://gullforolje.blogspot.com/2012/08/oljefondet-i-gull.html

Verdien av Statens pensjonsfond utland har også gått ned målt i gull. Selv med jevnlige overføringer totalt ca 2890 milliarder norske kroner er verdien av Oljefondet i dag ca 3561 milliarder norske kroner. Hvis Norge jevnlig hadde kjøpt gull for oljepengene hadde vi hatt ca 25602 tonn gull! til en verdi av ca 7788 milliarder norske kroner

7788 / 3561 = 2.18. Så 2.18x mer om dom hade köpt guld.

Citat:
Med andra ord så hade Another FEL! För att vi har bevis att det KAN FLÖDA i samma riktning...i landet Norge...eller NOREG!

Heja Norge. Jag har inte någon risk i vad dom gör där nu. Jag är schakt medborgarskapet och jag har rösträtt och alt. Tyvärr är det något det svenska företaget "Skattvärket" har upptäckt.

Citat:
HARD ASSETS i form av fancy fastigheter down town London och Paris...

Generellt tycker jag egendom är en mycket bra investering över tid. Men det beror på pris. Jag tycker guld är ett bra köp och mycket billigt just nu (tog någon myntar den här veckan), men det var inte det på $1700+/Oz. Överprisat egendom i down town London? jaja säkert fint

Citat:
?? Here we go ??

Intressant sätt å se ting på.
Citera
2013-04-21, 18:27
Medlem
twistedtv12s avatar
Om jag fick välja skulle jag inte helst se Freegold som nästa steg i den monetära evolutionen. Varför inte? Jo, för vilka sitter först och främst på de stora guldinnehaven? Centralbanker! Rika familjer med välstånd som räcker för tiotals, eller hundratals, generationer! Freegold är nästa steg i utvecklingen, just därför att det skulle fungera bra för de som har verklig makt i dagens system. För de flesta handlar inte FreeGold om vad man vill ska hända, utan vad som är en naturlig utveckling av dagens system. Vi vet var vi har varit och nu är det intressanta vart vi är på väg!

Ett citat från en annan post:
Citat:
Välj det som de betydelsefulla giganterna i världen redan valt, det som man placerar sitt välstånd och sin köpkraft i när man har allt annat man vill ha och behöver. Det som används för att bevara välstånd över generationer. Välj det som centralbankerna har som reserver i sin balansräkning. Kolla på euron som brutit kopplingen till dollarn, som brutit kopplingen till nationalstaten. De värderar om sina guldtillgångar varje kvartal. Fundera länge på detta. Välj det som har längst historia som värdebevarare. Välj det som man människor faller tillbaka till i tider av ekonomisk oro. Välj det medium som ryssar, kineser och indier hamstrar. Välj första plats. GULD!
Citera
2013-04-21, 18:36
Medlem
Hej

Någon som har en bra sida där man kan se daglig statistik, priser och historik på guld?
Citera
2013-04-21, 20:38
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Norrmännen tycker dom har mycket i "Statens pensjonsfond utland" ("Oljefondet"). Blir inte mycket kvar där når dom går tomma för olja och behöver pengarna.

7788 / 3561 = 2.18. Så 2.18x mer om dom hade köpt guld.

Wow, en norrman som följer GoldTrail på den länken! Det var intressant! Jag skulle vilja lägga till, inte bara 2 ggr mer utan också NO COUNTERPARTY RISK!

Citat:
Intressant sätt å se ting på.

Minst sagt.

BTW, jag har ingenting emot Norge eller norrmän. Skojar lite bara. Det är väldigt trevligt folk och fint land. Förresten, går det att ha dubbelt medborgarskap? Tror inte att Norge tillåter det...

@twistedtv12:

Centralbankens guld i ett land är respektive medborgarnas guld, dvs. allas vår gemensamma rikedom. Precis som norska oljefonden är norrmännens gemensamma rikedom. Sen tror jag inte att rika familjer i väst har så mycket fysiskt guld. Det är nog mest aktier, fastigheter och obligationer.

Däremot är det flera hundra miljoner "fattiga" Indier som sparar i fysiskt guld. De skulle öka sin köpkraft enormt under Freegold. Det handlar om vanliga hederliga sparare som gör så gott de kan med det lilla de har.

Raka motsatsen till psykopaterna på Wall Street. Då bl.a. indiska sparare blir VINNARE om Freegold händer och psykopaterna på Wall Street FÖRLORARE så röstar jag 100 gånger av 100 för FREEGOLD!

@atzil:

www.goldprice.org
Senast redigerad av Etnad11 2013-04-21 kl. 21:11.
Citera
2013-04-21, 23:41
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Förresten, går det att ha dubbelt medborgarskap? Tror inte att Norge tillåter det...

Ja, är du norsk och ansöker om svensk medborgarskap kan du välja om du vill ha dubbelt eller inte. Norge är NATO-medlem och norska terrornätverket Politiets Sikkerhetstjeneste skapade så stora problem för mig som resultat av NATO-kritik att jag blev nödd till å flykta därifrån (det är därför jag bor i Sverige nu) så jag valde å droppa norsk medborgarskap.
Citera
2013-04-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Jag har lite frågor:

Måste man betala skatt på guld och silver, om man säljer med vinst?
Hur mycket skatt måste man betala?
Är det någon som håller koll på om man har sålt guld/silver?

Måste man betala skatt även för smycken om man säljer dom med vinst?
Hur mycket måste man få i vinst så att det är beskattningsbart?

normal vinstskatt är väl 30-33%.
du ska skatta på vinster över X0.000 sek/år när du säljer guld och silver. samma sak om du skulle sälja en veteranbil eller dylikt med vinst. Minns inte exakta beloppet men rätt säker på att det var mellan 50-70k någonstans. Tror inte handlaren (idag iaf, kan ändras om det blir ett problem) skickar in uppgifter till skatteverket om vem som köper vad. Tror. Inte säker. Skickar du till utrikes handlare är risken mindre. Iaf utanför EU.
Bankerna rapporterar insättningar på 115k+ (har jag för mig summan var) till skatteverket och det kan komma att granskas. Jag frågade vad som hände om man gjorde 3 insättningar á 100k och kvinnan jag talade med sa att då rapporterades det inte. Hon lät säker på sin sak, men kan såklart ha fel.
Citera
2013-04-22, 12:23
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ja, är du norsk och ansöker om svensk medborgarskap kan du välja om du vill ha dubbelt eller inte. Norge är NATO-medlem och norska terrornätverket Politiets Sikkerhetstjeneste skapade så stora problem för mig som resultat av NATO-kritik att jag blev nödd till å flykta därifrån (det är därför jag bor i Sverige nu) så jag valde å droppa norsk medborgarskap.

Du gjorde rätt! Maten i Norge suger, i synnerhet "matpakke"...
Citera
2013-04-22, 13:04
Medlem
M-O-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atzil
Hej

Någon som har en bra sida där man kan se daglig statistik, priser och historik på guld?

http://www.kitco.com/charts/livegold.html
Längst upp har du dom tre senaste dagarna.
Om du scrollar ner så ser du långtidsgrafer på 30dagar till 10år.
Citera
2013-04-22, 20:25
Medlem
Ingenieurs avatar
MOTATTACK!! http://www.youtube.com/watch?v=QGZ5f1G1Ep0
Hittills har de 140 000 visningar!

Inte för att jag tror på alla urspårade konspirationsteorier, men av ideologiska skäl kommer jag delta. Jag hatar nämligen konsumtionshetsen och bankjävlar som vill avskaffa kontanter. Förhoppningsvis kan detta iallafall bli en signal, en signal att folket är en maktfaktor som faktiskt kan organisera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in