2026-01-31, 19:55
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det var väl inte jag som använde fjantig.
Läs innan du citerar så slipper du skämma ut dig.

Stämmer nu när brillorna är på, du skrev inte fjantig. Men det andra skrev du och har en allmänt dryg ton.

Hur skämmer jag ut mig kompis?

Om det som funkar för dig är att tradea papperssilver, bra för dig och jag önskar dig framgång i det.
Fysiskt kontra papper är uppenbarligen en vattendelare (inte bara här på forumet) men IMO bättre att dela info eller kunskap än att hata på varandra i en tråd där vi alla delar ett gemensamt intresse.
Citera
2026-01-31, 20:20
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Fysiskt kontra papper är uppenbarligen en vattendelare (inte bara här på forumet) men IMO bättre att dela info eller kunskap än att hata på varandra i en tråd där vi alla delar ett gemensamt intresse.

Ja, det är ett egendomligt tänk, att det är antingen eller. Har man ett flexibelt sinne inser man fördelarna med båda.

Lämpligt är ju en långsamt ackumulerande hög med fysiska metaller som grund, med en behållningshorisont fram tills man är 80+, eller att barn och barnbarn ärver alltihop så de kan köpa ett extra hus eller något annat om 40 år. Helt utan insyn från stat och inkompetenta klåfingriga politiker.

Till detta kör man snabb trading med pappersdito, både lång och kort. Snabba cash, allt efter läget på marknaden.
Citera
2026-01-31, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Stämmer nu när brillorna är på, du skrev inte fjantig. Men det andra skrev du och har en allmänt dryg ton.

Hur skämmer jag ut mig kompis?

Om det som funkar för dig är att tradea papperssilver, bra för dig och jag önskar dig framgång i det.
Du visade att du svarade utan att ha läst först.
Jag undrar om det är lika viktigt att handla fysiskt även när det gäller olja och vete.
Jag köpte 500 fat olja i går. Som tur är var det på papper och det kom inte hit en leverans med 500 fat olja.
Citera
2026-01-31, 21:49
Medlem
Efter närmare analys ser jag 4300 - 4400 på måndag. Sen kan det fjädra. Handlarna ska hamna på fel sida och än så länge har de modet kvar för att blicka uppåt, så mer ner är att vänta
Citera
2026-01-31, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Saken är att de flesta som håller fysiska metaller håller inte dom på spekulation.

Om silvret dyker till 40 dollar så bryr jag mig inte nämnvärt, för jag köpte merparten 2014.

Om guldet dyker till 3000 dollar så bryr jag mig inte nämnvärt, för jag köpte merparten 2011/2012.

Hur det än går så har jag mitt guld och silver att fingra på. Ni pappersfjantar har ett certifikat som säger att ni har guld och silver.

Haha, ja det är bara att konstatera att somliga vill tjäna pengar, andra köper guldstenarna så att det kan gå runt, beundra och fingra på dem.
Citera
2026-02-01, 00:52
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Haha, ja det är bara att konstatera att somliga vill tjäna pengar, andra köper guldstenarna så att det kan gå runt, beundra och fingra på dem.
Dina pappersmetaller kan bli värdelösa då de inte går att byta in mot fysisk metall. De går trycka upp hur mycket pappersguld som helst, men de blir allt mer värdelöst då folk inser det bara är tomma löften om guld som inte är tillgängligt för papperspriset.

Vi fick i fredags ett enormt endagarsfall i papperspriset, vi får de på måndag om fysiska metallpriset i Shanghai följer med ner och hur mycket. Silver för 120$ då jag kolla i fredags em, medan Comex USA (PAPPERSKONTRAKT) LÅG PÅ 98$ .
Kraftiga endagarsfall brukar inte bli långvariga, utan köparna tackar för rean.
Senast redigerad av flyer1 2026-02-01 kl. 01:04.
Citera
2026-02-01, 07:54
Medlem
Citat:
Jag undrar om det är lika viktigt att handla fysiskt även när det gäller olja och vete.
Jag köpte 500 fat olja i går. Som tur är var det på papper och det kom inte hit en leverans med 500 fat olja.

Att pappershandeln har uppstått på råvaror är ju inte främst för att de ska spekuleras utan för att det ska skapa någon sorts stabilitet för den som producerar och för den som evt ska finansiera verksamheten.

Att du, jag och alla andra näthatare på forumet inte behöver leverans av vete eller olja är helt orelevant i sammanhanget.

Sen ska man inte alltid lita på bankerna heller där man har sina papper. Jag har varit med om det ena och det andra med att papper har varit noterade på fel börs vid flytt av aktier mellan olika länder, nyemissioner som det missats att jag vill vara med på, att miljonbelopp har varit på vift utan att någon inblandad har någon aning om vart pengarna är.

Vill man handla guld och silver bara för att tjäna snabba pengar, så ska man äga papper. Men kul om det blir restriktioner på uttag i samband med kris eller krig.

Jag äger fysiskt främst för att jag inte vill att banker ska tjäna pengar på allt jag gör.
Citera
2026-02-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Att pappershandeln har uppstått på råvaror är ju inte främst för att de ska spekuleras utan för att det ska skapa någon sorts stabilitet för den som producerar och för den som evt ska finansiera verksamheten.

Att du, jag och alla andra näthatare på forumet inte behöver leverans av vete eller olja är helt orelevant i sammanhanget.

Sen ska man inte alltid lita på bankerna heller där man har sina papper. Jag har varit med om det ena och det andra med att papper har varit noterade på fel börs vid flytt av aktier mellan olika länder, nyemissioner som det missats att jag vill vara med på, att miljonbelopp har varit på vift utan att någon inblandad har någon aning om vart pengarna är.

Vill man handla guld och silver bara för att tjäna snabba pengar, så ska man äga papper. Men kul om det blir restriktioner på uttag i samband med kris eller krig.

Jag äger fysiskt främst för att jag inte vill att banker ska tjäna pengar på allt jag gör.
Vilket obegripligt dravel.
Citera
2026-02-01, 10:25
Medlem
knarkhitlers avatar
Såja såja. nu lugnar vi ner oss lite, både guldbaggar och speltorskar.
Sätt er ner och rök en fredspipa laddad med prima crack istället.
Citera
2026-02-01, 11:03
Medlem
Citat:
Vilket obegripligt dravel.

Du är väl troligen inte så införstådd i att många vill ha en låg risk i sitt sparande och inte köper hävstångsinstrument eller vill ligga helt i händerna på banker. Alla tycker och gör inte lika.
Citera
2026-02-01, 11:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ja, det är ett egendomligt tänk, att det är antingen eller. Har man ett flexibelt sinne inser man fördelarna med båda.

Lämpligt är ju en långsamt ackumulerande hög med fysiska metaller som grund, med en behållningshorisont fram tills man är 80+, eller att barn och barnbarn ärver alltihop så de kan köpa ett extra hus eller något annat om 40 år. Helt utan insyn från stat och inkompetenta klåfingriga politiker.

Till detta kör man snabb trading med pappersdito, både lång och kort. Snabba cash, allt efter läget på marknaden.

Ja verkligen. Det är en värdebevarare, det är utanför banksystemet, skydd mot inflation och ett portabelt flyktkapital (= folk glömmer, eller är historielösa, men vi har så tydliga exempel från historien när pappersvalutor blivit värdelösa och metaller en livlina, t ex; Kasztner-tåget 1944, guldbladen som användes av vietnameser när Saigon föll 1975, hyperinflationen i weimarrepubliken, spanska inbördeskriget, det armeniska folkmordet 1916 ”en armenier-ett guldmynt”, de som flydde under ryska revolutionen, judiska flyktingar under nazityskland… finns hur många exempel som helst. Guld / silver är en universell valuta utan hemland, papperspengar/bankkonton/fastigheter osv är flyktiga tillgångar i kris eller krig och kan beslagtas.
Vad gör staten i krig? Jo, de fryser konton. De vill självklart inte att folk ska fly om det blir krig. Senaste exemplet är när ryssen klev in i Ukraina.

Att guld nu istället blivit något att tjäna snabba cash på (d.v.s. omvandla tillbaka till FIAT), är något iallafall för mig nytt. FIAT är ett medel för transaktion, obegränsat utbud (money printern har vi sett va…), motpartsrisk, en historisk livslängd på typ 30 år och sen det vi kliver in i mer och mer vilket är kontroll och övervakning.
Missförståndet är att ”Guld och silver rusar i pris!”. När det kanske egentligen ska vara ”FIAT-valutor kollapsar”.

Jag tror att majoriteten i tråden förstår det här, men uppenbarligen har många dragits med i den snabba kursrusningen sista året som ser metallarna som en tillgång bland alla andra att tradea med.

RussinSmurfen kan ju försöka använda 500 fat olja eller 5 ton vete i samma syfte som jag beskrivit ovan och se hur bra det går.
Citera
2026-02-01, 11:20
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

Smart tänkt! Och när ditt hus brinner ner kan du säkert visa brandmännen ett foto på en brandsläckare och se om det stoppar elden lika bra som en fysisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in