Citat:
Ursprungligen postat av
Blingon
Ja, det är ett egendomligt tänk, att det är antingen eller. Har man ett flexibelt sinne inser man fördelarna med båda.
Lämpligt är ju en långsamt ackumulerande hög med fysiska metaller som grund, med en behållningshorisont fram tills man är 80+, eller att barn och barnbarn ärver alltihop så de kan köpa ett extra hus eller något annat om 40 år. Helt utan insyn från stat och inkompetenta klåfingriga politiker.
Till detta kör man snabb trading med pappersdito, både lång och kort. Snabba cash, allt efter läget på marknaden.
Ja verkligen. Det är en värdebevarare, det är utanför banksystemet, skydd mot inflation och ett portabelt flyktkapital (= folk glömmer, eller är historielösa, men vi har så tydliga exempel från historien när pappersvalutor blivit värdelösa och metaller en livlina, t ex; Kasztner-tåget 1944, guldbladen som användes av vietnameser när Saigon föll 1975, hyperinflationen i weimarrepubliken, spanska inbördeskriget, det armeniska folkmordet 1916 ”en armenier-ett guldmynt”, de som flydde under ryska revolutionen, judiska flyktingar under nazityskland… finns hur många exempel som helst. Guld / silver är en universell valuta utan hemland, papperspengar/bankkonton/fastigheter osv är flyktiga tillgångar i kris eller krig och kan beslagtas.
Vad gör staten i krig? Jo, de fryser konton. De vill självklart inte att folk ska fly om det blir krig. Senaste exemplet är när ryssen klev in i Ukraina.
Att guld nu istället blivit något att tjäna snabba cash på (d.v.s. omvandla tillbaka till FIAT), är något iallafall för mig nytt. FIAT är ett medel för transaktion, obegränsat utbud (money printern har vi sett va…), motpartsrisk, en historisk livslängd på typ 30 år och sen det vi kliver in i mer och mer vilket är kontroll och övervakning.
Missförståndet är att ”Guld och silver rusar i pris!”. När det kanske egentligen ska vara ”FIAT-valutor kollapsar”.
Jag tror att majoriteten i tråden förstår det här, men uppenbarligen har många dragits med i den snabba kursrusningen sista året som ser metallarna som en tillgång bland alla andra att tradea med.
RussinSmurfen kan ju försöka använda 500 fat olja eller 5 ton vete i samma syfte som jag beskrivit ovan och se hur bra det går.