2012-05-23, 13:47
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noimaginationatall
Nu får ni ursäkta mig om jag borde läsa lite mer innan jag ställer denna fråga. Men har kolla lite en del och inte riktigt hittat det jag söker.

Om man känner en person som har norsk adress som kan beställa hem silver till sig själv. Som man sedan kan fara och hämta för att slippa moms då dvs. Vart skulle ju rekommendera att denna personen köper silver för att få det så billigt som möjligt? Dvs så jag tjänar så mycket som möjligt på det.

Är just nu inne på http://www.silverinvest.no/solv/mynter.html och luskar omkring. Iofs borde det väll vara det där priset överallt. Men det blir ingen moms på det där då helt enkelt. (började läsa om silver alldeles nyss)

Annars kan du ju bara beställa från Estland och få det fraktat till Sverige..
Frakten går på cirka 22 EUR för ett rör (25st mynt, 777,5g).
Köper du ett rör med silvermynt i Sverige så kostar ju frakten 149kr, så det är ju inte så jättestor skillnad..
Citera
2012-05-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smeklol
Annars kan du ju bara beställa från Estland och få det fraktat till Sverige..
Frakten går på cirka 22 EUR för ett rör (25st mynt, 777,5g).
Köper du ett rör med silvermynt i Sverige så kostar ju frakten 149kr, så det är ju inte så jättestor skillnad..

Kommer att kunna få hem det till mig helt utan extra kostnad ifrån norge

momsfritt i estland? och tull osv? momsen drar ju iväg priset ordentligt vid lite ströre mängder.

Vad är skillnaden på

"og pålydende verdi 1 dollar."

"og pålydende verdi 5 dollar"

då den på "5 dollar" är billigare..

Nu var ju silver eagle Jävligt mycket snyggare också dock.
Senast redigerad av noimaginationatall 2012-05-23 kl. 14:18.
Citera
2012-05-23, 14:46
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Kommer att kunna få hem det till mig helt utan extra kostnad ifrån norge

momsfritt i estland? och tull osv? momsen drar ju iväg priset ordentligt vid lite ströre mängder.

Vad är skillnaden på

"og pålydende verdi 1 dollar."

"og pålydende verdi 5 dollar"

då den på "5 dollar" är billigare..

Nu var ju silver eagle Jävligt mycket snyggare också dock.

Det är momsfritt att handla från Estland.
Just nu kostar Silver Eagles 236 SEK/st där.

Om det inte är besvärligt för dig att handla från Norge så kan du självklart göra det.
Är ju bara att jämföra vad som blir billigast.

Anledningen till att det det står "one dollar" på Silver Eagles är för att de är 'lagligt betalningsmedel' för en dollar. Det är ingenting du behöver bry dig om.
Mynt som inte är lagligt betalningsmedel räknas som regel som medaljer, och är därför momsbelagda.
Citera
2012-05-23, 14:57
Medlem
Citat:
Det är momsfritt att handla från Estland.
Just nu kostar Silver Eagles 236 SEK/st där.

Om det inte är besvärligt för dig att handla från Norge så kan du självklart göra det.
Är ju bara att jämföra vad som blir billigast.

Anledningen till att det det står "one dollar" på Silver Eagles är för att de är 'lagligt betalningsmedel' för en dollar. Det är ingenting du behöver bry dig om.
Mynt som inte är lagligt betalningsmedel räknas som regel som medaljer, och är därför momsbelagda.

Ligger på 201:- st (197:- vid köpt av 20st) här om jag inte missförstår något.
http://www.silverinvest.no/solv/mynter/se2012-inne.html

Och då blir det ju mycket billigare från norge helt enkelt.

Tack för förklaringen
Senast redigerad av noimaginationatall 2012-05-23 kl. 15:11.
Citera
2012-05-23, 15:35
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ligger på 201:- st (197:- vid köpt av 20st) här om jag inte missförstår något.
http://www.silverinvest.no/solv/mynter/se2012-inne.html

Och då blir det ju mycket billigare från norge helt enkelt.

Tack för förklaringen

Nej, det blir inte "mycket billigare"..
197 NOK = 236 SEK just nu
Citera
2012-05-23, 15:42
Medlem
Citat:
Nej, det blir inte "mycket billigare"..
197 NOK = 236 SEK just nu

Hjärnsläpp ifrån min sida. Tycker det borde stå Nok ist för bara "kr" haha. Men ja, frakten iaf då =)

Vilken hemsida ifrån est skulle vara att rekommendera? Kollade upp där min kompis bor och han har ingen fysisk butik i närheten så även han måste ju beställa hem, och då blir det ju frakt på det hem till han. sedan kan jag ju få det till mig gratis. Men då är det ju Nästan lika bra att beställa ifrån estland kanske. edit* 101 Sek skulle frakt kosta till den personen dvs i norge

och 22£ från est hemsidan. Så jag "tjänar" 100sek på att fixa i norge. Kanske lika bra att beställa ifrån estland då.

..och varför skiljer det i pris ifrån siilvermynt till silvermynt när det är samma vikt?

(hittade en est sida) https://www.libertysilver.ee/se/

t.ex
Kanadensisk Silver Maple - 1 oz 2012 Pris/gram: 7,23 kr 1 - 499 230 kr
Amerikansk Silver Eagle - 1 oz 2012 7,43 kr 1 - 499 237 kr
Senast redigerad av noimaginationatall 2012-05-23 kl. 16:21.
Citera
2012-05-23, 15:56
Medlem
smeklols avatar
Vad har ni för tankar kring spotpriset framöver?

När priset sjönk under 27$ så såg vi en omedelbar återhämtning.. Tror det handlades uppåt 100 miljoner oz om jag inte missminner mig.
Men nu så letar sig priset nedåt igen och står och väger på 27$.

Tror ni att vi nådde botten på 26.78$ eller är vi på väg att testa stödet på 26$ igen och kanske ännu lägre innan det vänder?

Graf:
http://i49.tinypic.com/8z44l5.jpg
Citera
2012-05-23, 16:39
Medlem
annanmedlems avatar
Var det här eller på något forum någon satt på 2011 silverharar? Jag bryr mig inte så mycket om nation. Egentligen hade jag ju velat ha dem till typ silverpriset men det har de kanske inte ens kostat nya. Någon som vet vad de kostade nya / direkt från myntverket?

Om någon satt på ett och ville sälja till ok pris kunde det kanske vara intressant.

Hur mycket mer än silverpriset brukar mynt kosta?

De minst intressanta ur ett samlarperspektiv? Antar att man alltid betalar mer än silverpriset då det är så små volymer.

(Ja, om man nu vill köpa, vill man nödvändigtvis sälja kanske man är tvungen att acceptera ett lägre pris då firmorna som handlar med det inte lär vilja betala fullt och huruvida någon privatperson vill betala mer eller inte beror väl på situationen / vem som är mest desperat.)
Citera
2012-05-23, 17:08
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
(Ja, om man nu vill köpa, vill man nödvändigtvis sälja kanske man är tvungen att acceptera ett lägre pris då firmorna som handlar med det inte lär vilja betala fullt och huruvida någon privatperson vill betala mer eller inte beror väl på situationen / vem som är mest desperat.)

Man blir förvånad när man ser hur mycket folk får för sitt guld och silver på Tradera.
Har sett auktioner där guldtackor sålts för mer än hos Liberty silver/Tavex och de flesta svenska 80% mynten går kring spotpris och ofta över..
En 1935 års jubileumsfemkrona går nu för cirka 170kr/st och det är exkl. frakt...
Citera
2012-05-23, 17:24
Medlem
annanmedlems avatar
Spotpris för 80% hade ju ändå "bara" varit 25% premie.

Som silverinvestering är det säkert kasst men som "jag vill ha silvermynt" av någon anledning kanske det är ok.

Tyvärr är det ju enbart "jag vill verkligen ha det här myntet" som gäller om man skall betala tre gånger över silvervärdet. Då är det ju inte silvret man köper. Det är grejen =P
Citera
2012-05-23, 17:57
Medlem
Om man köper silvermynt nu, och värdet har ökat efter några år såpass så att man blir sugen på sälja.. Hur går det till? Vart säljer man smidigt till "silverpriset" eller nära iaf..
Citera
2012-05-23, 19:24
Medlem
NO800854Us avatar
Citat:
Om man köper silvermynt nu, och värdet har ökat efter några år såpass så att man blir sugen på sälja.. Hur går det till? Vart säljer man smidigt till "silverpriset" eller nära iaf..

Nu har jag inte sålt något silver än men jag har uppfattat det som att det är vanligast att man antingen säljer på tradera/blocket eller till företag som både säljer och köper t.ex. tavex.se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in