2012-05-14, 23:07
Medlem
Civile99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NO800854U
Det borde fortfarande ha betydelse även om guldinflationen är lägre än pappersinflationen. Det kan ju dock vara så att priset för guld är mycket mer beroende av andra faktorer vilket gör att inflationen inte märks så lätt. Notera att det här är bara vad jag tror.

Vad ska du köpa för metall? Om du ska köpa silver så är det billigare att beställa från utlandet t.ex. libertysilver.ee/se ifall du beställer större mängder.

Om posten tar ansvar för rekommenderade brev vet jag faktiskt inte men vad jag har hört så ska det vara bra mycket säkrare än vanlig post. Eftersom posten tar legitimation när du hämtar ut paketet kommer de veta om paketet är levererat eller inte. Jag ser personligen inte posten som någon som helst risk när man beställer från företag, från privatpersoner tror jag att det är det mer riskfyllt.

Etnad11s senaste post låter vettigt så det resonemanget kan jag köpa.

Funderar på att köpa en mindre summa guld och silver men måste läsa på mera om köp av silver innan jag gör något. Vill helst slippa moms och betala onödigt hög premie för mynt jämför med bara metallpriset, ska kolla upp libertysilver som du nämner.
Citera
2012-05-15, 09:28
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenofon
Angående återförsäljare så handlar det inte så mycket om höjda marginaler utan snarare lägre spotpriser jämfört med gjorda leverantörsinköp. Ingen återförsäljare kommer sälja till förlust. Först när nya inköp görs till dessa låga spotpriser kan ÅF sälja billigare. (Kanske korkat tips ifall alla spekulanter skulle läsa denna tråd).

Marginal var kanske fel ordval
Det jag syftade på var att prispremierna i vissa fall ökat mer än själva prisnedgången.

Men förutom deras inköpspriser så handlar det väl också om tillgången på fysisk metall eftersom den fysiska marknaden skiljer sig från pappersmarknaden.
Läste att när spotpriset på silver låg på botten i 2008 (9$/oz) så kostade det tydligen 36$ i snitt att buda hem en Silver Eagle på Ebay, så det kan ju vara värt att ha i åtanke.

Hursomhelst så ser det ut som att premierna sjunkit igen, och i skrivande stund kan man handla Krugerrands till 1,2% spread.
Citera
2012-05-16, 09:43
Medlem
smeklols avatar
Idag har silverpriset legat så lågt som 27,2$, dollarn har stärkts ganska kraftigt så silvret kostar fortfarande kring 6,33kr/g för våran del.

Skulle vara intressant att höra vad Chris Duane har att säga om saken...
Eller Mike Maloney. Han var väl en av dom som inte trodde silver skulle hamna under 30$ igen?
Och guldpriset har fortfarande inte stigit som han tidigare förutspådde: (http://www.youtube.com/watch?v=7iZvQEhQsGE&feature=plcp)

Silverpriset sjunker fortfarande ganska stabilt, så vi får väl se om det möter större motstånd på 26$.

Har själv ökat mitt guldinnehav i veckan och har för närvarande 40% guld / 60% silver av mina råvaruplaceringar. Jag känner mig nöjd för tillfället och kommer att avvakta och vänta på ytterligare prisfall.
Om någon av metallerna dyker så kommer jag försöka att träffa botten.
Men jag vill nog se 15-20% prisfall från dagens nivåer för att jag ska gå in med mer kapital.
Citera
2012-05-16, 12:17
Medlem
xenofons avatar
Kunde varit lite mer förklarande.

Morris Hubbartt skrev om dollarindex förra veckan och han tror att dollarn eventuellt börjar falla efter FOMC mötet 16 maj.
It’s an important date, because the latest FOMC meeting minutes will be released then.
http://www.321gold.com/editorials/sfs/hubbartt051112.html

-

Läs gärna dagens inlägg av dave1bs
http://dave1bs.wordpress.com/2012/05/16/silver-vid-starkt-stod/

Det kan sjunka mer och de kan vända.
Mitt tips är att ifall min inte tagit en försvarbar position redan så ska man agera snarast. Spekulerar man på ytterligare inköp kan spekulation vara intressant med lite is i magen.
Angående Tavex och posten kan jag intyga att de är väldigt säkert med inrikes värdepost.
Citera
2012-05-16, 21:07
Medlem
NO800854Us avatar
Fan nu börjar de klia i fingrarna på riktigt. 225kr/oz är borde vara ett rätt bra pris men eftersom jag gillar att spänningen med att vänta så kommer jag nog att avvakta lite till. Priset faller ju fortfarande men frågan är väl hur långt ned det kan falla. Den som lever får se.
Citera
2012-05-18, 00:58
Medlem
Jag funderar på att utöka min portfölj med en post ā 20-30k kr i guld och silver. Hur ska jag lägga fördelningen anser ni (Guld/silver) 50/50, 40/60 eller 20/80 eller vice versa? Sett till pris/g guld får jag drygt 15 kr/g (guld) och 0.85 kr/g (silver) billigare om jag köper tackor än om jag investerar i mynt från tavex.se. Självklart är jag medveten om att kostnaden av tillverkningen och "myntsamlarvärde" läggs på priset.

Roligare såklart med mynt men vad anser ni gynnar en mer i det långa loppet?

Måste medge att jag inte alls är insatt vad gäller handel av fysiska tillgångar men tar gärna åt mig av kritik. Jag är inte kortsiktig i mina affärer.

//Klartecken
Citera
2012-05-18, 09:56
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klartecken
Jag funderar på att utöka min portfölj med en post ā 20-30k kr i guld och silver. Hur ska jag lägga fördelningen anser ni (Guld/silver) 50/50, 40/60 eller 20/80 eller vice versa? Sett till pris/g guld får jag drygt 15 kr/g (guld) och 0.85 kr/g (silver) billigare om jag köper tackor än om jag investerar i mynt från tavex.se. Självklart är jag medveten om att kostnaden av tillverkningen och "myntsamlarvärde" läggs på priset.

Måste medge att jag inte alls är insatt vad gäller handel av fysiska tillgångar men tar gärna åt mig av kritik. Jag är inte kortsiktig i mina affärer.

//Klartecken

Det är ju två ganska olika metaller, vilken metall tror du har störst potential att stiga i pris från dagens nivåer?
Silverpriset har ju sjunkit ganska kraftigt den sista tiden..
Från 43,36$ i september 2011 ner till 36,88$ i februari och 26.78$/oz tidigare i veckan.
Däremot så såg vi en kraftig återhämtning igår och ligger nu på 28$/oz.

http://i48.tinypic.com/qwx5iq.jpg

Om det inte blir någon större brist på silver framöver så tror jag att vi ska följa den grå linjen uppåt.

I min mening så är silvret billigt just nu.
Men jag hade hoppats på att priset skulle hamna under 23-25$/oz, så att jag kunnat göra ett större inköp och sänka mitt snittpris, men det kan gott hända att jag inte får den möjligheten..
Citera
2012-05-18, 10:50
Medlem
Silver är i förhållande till guld den billigare metallen av dom två om man tittar på guld/silverration, för närvarande 1:56,52 så mitt förslag är att i dagsläget endast köpa silver och senare byta till sig guld när det blir mer fördelaktigt och vice versa.

Läs mer om ratiotrading/köp här. Man kan växa på sin stack ganska rejält faktiskt.

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=267.0
Citera
2012-05-18, 11:00
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klartecken

//Klartecken

Min personliga åsikt, i tråd med FOFOA, från Freegold-tråden:
Citat:
Det är ingen slump att världens CB har endast fysiskt guld i sina valv. Inte silver, inte platina, inte koppar, inte potatis, inte olja, inte diamanter...ja listan är lång. Så jag följer i giganternas fotspår och är min egen CB. Min egna Freegold. När det är sagt så har jag faktiskt lika mycket (i unser) silver som guld. Tidigare var min ratio 5:1 till fördel silver. Idag är det 1:1. Dvs. om du har exempelvis 100 unser fysiskt guld så räcker det med 100 unser fysiskt silver.

Eller som en viss Ender säger:
Citat:
Silver is for spending, gold for saving.

Har man verkligen lagt ner tid på att förstå Freegold så finns det bara en metall man vill ha. Tror man inte på Freegold som sannolik utfall...ja, då kan det gå hur som helst.
Citera
2012-05-18, 11:53
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Min personliga åsikt, i tråd med FOFOA, från Freegold-tråden:

Har man verkligen lagt ner tid på att förstå Freegold så finns det bara en metall man vill ha. Tror man inte på Freegold som sannolik utfall...ja, då kan det gå hur som helst.

Bankerna kan inte stacka silver, det är för sent.
Efterfrågan är redan större än produktionen och det finns inga stora reserver att handla upp.
Sen skulle det slå väldigt hårt mot industrin om bankerna började köpa upp silver.
Citera
2012-05-19, 16:53
Medlem
Kolla denna,
http://www.tavex.se/index.php?main=18&productID=1274

Någon som rekommenderar? Tycker det är häftigt att kunna plocka bort varje "gram-bit" ifall man skulle vilja sälja en del av guldet.
Citera
2012-05-23, 13:03
Medlem
Nu får ni ursäkta mig om jag borde läsa lite mer innan jag ställer denna fråga. Men har kolla lite en del och inte riktigt hittat det jag söker.

Om man känner en person som har norsk adress som kan beställa hem silver till sig själv. Som man sedan kan fara och hämta för att slippa moms då dvs. Vart skulle ju rekommendera att denna personen köper silver för att få det så billigt som möjligt? Dvs så jag tjänar så mycket som möjligt på det.

Är just nu inne på http://www.silverinvest.no/solv/mynter.html och luskar omkring. Iofs borde det väll vara det där priset överallt. Men det blir ingen moms på det där då helt enkelt. (började läsa om silver alldeles nyss)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in