Citat:
Ursprungligen postat av Klartecken
Jag funderar på att utöka min portfölj med en post ā 20-30k kr i guld och silver. Hur ska jag lägga fördelningen anser ni (Guld/silver) 50/50, 40/60 eller 20/80 eller vice versa? Sett till pris/g guld får jag drygt 15 kr/g (guld) och 0.85 kr/g (silver) billigare om jag köper tackor än om jag investerar i mynt från tavex.se. Självklart är jag medveten om att kostnaden av tillverkningen och "myntsamlarvärde" läggs på priset.
Roligare såklart med mynt men vad anser ni gynnar en mer i det långa loppet?
Måste medge att jag inte alls är insatt vad gäller handel av fysiska tillgångar men tar gärna åt mig av kritik. Jag är inte kortsiktig i mina affärer.
//Klartecken
Det är ju två ganska olika metaller, vilken metall tror du har störst potential att stiga i pris från dagens nivåer?
Silverpriset har ju sjunkit ganska kraftigt den sista tiden..
Från 43,36$ i september 2011 ner till 36,88$ i februari och 26.78$/oz tidigare i veckan.
Däremot så såg vi en kraftig återhämtning igår och ligger nu på 28$/oz.
http://i48.tinypic.com/qwx5iq.jpg
Om det inte blir någon större brist på silver framöver så tror jag att vi ska följa den grå linjen uppåt.
I min mening så är silvret billigt just nu.
Men jag hade hoppats på att priset skulle hamna under 23-25$/oz, så att jag kunnat göra ett större inköp och sänka mitt snittpris, men det kan gott hända att jag inte får den möjligheten..