2013-09-18, 17:54
Medlem
Etnad11s avatar
@HerrLinus & Pilatesbollen:

4 kg guld! Här saknas det inte ambitioner i alla fall.

Jag köpte för större summa först och då främst 100 och 50-grams tackor. PAMP Suisse (Lady Fortuna) är favoriten, även om några har fått röda "finnar" (prickar); som är rester av koppar(?) från tillverkningen vad jag förstår. Valcambi och Perth Mint tackor ser ok ut också. Så länge det är "Good Delivery Status" tackor dvs. 24k eller 99.99 ren guld så är det investeringsguld och märke spelar ingen roll. Guld är guld.

Jag har också 20, 10, och 5-grams tackor samt mynt i olika storlekar. Så länge man köper max 100-grams tackor samt 1 oz mynt eller mindre från respektabla handlare (i Sverige: Tavex, Guldcentralen, Liberty-Silver in no particular order) så behöver man inte oroa sig för förfalskningar.

Om man köper via nätauktioner (ebay, Tradera) så bör man nog kolla noga vad det är man köper. För övrigt så tror jag på lägre priser närmaste tiden. Därför skulle jag spara och köpa i omgångar t.ex. var tredje månad.

Lycka till hur som helst!
Citera
2013-09-18, 22:13
Medlem
Gurtys avatar
Oj va förvånande att Ben Bernanke och FED inte minskade stödköpen (QE). Priset på guld har redan gått upp och mer lär det gå.. Dollarn lär fortsätta att sjunka och räntorna stiga. Vad tror alla guldexperter här om utgången för USA? Jag tycker att det inte ser allt för ljust ut för amerikanerna. Inte tror jag heller att det är möjligt att minska QE och att det bara finns en definitiv utgång - en totalkrasch.

Vad tror ni andra här i guldtråden?
Citera
2013-09-18, 22:17
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11

Jag köpte för större summa först och då främst 100 och 50-grams tackor. PAMP Suisse (Lady Fortuna) är favoriten, även om några har fått röda "finnar" (prickar); som är rester av koppar(?) från tillverkningen vad jag förstår. Valcambi och Perth Mint tackor ser ok ut också. Så länge det är "Good Delivery Status" tackor dvs. 24k eller 99.99 ren guld så är det investeringsguld och märke spelar ingen roll. Guld är guld.

Jag har också 20, 10, och 5-grams tackor samt mynt i olika storlekar. Så länge man köper max 100-grams tackor samt 1 oz mynt eller mindre från respektabla handlare (i Sverige: Tavex, Guldcentralen, Liberty-Silver in no particular order) så behöver man inte oroa sig för förfalskningar.

Om man köper via nätauktioner (ebay, Tradera) så bör man nog kolla noga vad det är man köper. För övrigt så tror jag på lägre priser närmaste tiden. Därför skulle jag spara och köpa i omgångar t.ex. var tredje månad.

+54 US$ as I type. Eller + 4%.

J*vligt dålig timing Etnad!
Senast redigerad av Etnad11 2013-09-18 kl. 22:22.
Citera
2013-09-19, 10:56
Medlem
Det är så att säga över min kompetens. Men spekulera kan jag ju alltid göra.

Jag tror att det kommer att gå både upp och ner under de närmsta (5?) åren men ligga på i genomsnitt ungefär som nu. Kanske något stigande. Sedan tror jag att det kommer börja stiga ganska mycket. Då tror jag nämligen att alla CB och övriga stora köpare har dammsugit marknaden ganska bra. Och ungefär då kommer den breda massa att få upp ögonen och vilja köpa.

Det var coachens tips för idag

@etnad: Snyggt
Citera
2013-09-19, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11

Tack för ett välinformerat inlägg. Nu blir det att gnugga judehänderna.
Citera
2013-09-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilatesbollen
Den här Tyskland/Norge/Sverige-grejen folk pratar om kan säkert göra att man sparar några kronor och gillar man att köra bil och har en helg över så är väl det en bra grej. Men det är klart enklare att surfa in på en hemsida hemma i soffan och skriva in lite uppgifter.

Men det känns overkill även om du nu skulle beställa för flera hundra tusen.

man får värdera sin tid, risk, bekvämlighet, etc efter eget huvud.
i detta tillfälle ligger 1 st silver maples på 20,35 euro på LS (billigast av phil, CM och AE just nu på LS)
i detta tillfälle ligger 1 st philharmonics på 18,81 euro på silber-werte, som är en bra tysk handlare.
alla handlare ger ungefär samma mängdrabatt.

det är alltså drygt 1,5 euro lägre pris i tyskland (om man kör momsfritt till norge) per mynt. 500 mynt = drygt 750 euro mindre = 6500 sek mer att köpa ytterligare mynt för, ~40 till, eller göra något annat för. frakten har jag för mig ligger runt 20-30 euro, motsvarande 1-1,5 oz silver.
så i min värld är (beroende på var man bor) en beställning på 500+ ungefär där man kanske ska fundera på att krångla till det med frakt till norge. 6k sek är bra dagslön i min värld.

@etnad
varför skulle asien och usa acceptera euron som någon ny form av världsvaluta? hur tjänar dom på det? för dom måste tjäna på det, annars kommer det inte att ske.
i övrigt så säger vi samma sak där guld ligger till grund för hur mycket pengar som finns och att det inte är ett fixerat belopp utan ändras efter behov och innehav av guld, men jag tror inte på euron. dess rykte/funktion är redan skamfilat och jag ser inte någon anledning till att någon stormakt skulle rösta för euron över sin egen eller sin allierades valuta. skulle vara någon kompromiss isf för att undvika ww3, men fortfarande måste de tjäna på det.
Citera
2013-09-19, 21:40
Medlem
Aristocless avatar
Jag har under en tid investerat i guld (Liverty Silver). Nu börjar jag dock bli sugen på att köpa upp lite silver. Problemet för mig är påslagningen av moms. Min fråga är därför; Hur tillförlitligt är det att köpa silver från privatpersoner (tradera)? Utöver sunt förnuft, vad ska man titta på i annonserna (finns det exempelvis möjlighet att kontrollera det specifika certifikatet)?. Kan även tillägga att jag är ute efter 1kilos tackor.
Citera
2013-09-21, 20:21
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuyNextDoor

@etnad
varför skulle asien och usa acceptera euron som någon ny form av världsvaluta? hur tjänar dom på det? för dom måste tjäna på det, annars kommer det inte att ske.
i övrigt så säger vi samma sak där guld ligger till grund för hur mycket pengar som finns och att det inte är ett fixerat belopp utan ändras efter behov och innehav av guld, men jag tror inte på euron. dess rykte/funktion är redan skamfilat och jag ser inte någon anledning till att någon stormakt skulle rösta för euron över sin egen eller sin allierades valuta. skulle vara någon kompromiss isf för att undvika ww3, men fortfarande måste de tjäna på det.

€ kommer inte att vara världsvaluta - så som US$ idag eller rättare sagt: US Treasury Bond. Denna roll kommer att tillfalla fysiskt guld. Kina har ca 1,5 "trillions" i US bonds. Så när FED försöker att minska värdet på $, för att få bättre konkurranskraft och fart på exporten, så påverkar det negativt Kinas reserver dvs. Kinas US Treasury bonds denominerade i US$. Detta är ett dilemma för FED: Ska de göra vad som är bäst för det egna landet (USA och dess folk) eller ska de göra det som är bäst för Kina och dess reserver (ackumulerade US$). Detta dilemma identifierades redan på '60-talet av en Belgisk-Amerikansk ekonom, nämligen: Robert Triffin. Dilemmat kallas "Triffin dilemma" och du kan läsa mer om den här: Triffin dilemma

När vi ändå snackar om dilemmor, låt oss också nämna FOFOA's dilemma:

Citat:
FOFOA's dilemma:
When a single medium is used as both store of value and medium of exchange it leads to a conflict between debtors and savers. FOFOA's dilemma holds true for both gold and fiat, the solution being Freegold, which incidentally also resolves Triffin's dilemma.

För att förstå hur signifikant Fofoas dilemma är, läs detta:
WEDNESDAY, MAY 25, 2011: The Return to Honest Money samt Vad pengar ÄR – once and for all

€ kommer att vara en av många valutor. Det som dock gör € unikt är att det är den första valutan som har brutit koppling till både nationalstaten och det fysiska guldet! Dvs. det fysiska guldet backar inte upp valutan med fast "ratio", utan används endast som ultimat reserv. Detta är helt unikt och har aldrig tidigare hänt i världshistorien. Arkitekterna bakom € visste om Triffins dilemma och tänkte också på FOFOA's dilemma! Mao. € är redan förberedd för Freegold och skapad att fungera bäst under FREEGOLD liknande system! Ha!, dessa dumma sydeuropéer !!!

Så, när du hör och läser om €'s undergång, tänk på detta: € är inte skapad för dagens $IMFS (det US$ baserade Internationella Monetära och Finansiella Systemet) utan för morgondagens system...som vissa kallar FREEGOLD! Alla €'s problem idag orsakas av $IMFS - dvs. man sparar i (har som reserv) någon ANNANS SKULD ("Debt based system") istället för att spara i (ha som reserv) FYSISKT GULD ("Asset based system") som ju € är byggd för!

Ok, detta får räcka för idag. Läs detta för vidare förståelse:

Guldet måste flöda Del 1/2
Guldet måste flöda Del 2/2

Take care\Etnad
Senast redigerad av Etnad11 2013-09-21 kl. 20:30.
Citera
2013-09-24, 12:30
Medlem
Jag har noterat något väldigt underligt, på guldcentralen i förrgår låg guldet kring 286k kr för en 1 kilos tacka, igår 287k, och nu idag, när guldet ligger lägre än vad de gjort nånsin(sedan dippen från 300 för nåra veckor sen) så kostar en sådan tacka 290k! Hur sjukt är int det? Priset borde ju sjunka med lägre spot inte öka!
Citera
2013-09-24, 14:55
Medlem
Har du räknat med valutakursen?
Citera
2013-09-24, 15:03
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Jag har noterat något väldigt underligt, på guldcentralen i förrgår låg guldet kring 286k kr för en 1 kilos tacka, igår 287k, och nu idag, när guldet ligger lägre än vad de gjort nånsin(sedan dippen från 300 för nåra veckor sen) så kostar en sådan tacka 290k! Hur sjukt är int det? Priset borde ju sjunka med lägre spot inte öka!

beror lite på dollar/kronor kursen
Citera
2013-10-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Hur vet du guldets riktiga värde? Det finns inget enligt mig, eftersom det värderas i FIAT, och FIAT har inget konstant värde.
Jag skulle säga att guldets riktiga värde är så lågt som möjligt, eftersom det finns inte så mycket praktiska användningsområden för den. Den används lite i elektronikprylar, men utöver det har den inte speciellt mycket riktigt värde. Så det är bäst att köpa guld när det är väldigt lågt. Aluminium till exempel har troligtvis mer riktig värde än guld, eftersom den har mer användningsområden.
Senast redigerad av elsydeon 2013-10-01 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in