2014-05-07, 05:54
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CavalloGoffo
Hej och ursäkta en säkerligen dum fråga men skulle detta funka?

Vinylspelare typ REGA RP1 (får köpa en begagnad billigt) + RIAA och tjoff in i mitt sonos-system?

Ja jag vet att ljudet kanske inte är det bästa men har just nu inte lust att köpa på mig en massa dyra grejer.

Ha det fint!

Ja, visst har du bara en linje ingång (AUX) på den så går det bra. Anslut utgången från RIAA:an till AUX.
Citera
2014-05-07, 17:23
Medlem
CavalloGoffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
Ja, visst har du bara en linje ingång (AUX) på den så går det bra. Anslut utgången från RIAA:an till AUX.

Jupp det finns en ingång som inte är till hörlurarna så jag antar att det är en AUX

Tack!
Citera
2014-05-08, 19:17
Medlem
Hej!

Kan börja med att säga att jag inte har någon kunskap alls i princip gällande lp-spelare. Jag har dock börjar bli alltmer intresserad då jag upptäckte att vi har ett ganska stort gäng skivor hemma, samt en spelare och lite annan ljudutrustning.

Dessa prylar har tillhört min pappa som tyvärr är död sen några år tillbaka och jag kan således inte rådfråga honom.

Min fråga är: Räcker det jag har eller behöver något nytt köpas? Hur kopplas allting ihop? Jag vill alltså kunna spela skivorna jag har.

Jag har en JVC Quartz auto-return turnable QL-A2 spelare.

Har jag förstått det rätt behövs även en förstärkare och en högtalare?

Vad jag har hemma just nu är dessa:
- Sony V555ES (förstärkare?)
- Yamaha Subwoofer system YST-sw320 (högtalare?)
- Anthony Gallo Nucleus Micro (Högtalare)

Skulle bli hemskt tacksam för svar. Funkar inte det jag har skulle jag gärna vilja få förslag på vad jag ska köpa.
Citera
2014-05-08, 22:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonracer
Hej!

Kan börja med att säga att jag inte har någon kunskap alls i princip gällande lp-spelare. Jag har dock börjar bli alltmer intresserad då jag upptäckte att vi har ett ganska stort gäng skivor hemma, samt en spelare och lite annan ljudutrustning.

Dessa prylar har tillhört min pappa som tyvärr är död sen några år tillbaka och jag kan således inte rådfråga honom.

Min fråga är: Räcker det jag har eller behöver något nytt köpas? Hur kopplas allting ihop? Jag vill alltså kunna spela skivorna jag har.

Jag har en JVC Quartz auto-return turnable QL-A2 spelare.

Har jag förstått det rätt behövs även en förstärkare och en högtalare?

Vad jag har hemma just nu är dessa:
- Sony V555ES (förstärkare?)
- Yamaha Subwoofer system YST-sw320 (högtalare?)
- Anthony Gallo Nucleus Micro (Högtalare)

Skulle bli hemskt tacksam för svar. Funkar inte det jag har skulle jag gärna vilja få förslag på vad jag ska köpa.

Den Sony förstärkare du har nu är en gammal förstärkare, den har RIAA enligt manualen så den kan du använda. Din subwoofer är en aktiv subwoofer och går fint att använda. Dina högtalare går också bra att använda.

Vill du köra ett lågbudgetsystem så är det bara att koppla ihop grejerna och börja spela.
Citera
2014-05-09, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Den Sony förstärkare du har nu är en gammal förstärkare, den har RIAA enligt manualen så den kan du använda. Din subwoofer är en aktiv subwoofer och går fint att använda. Dina högtalare går också bra att använda.

Vill du köra ett lågbudgetsystem så är det bara att koppla ihop grejerna och börja spela.

Tack så jättemycket för svar!
Citera
2014-05-09, 08:45
Medlem
Maggelitos avatar
När vi flyttade från våran villa år 2007 till lägenhet så sålde farsan alla sina 1000-2000 LP-skivor och började samla på CD-skivor och böcker istället. Han har till och från sagt att han saknar sin LP-samling sen dess.
I Januari köpte farsan en LP-spelare, sålde 90% av sina cd-skivor (Runt 2500-3000). Sen Januari har farsan fyllt på med jävla massa LP-skivor. Han har köpt in runt 700-800 LP-skivor sen Januari. Tar in LP-skivor varje dag efter jobbet ()
Något som är rätt ballt är att han köpte LP-skivor från Tradera, när de anländer så står det hans namn om sidan. Han fick alltså tillbaka 4 skivor som han sålde 2007.
Citera
2014-05-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Om du skulle tipsa om att jag skulle byta ut något vad skulle det vara? Subwoofern och högtalarna behåller jag gärna, men en ny förstärkare och skivspelare kanske skulle vara bra? Har du något tips på bra sådana som inte tar så mycket plats (tänker framför allt på förstärkaren) samt inte kostar allt för mycket? Betalar gärna för saker som funkar bra, men samtidigt är jag väldigt praktiskt lagd.
Citera
2014-05-10, 10:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonracer
Om du skulle tipsa om att jag skulle byta ut något vad skulle det vara? Subwoofern och högtalarna behåller jag gärna, men en ny förstärkare och skivspelare kanske skulle vara bra? Har du något tips på bra sådana som inte tar så mycket plats (tänker framför allt på förstärkaren) samt inte kostar allt för mycket? Betalar gärna för saker som funkar bra, men samtidigt är jag väldigt praktiskt lagd.

Om jag skulle byta ut någon del så blir det dina Anthony Gallo Nucleus Micro.
Citera
2014-05-11, 15:26
Medlem
Ska köpa en förstärkare av en på internet, och fick frågan om jag vill köpa till ett externt RIAA-steg för en billig peng, men min skivspelare har inbyggt RIAA-steg. Tankar om detta? Gör det stor skillnad ljudmässigt?
Citera
2014-05-12, 15:33
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Ska köpa en förstärkare av en på internet, och fick frågan om jag vill köpa till ett externt RIAA-steg för en billig peng, men min skivspelare har inbyggt RIAA-steg. Tankar om detta? Gör det stor skillnad ljudmässigt?
Är det en plastig leksaksspelare köpt på Clas så är svaret nej,då är det spelaren du skall byta ut om du vill höra skillnad.
Citera
2014-05-13, 04:28
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1

Det beror naturligtvis på vad det är för skivspelare du redan har? Det bästa är att köpa en separat RIAA, som du kopplar till en bra spelare. Ja,det borde bli bättre ljudmässigt.
Citera
2014-05-13, 20:51
Medlem
Köpte RIAA-steget för säkerhets skull. Spelaren jag har är en Denon DP-200. Inte världens bästa kanske, men helt OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in