2014-04-14, 21:01
Medlem
Claviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
Om du redan har en förstärkare men utan RIAA-steg kan du köpa till denna som du då kopplar mellan skivspelaren och stärkaren, till linje ingång (AUX). http://www.hifiklubben.se/Products/c...tarkare-45099/

Annars finns det stärkare med inbyggd RIAA. T.ex. denna: http://www.hifiklubben.se/Products/d...tarkare-47445/

Denna förstärkare kan du ansluta dina högtaller till. Du ansluter högtalarna på baksidan av stärkaren. Det brukar vara någon typ av polskruvar eller klämkontakt så du behöver inte någon speciell kontakt.

Tusen tack för hjälpen! Känner mig mycket klokare nu!
Citera
2014-04-21, 20:33
Medlem
Har testat att jämföra ljudkvalitén mellan min Rega RP1 och 320 kbps mp3-filer på exakt samma ljudsystem. Spelade upp samma låt från skivspelaren respektive datorn och skillnaden var inte alls stor, mp3-filerna lät t.o.m bättre några gånger. Rösterna i låtarna på skivspelaren hade mer s-ljud med ett "skärrande" och "fattigt" ljud. Borde inte ljudkvaliten vara betydligt bättre på skivspelaren än på datorn?
Citera
2014-04-21, 21:12
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partiboyy
Har testat att jämföra ljudkvalitén mellan min Rega RP1 och 320 kbps mp3-filer på exakt samma ljudsystem. Spelade upp samma låt från skivspelaren respektive datorn och skillnaden var inte alls stor, mp3-filerna lät t.o.m bättre några gånger. Rösterna i låtarna på skivspelaren hade mer s-ljud med ett "skärrande" och "fattigt" ljud. Borde inte ljudkvaliten vara betydligt bättre på skivspelaren än på datorn?
Byt pickup?

En Rega borde sopa banan med en mp3 spelare och flera cd-spelare. Kan ju så klart också bero på om övriga komponenter i systemet låter Regan komma till sin rätt.

Efter ett tag så blir nålen skitig, den gräver upp damm och den samlar på sig kladd. Det finns ett slags slippapper som består av plast med en slippappersliknande struktur med vilken man skrapar bort ansamlat skräp.
Citat:
Genom att hålla nålen ren blir blir denna också det bästa redskapet att hålla skivorna fria från smuts, eftersom den rengjorda nålen på bästa sätt plockar upp små partiklar från skivspåren som sedan tas bort med hjälp av slippapperet.
Random butik.

Det ska fungera som att provisoriskt komplenent till det här slippappret att skrapa nålen i samma riktning som skivspåret snurrar med ett tändsticksplån. Nålen är diamant så den lär inte ta skada, men den sitter klistrad så man får ta det lite försiktigt. 3 drag brukade jag ta med det gröna slippappret, motsvarar en sträcka av runt 10-15 cm. Samma riktning som skivan snurrar. INTE mot pickupen alltså. Kom ihåg att trycka mute innan.
Citera
2014-04-23, 02:27
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partiboyy

Jo, det borde låta mycket bättre från skivspelaren! Det kan ju vara något med pickupen, är nåltrycket rätt inställt, kan det vara att nålen är skadad? Eller fungerar RIAA-steget som det ska? Du får kolla det lite närmare.
Citera
2014-05-03, 12:48
Medlem
Tjena!

Har blivit sugen på vinylspelare.

Har ett 2.1-system med aktiva högtalare. Har alltså inte någon förstärkare.

Vart börjar jag? Krävs förstärkare etc. eller är det bara att köpa vinylspelare?

EDIT: Efter att ha läst lite i tråden verkar det som att jag behöver ett RIAA-steg + själv vinylspelaren om jag ska köra med aktiva högtalare.

Stämmer detta? Och isf, vilken skivspelare och vilekt RIAA-steg rekommenderar ni?
Senast redigerad av oakk 2014-05-03 kl. 13:00.
Citera
2014-05-03, 15:05
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Tjena!

Har blivit sugen på vinylspelare.

Har ett 2.1-system med aktiva högtalare. Har alltså inte någon förstärkare.

Vart börjar jag? Krävs förstärkare etc. eller är det bara att köpa vinylspelare?

EDIT: Efter att ha läst lite i tråden verkar det som att jag behöver ett RIAA-steg + själv vinylspelaren om jag ska köra med aktiva högtalare.

Stämmer detta? Och isf, vilken skivspelare och vilekt RIAA-steg rekommenderar ni?

Ja, du måste ha ett RIAA-steg i mellan eftersom signalen måste förstärkas upp och korrigeras i detta steg. Ett som jag kan rekommendera är det här steget som säljs från HI-FI klubben.

http://www.hifiklubben.se/Products/c...tarkare-45099/

Eller den här som har inbyggd RIAA steg. Du kan då ansluta den direkt till den ordinarie förstärkaren.

När det gäller skivspelare är detta ett alternativ:
http://www.hifiklubben.se/Products/a...spelare-31833/

Du kan också hitta fina begagnade spelare på marknaden.

Du ska ha också ha en förstärkare (Om du inte redan ha det) mellan RIAA:an och högtalarna. Om högtalarna är aktiva så betyder det att du inte behöver något slutsteg.

Du kopplar alltså utgången från RIAA:an till linjeingången på förstärkaren (AUX.).
Senast redigerad av Rulag 2014-05-03 kl. 15:09.
Citera
2014-05-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
Ja, du måste ha ett RIAA-steg i mellan eftersom signalen måste förstärkas upp och korrigeras i detta steg. Ett som jag kan rekommendera är det här steget som säljs från HI-FI klubben.

http://www.hifiklubben.se/Products/c...tarkare-45099/

Eller den här som har inbyggd RIAA steg. Du kan då ansluta den direkt till den ordinarie förstärkaren.

När det gäller skivspelare är detta ett alternativ:
http://www.hifiklubben.se/Products/a...spelare-31833/

Du kan också hitta fina begagnade spelare på marknaden.

Du ska ha också ha en förstärkare (Om du inte redan ha det) mellan RIAA:an och högtalarna. Om högtalarna är aktiva så betyder det att du inte behöver något slutsteg.

Du kopplar alltså utgången från RIAA:an till linjeingången på förstärkaren (AUX.).

Underbart! Tack ska du ha!

Hur stor skillnad är det mellan olika vinylspelare? Jag funderar på att köpa något i stil med Rega RP1 eller dylikt. Bör jag lägga 2600 på en vinylspelare om jag ändå har någonlunda enkla högtalare? Eller kan jag rentav nå samma ljudkvalité genom någon vinylspelare på blocket eller något från mina föräldrars vind, så att säga?

Edit: Förresten - mitt system kommer ju se om så här: Vinylspelare > RIAA > högtalare. Om jag vill justera volym, gör jag då det via högtalarna? Förstärkaren är ju inbyggd i högtalarna.
Senast redigerad av oakk 2014-05-03 kl. 17:02.
Citera
2014-05-04, 18:14
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Hur stor skillnad är det mellan olika vinylspelare? Jag funderar på att köpa något i stil med Rega RP1 eller dylikt. Bör jag lägga 2600 på en vinylspelare om jag ändå har någonlunda enkla högtalare? Eller kan jag rentav nå samma ljudkvalité genom någon vinylspelare på blocket eller något från mina föräldrars vind, så att säga?

Edit: Förresten - mitt system kommer ju se om så här: Vinylspelare > RIAA > högtalare. Om jag vill justera volym, gör jag då det via högtalarna? Förstärkaren är ju inbyggd i högtalarna.
Vad är det för högtalare du har,är ju lättare att svara då än att bara gissa fram en svar.
Citera
2014-05-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Vad är det för högtalare du har,är ju lättare att svara då än att bara gissa fram en svar.

Har ett par Audioengine 5+ och en aktiv sub från XTZ.
Citera
2014-05-04, 21:43
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Har ett par Audioengine 5+ och en aktiv sub från XTZ.
Du kan ju använda volymratten du har på ena högtalaren.
Citera
2014-05-05, 02:40
Medlem
Rulags avatar
Citat:

Rega är fina spelare så det är ett bra köp. Det finns enklare spelare men när du ändå köper så är det väl lika bra att lägga till lite eftersom det kan skilja i kvalitet, du kanske köper bättre högtalare och stärkare om några år och då blir skillnaden större.

Du kan hitta bra spelare begagnat också men det är ju alltid en risk att bli blåst om du inte har möjlighet att titta på den först.
Citera
2014-05-05, 20:09
Medlem
CavalloGoffos avatar
Hej och ursäkta en säkerligen dum fråga men skulle detta funka?

Vinylspelare typ REGA RP1 (får köpa en begagnad billigt) + RIAA och tjoff in i mitt sonos-system?

Ja jag vet att ljudet kanske inte är det bästa men har just nu inte lust att köpa på mig en massa dyra grejer.

Ha det fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in