2015-08-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cesaro
Hittade denna:http://m.blocket.se/vi/61473778.htm
Sorry om jag är tjötig, men vad tror du? Tror den är ca 2 år gammal och har kostat ca 5000 ny. Har mejlat med säljaren och det verkar som att jag kan få den för under 3000 utan RIAA.
Tänker att man kanske kan göra bättre fynd med en spelare som har fler år på nacken, har jag rätt?
Tack på förhand!

Jag hade inte köpt den för dom pengarna. Bjud max 2000, får du nej så strunta i det.
En bra sida för begagnat är hifimagasinet.com Sök på privatannonser!
Läs på pricerunner eller prisjakt om skivspelare i den prisklass du är intresserad av och villig och betala för.
Där finns även recensioner.
Citera
2015-08-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jag hade inte köpt den för dom pengarna. Bjud max 2000, får du nej så strunta i det.
En bra sida för begagnat är hifimagasinet.com Sök på privatannonser!
Läs på pricerunner eller prisjakt om skivspelare i den prisklass du är intresserad av och villig och betala för.
Där finns även recensioner.

OK najs. Tack!
Citera
2015-08-11, 18:42
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Hittade denna:http://m.blocket.se/vi/61473778.htm
Sorry om jag är tjötig, men vad tror du? Tror den är ca 2 år gammal och har kostat ca 5000 ny. Har mejlat med säljaren och det verkar som att jag kan få den för under 3000 utan RIAA.
Tänker att man kanske kan göra bättre fynd med en spelare som har fler år på nacken, har jag rätt?
Tack på förhand!
Man kan få en ny Rega p1 med pickup för runt 3000 kr. Har bara erfarenheter av billigare Pro-Ject spelare som duger bra. Man brukar räkna med en värdeminskning med 40-50% per år eller så om det inte är väldigt exklusiv hifi (viss hifi håller väldigt högt andrahandsvärde). 3000 kr låter lite väl dyrt och då ska spelaren vara i toppskick, med en hyfsad pickup och helt utan kladd och repor och med kvitto och originalkartong.
Citera
2015-08-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Man kan få en ny Rega p1 med pickup för runt 3000 kr. Har bara erfarenheter av billigare Pro-Ject spelare som duger bra. Man brukar räkna med en värdeminskning med 40-50% per år eller så om det inte är väldigt exklusiv hifi (viss hifi håller väldigt högt andrahandsvärde). 3000 kr låter lite väl dyrt och då ska spelaren vara i toppskick, med en hyfsad pickup och helt utan kladd och repor och med kvitto och originalkartong.

Återigen generösa råd! Känner faktiskt att jag börjar få ett litet grepp om hur denna komplicerade marknaden fungerar
Citera
2015-08-11, 19:49
Medlem
farmias avatar
Citat:

Köpte en Rega RP1 2012 för 3000 kr och sålde 2015 för 2000kr, alltså en värdeminskning på 33% över tre år. Tycker inte det är så himla farlig värdeminskning.
Citera
2015-08-13, 16:46
Medlem
Så! Nu är nooben tillbaka igen och har köpt sig en skivspelare det blev en Pro-Ject Xpression II (AT 95 E Pickup sitter på, som jag kommer uppgradera vid ett senare tillfälle.)
Nu kommer nästa utmaning: RIAA.
Då undrar jag ett par saker:

- Ny eller begagnad?

- Har fått uppfattningen att om man köper ny så får man lägga minst 800 om man ska få något skapligt, stämmer detta?

- Spelar det någon större roll vad man har för spelare när man väljer RIAA? I så fall, är någon som kan vägleda lite?

- Några märken som är att föredra?

En annan fråga. Är det sämre att koppla spelaren till en hemmabioreceiver än en vanlig förstärkare? Om inte, förändrar det valet av RIAA?

Tack på förhand
Senast redigerad av cesaro 2015-08-13 kl. 17:08.
Citera
2015-08-13, 19:41
Medlem
Dr.Katis avatar
Tjena!

Jag såg en Dual 1009 i ett skyltfönster i dag som de vill ha 1200:- för.

Två frågor:
1: Är det någonting man vill ha om man inte lirar 78-varvare utan mest plattor från 70 till i dag?
2: Är det ett skäligt pris för en så gammal svarv?

https://www.google.se/search?q=dual+...IVA4FyCh3MIwys
Citera
2015-08-13, 21:54
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
Köpte en Rega RP1 2012 för 3000 kr och sålde 2015 för 2000kr, alltså en värdeminskning på 33% över tre år. Tycker inte det är så himla farlig värdeminskning.
Kvalitetshifi har ibland en förvånansvärt låg värdeminskning till skillnad från annan elektronik.
Citat:
Så! Nu är nooben tillbaka igen och har köpt sig en skivspelare det blev en Pro-Ject Xpression II (AT 95 E Pickup sitter på, som jag kommer uppgradera vid ett senare tillfälle.)
Nu kommer nästa utmaning: RIAA.
Då undrar jag ett par saker:

- Ny eller begagnad?

- Har fått uppfattningen att om man köper ny så får man lägga minst 800 om man ska få något skapligt, stämmer detta?

- Spelar det någon större roll vad man har för spelare när man väljer RIAA? I så fall, är någon som kan vägleda lite?

- Några märken som är att föredra?

En annan fråga. Är det sämre att koppla spelaren till en hemmabioreceiver än en vanlig förstärkare? Om inte, förändrar det valet av RIAA?

Tack på förhand
Grattis till ett bra köp. En del förstärkare har inbyggd riaa och jag tror inte den inbyggda brukar vara så värst exklusiv om vi talar om "vanlig hifi". Rega har en riaa som kostar tusenlappen och vill du följa märket och köpa Pro-Ject's egna riaa så kostar den runt 1500 kr. Mina erfarenheter rör bara förstärkare med inbyggd riaa så någon annan kan säkert svara bättre. En hemmabioreceiver är egentligen en vanlig förstärkare men med fler funktioner och fler in- och utgångar. En renodlad hifi förstärkare brukar inte ha så många extrafunktioner om ens några alls. Ju enklare konstruktion desto billigare att bygga en bra förstärkare. Frågan är om man vill ha fler funktioner eller bättre ljud.
Citera
2015-08-13, 23:48
Medlem
Citat:
Kvalitetshifi har ibland en förvånansvärt låg värdeminskning till skillnad från annan elektronik.

Grattis till ett bra köp. En del förstärkare har inbyggd riaa och jag tror inte den inbyggda brukar vara så värst exklusiv om vi talar om "vanlig hifi". Rega har en riaa som kostar tusenlappen och vill du följa märket och köpa Pro-Ject's egna riaa så kostar den runt 1500 kr. Mina erfarenheter rör bara förstärkare med inbyggd riaa så någon annan kan säkert svara bättre. En hemmabioreceiver är egentligen en vanlig förstärkare men med fler funktioner och fler in- och utgångar. En renodlad hifi förstärkare brukar inte ha så många extrafunktioner om ens några alls. Ju enklare konstruktion desto billigare att bygga en bra förstärkare. Frågan är om man vill ha fler funktioner eller bättre ljud.

Tack du! Ska bli spännande att få spela min första skiva någon gång ?
Jag har redan spanat in på rega:n du pratar om och hittat en som säljer sin begagnade för 650 kr i min hemstad. Så jag tror nog att jag kommer köpa den.
När det gäller hemmabioreceiver, så är det mycket intressant för den trådlösa uppspelningen, även om jag ser mig själv spela vinyl flitigt
också. Och att jag samtidigt får med andra bra funktioner som flera hdmi-ingångar (till TV:n) och att kunna ha flera kanaler. Allt i en låda och därmed lägre pris.
Men nu börjar undra om jag ska offra dessa funktioner för ett tag framöver och satsa på en vanlig förstärkare istället som jag senare kan bygga på. Men det kommer väl ändå kräva en ganska modern förstärkare i så fall?

Hemmabioreceivern som jag lurat på:

http://m3.idg.se/2.1022/1.594013/den...ver-fran-denon
Citera
2015-08-16, 16:17
Medlem
Vet inte om jag är rätt nu men har problem med min nål/arm.
Skall försöka förklara så enkelt som det går, men man kan säga att ljudet är sämre i den ena högtalaren (det kommer mest ut diskanta toner) medans den andra är basig och som vanligt.
Det är inget fel på högtalaren vet jag, då jag använder samma anläggning (gammal philips-spelare med inbyggd förstärkare, allt i ett stuket) till datorn och att spela kassetter och då är ljudet som det skall så det var enkelt att lista ut att det handlar om nålen/armen.
Har testat att plocka isär och dra ut och in alla små sladdar som är kopplade till "huvudet" och sätta tillbaka dem. Misstänker att det är glapp i en av dem små sladdarna men händer inte direkt något när jag meckar å försöker kolla om det låter när jag pillar på sladdarna. Konstigt nog funkar allt som det skall någon gång ibland men extreemt sällan. Någon som upplevt liknande problem och kan "definera" det lite mer åt mig? Är sjukt oteknisk men kan mecka om jag vill utan problem. Tack på förhand
Snurrar en skiva as we speak och upplever ett "glappande" ljud då den dåliga högtalaren hackar till och låter normalt i nån mili-sekund.
Senast redigerad av coatmeal 2015-08-16 kl. 16:19.
Citera
2015-08-17, 15:47
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Vet inte om jag är rätt nu men har problem med min nål/arm.
Skall försöka förklara så enkelt som det går, men man kan säga att ljudet är sämre i den ena högtalaren (det kommer mest ut diskanta toner) medans den andra är basig och som vanligt.
Det är inget fel på högtalaren vet jag, då jag använder samma anläggning (gammal philips-spelare med inbyggd förstärkare, allt i ett stuket) till datorn och att spela kassetter och då är ljudet som det skall så det var enkelt att lista ut att det handlar om nålen/armen.
Har testat att plocka isär och dra ut och in alla små sladdar som är kopplade till "huvudet" och sätta tillbaka dem. Misstänker att det är glapp i en av dem små sladdarna men händer inte direkt något när jag meckar å försöker kolla om det låter när jag pillar på sladdarna. Konstigt nog funkar allt som det skall någon gång ibland men extreemt sällan. Någon som upplevt liknande problem och kan "definera" det lite mer åt mig? Är sjukt oteknisk men kan mecka om jag vill utan problem. Tack på förhand
Snurrar en skiva as we speak och upplever ett "glappande" ljud då den dåliga högtalaren hackar till och låter normalt i nån mili-sekund.
Provat att byta rca sladd mellan förstärkare och riaa?
Citera
2015-08-20, 17:21
Medlem
Lyckades fynda en NAD3C356BEE på hi-fi klubben för 3900:-. Nypris: 6500:-

https://www.hifiklubben.se/stereo/fo...e/nad-c356bee/

Dom har reparerat och kollat igenom den och så får jag 3 års garanti med.

Har allt jag behöver nu förutom RIAA. På hi-fi klubben erbjöd dom för 1300:- att bygga in ett passande RIAA in i förstärkaren. Det låter ju väldigt smidigt men jag undrar ju då om den kommer vara av samma klass som ett externt i samma prisklass.
Sen tänker jag såklart att om jag väljer en extern så får jag räkna till en extra rca-kabel för i alla fall 500 kr i priset som jag annars inte behöver.

Någon som har någon visdom att dela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in