2012-02-19, 00:10
Medlem
Hej

1. jag undrar när inkomsten på 2011 kommer ut? Så man kan ta ett bostadslån.
2. Någon som vet hur länge UC finns kvar?
3.Räknas CSN-bidrag som inkomst, alltså endast bidraget inte lånet har jag hört räknas som inkomst någon som vet om det stämmer`?

Staffan
Citera
2012-02-19, 00:35
Medlem
1. 2011 måste först deklareras innan din inkomst för året ska bli offentlig för banker och andra kreditinstitut. Deklarationen ska väl vara inne i början av maj och beslut från skatteverket kommer kring 10 juni vill jag minnas. Men som vanligt så finns det inget som hindrar att du går till banken och visar upp ditt årsbesked från ditt jobb så att de ser hur mycket du tjänat under fjolåret.

2. Vill minnas att historiken är kreditupplysningar de senaste 3 åren.

3. CSN är ett bidrag och ingen beskattningsbar inkomst. Detta gör att du inte deklarerar för CSN och dessa pengar blir nog därför inte synliga för banken via skattemyndigheten. Eventuellt så gör banken en förfrågan till CSN och får ut uppgifterna den vägen. Beslut om utbetalning av CSN bör vara en offentlig handling.
Citera
2012-02-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jodet
Hej

Staffan

Be att få ett intyg från ditt företag där din inkomst framgår. Det duger gott åt banken.
Citera
2012-02-19, 12:14
Medlem
uc förfrågningar syns väl bara i 1 år numera ?
Citera
2012-02-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
uc förfrågningar syns väl bara i 1 år numera ?

stämmer det så vore det guld! någon som kan bekräfta detta´?
Citera
2012-02-19, 14:32
Medlem
seabirds avatar
Citat:
stämmer det så vore det guld! någon som kan bekräfta detta´?
Enligt de jag diskuterat detta med (2-3 personer, väldigt oberoende varandra) så gäller 1år. Har även för mig att jag var dum nog och testade lendo - vilket gav mig typ 6st UC i en stöt. När jag drog nästa UC typ ett år senare så var dessa borta.

De stöter och blöter ämnet i denna tråd:
https://www.flashback.org/t1413293

Jag har inga konkreta belägg för min övertygelse, googlade järnet och kollade på UC's hemsida men det är inte helt glasklart.
Citera
2012-02-19, 17:09
Medlem
OK, då har UC ändrat sig sedan augusti 2009 då jag senast tog en kredit för då var det 36 månader (har utdraget i handen).
Citera
2012-02-19, 18:18
Medlem
saxat från uc´s hemsida.

Citat:
När det beställs en kreditupplysning på dig enligt kreditupplysningslagen så registreras detta som en fråga hos UC. Denna fråga visas i UC:s register i 12 månader. Det framgår inte om en kredit blev beviljad eller ej. Ibland lägger dock kreditgivaren in uppgift om sökt kreditbelopp.

Det kan även specificeras vilken kategori av frågeställare som har tagit upplysning om dig, det vill säga om det är en bank eller ett kreditmarknadsbolag samt om företaget har tagit en upplysning på dig som privatperson eller företagare/ näringsidkare.

länk:
https://www.uc.se/kundservice/kundse...or-hos-uc.html
Citera
2012-02-20, 15:41
Medlem
tackar alla för hjälpen. Kom på en ny fråga

Min lillebror har snart läst på högskola i 6 månader och han får varje månad ca 5000kr i bidrag. Kommer det stå i deklarationen som kommer snart att komma att han får en inkomst på det eller?
Citera
2012-03-26, 21:20
Medlem
Citat:
Hej

2. Någon som vet hur länge UC finns kvar?
3.Räknas CSN-bidrag som inkomst, alltså endast bidraget inte lånet har jag hört räknas som inkomst någon som vet om det stämmer`?

Staffan

3. CSN räknas hos Länsförsäkringar som bidrag och utgör ett underlag för deras bostadslån. Hos andra banker bör samma regler gälla för bidraget då CSN betalar in pensionsavgifter på 138 % av CSN bidraget. Hört att Handelsbanken för övrigt brukar vara generösa med hur CSN räknas som inkomst vid bostadslån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in