• 1
  • 2
2011-01-05, 18:21
Medlem
Whiteliess avatar
Har alltid trott 36 mån, men läste här på FB att någon nämnde 18 månader. Gick in på UC.se för att undersöka saken vidare och finner detta:

Citat:
Vad är Senaste frågor hos UC?
UC registrerar tidigare tagna kreditupplysningar och i vissa fall, om kreditgivaren valt att komplettera med ett belopp, även den kredit som prövats. Uppgiften registreras hos UC oavsett om krediten beviljats eller inte. Senaste frågor hos UC ligger kvar i 12 månader.

Det måste varit ändrat nyligen eller? Varför har det inte nämnts något om det isåntfall? Jag har nämligen för många såna, men annars en god fast inkomst, inga skulder/anmärkningar. Ligger väldigt lågt på UC-frågningsfronten just nu och hade planerat göra det i 3 år, men det räcker alltså med 1 år nu bara?

Kanske borde ringa till UC för att verifiera istället för att vända mig hit, men kan ju va en trevlig nyhet för er också :-)

Edit: köpte just en kopia på minUC.se. Det ser betydligt snyggare ut där nu... vilken enorm lättnad och julklapp
Senast redigerad av Whitelies 2011-01-05 kl. 18:27.
Citera
2011-01-05, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Har alltid trott 36 mån, men läste här på FB att någon nämnde 18 månader. Gick in på UC.se för att undersöka saken vidare och finner detta:

Det måste varit ändrat nyligen eller? Varför har det inte nämnts något om det isåntfall? Jag har nämligen för många såna, men annars en god fast inkomst, inga skulder/anmärkningar. Ligger väldigt lågt på UC-frågningsfronten just nu och hade planerat göra det i 3 år, men det räcker alltså med 1 år nu bara?

Kanske borde ringa till UC för att verifiera istället för att vända mig hit, men kan ju va en trevlig nyhet för er också :-)
så länge du har fast ekonomi och ej betalninganmärkningar spelar det väl ingen roll (eller? tänker jag fel...? ser inte att det spelar någon roll)
Citera
2011-01-05, 18:26
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Att ha många förfrågningar är ingen fördel.

Hur många har TS?
Citera
2011-01-05, 18:30
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
så länge du har fast ekonomi och ej betalninganmärkningar spelar det väl ingen roll (eller? tänker jag fel...? ser inte att det spelar någon roll)

Det spelar jättestor roll tyvärr. Eller har gjort i alla fall. Alla förfrågningar har tidigare sparats i 3 år, och hade man fler än 6 det senaste halvåret så brukar man i regel bli automatiskt nekad hos samtliga banker då de inte gillar att man är kreditaktiv. Googla på "lån med många förfrågningar" så ser du hur många med mkt goda inkomster inte får lån pga många förfrågningar.

Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Att ha många förfrågningar är ingen fördel.

Hur många har TS?

Det är därför jag startade tråden då jag blev överlycklig över att de kortat ner perioden från 36 månader till 12. Jag hade alldeles för många, men i och med att de sänkt gränsen till 12 månader så behöver jag bara vänta till sommar så har jag inte en enda förfrågan kvar = goda möjligheter att ta lån till bostad etc utan borgens.

LÄNGTAN!
Citera
2011-01-05, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Det spelar jättestor roll tyvärr. Eller har gjort i alla fall. Alla förfrågningar har tidigare sparats i 3 år, och hade man fler än 6 det senaste halvåret så brukar man i regel bli automatiskt nekad hos samtliga banker då de inte gillar att man är kreditaktiv. Googla på "lån med många förfrågningar" så ser du hur många med mkt goda inkomster inte får lån pga många förfrågningar.

Det är därför jag startade tråden då jag blev överlycklig över att de kortat ner perioden från 36 månader till 12. Jag hade alldeles för många, men i och med att de sänkt gränsen till 12 månader så behöver jag bara vänta till sommar så har jag inte en enda förfrågan kvar = goda möjligheter att ta lån till bostad etc utan borgens.

LÄNGTAN!
så en person som köper massa saker på avbetalning och betalar duktigt utan påminnelser varje månad ...låt oss säga att han gör detta 3-4 ggr år på Siba eller liknande och sen får för sig köpa en begagnad bil för 45lax o vill ta lån kan bli nekad av banken?
Citera
2011-01-05, 19:04
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
så en person som köper massa saker på avbetalning och betalar duktigt utan påminnelser varje månad ...låt oss säga att han gör detta 3-4 ggr år på Siba eller liknande och sen får för sig köpa en begagnad bil för 45lax o vill ta lån kan bli nekad av banken?

All kreditaktivitet ogillas av bankerna i regel. Man behöver inte ens ha utnyttjat krediterna man blivit beviljad, det räcker med att det syns att man varit kreditaktiv och sökt krediter/lån. Tumregeln är oftast (runtomkring där i alla fall) 6 förfrågningar senaste halvåret - har du fler än så sänker det din overall credit avsevärt i bankens kreditbedömning. I många fall har det lett till direkta avslag, trots att du inte haft några betalningsanmärkningar och fast jobb.

Många vet inte om detta, söker lån på flera ställen för att jämföra räntor etc och drar på sig för många förfrågningar (jag är en av dom som satt för 1-2 år sen och samlade på mig massvis utan närmre eftertanke) medan dom i själva verket inte förstår att dom försämrar sin UC avsevärt. Att dra på sig ett 10-tal+ förfrågningar hos UC är lika skadligt mot ditt kreditomdöme som en betalningsanmärkning, i avseendet om man blir beviljad eller inte.

Förfrågningar har tidigare sparats i 36 månader, precis som vanliga betalningsanmärkningar, men de måste ändrat det nu till nyår att de bara sparas i 12 månader istället. Det står iaf på sidan och när jag kollar på min egna UC syns bara mina 12 senaste (har bara 6st nu). Så i sommar är det long gone pete tong.

Med andra ord, har en oerhörd mängd människor i Sverige fått en avsevärt bättre UC sedan denna ändring, en sak som är säker i alla fall

Exempel på hur djävulskt detta kan ha varit för vissa:

http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m50583246.html
http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m38650539.html

Det där var inga jävulska fall men det var bara två jag råkade hitta på google, ledsen för länkningen till skitsajten familjeliv... Det dummaste man kan göra är att söka lån på flera ställen för att jämföra räntor.

Informationen från UC är så oerhört dålig ang. detta och har alltid varit. Därför har folk skadat sin UC helt omedvetet, sedan när de står där och ska söka ett lån till bostad/bil/whatever, då kommer informationen fram... "Nekad pga många förfrågningar".

Anledningen till att de inte annonserat att de sänkt till 12 månader är väl kanske för att de inte vill att man ska rusa och söka krediter. Fast låter ändå konstigt.
Senast redigerad av Whitelies 2011-01-05 kl. 19:10.
Citera
2011-01-05, 19:21
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:

Glöm bara inte att alla dina kreditkort, avbetalningar och lån fortfarande syns..
Det är bara förfrågningarna som tas bort efter 12 månader nu..

Dock borde dom inte kunna se ett outnyttjat kreditkort, som inte använts på 12 månader nu..?
Citera
2011-01-05, 23:34
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Dock borde dom inte kunna se ett outnyttjat kreditkort, som inte använts på 12 månader nu..?
Borde stämma, och även gälla andra typer av kontraktskrediter.
Citera
2011-01-06, 16:39
Medlem
Jävligt konstigt,jag var in på deras sida inatt och skulle just kolla upp detta.
Och då hittade jag bara 36månader.
Men detta är kanon! Har aldrig förstått varför alla upplysningar ska sparats så långt tid.
Det står ju ändå vad för lån,krediter man har ändå.
Citera
2011-01-06, 17:59
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Får man hem en kopia på kreditkontrollen varje gång någon gör det på en?
Citera
2011-01-06, 19:18
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Får man hem en kopia på kreditkontrollen varje gång någon gör det på en?

Ja.
Citera
2011-01-06, 20:36
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Jävligt konstigt,jag var in på deras sida inatt och skulle just kolla upp detta.
Och då hittade jag bara 36månader.
Men detta är kanon! Har aldrig förstått varför alla upplysningar ska sparats så långt tid.
Det står ju ändå vad för lån,krediter man har ändå.

Det är kreditupplysningslagen som är ändrad från 1 januari och då måste kreditupplysningsföretagen gallra uppgifterna inom ett år
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in