Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
så en person som köper massa saker på avbetalning och betalar duktigt utan påminnelser varje månad ...låt oss säga att han gör detta 3-4 ggr år på Siba eller liknande och sen får för sig köpa en begagnad bil för 45lax o vill ta lån kan bli nekad av banken?
All kreditaktivitet ogillas av bankerna i regel. Man behöver inte ens ha utnyttjat krediterna man blivit beviljad, det räcker med att det syns att man varit kreditaktiv och sökt krediter/lån. Tumregeln är oftast (runtomkring där i alla fall) 6 förfrågningar senaste halvåret - har du fler än så sänker det din overall credit avsevärt i bankens kreditbedömning. I många fall har det lett till direkta avslag, trots att du inte haft några betalningsanmärkningar och fast jobb.
Många vet inte om detta, söker lån på flera ställen för att jämföra räntor etc och drar på sig för många förfrågningar (jag är en av dom som satt för 1-2 år sen och samlade på mig massvis utan närmre eftertanke) medan dom i själva verket inte förstår att dom försämrar sin UC avsevärt. Att dra på sig ett 10-tal+ förfrågningar hos UC är lika skadligt mot ditt kreditomdöme som en betalningsanmärkning, i avseendet om man blir beviljad eller inte.
Förfrågningar har tidigare sparats i 36 månader, precis som vanliga betalningsanmärkningar, men de måste ändrat det nu till nyår att de bara sparas i 12 månader istället. Det står iaf på sidan och när jag kollar på min egna UC syns bara mina 12 senaste (har bara 6st nu). Så i sommar är det long gone pete tong.
Med andra ord, har en oerhörd mängd människor i Sverige fått en avsevärt bättre UC sedan denna ändring, en sak som är säker i alla fall
Exempel på hur djävulskt detta kan ha varit för vissa:
http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m50583246.html
http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m38650539.html
Det där var inga jävulska fall men det var bara två jag råkade hitta på google, ledsen för länkningen till skitsajten familjeliv... Det dummaste man kan göra är att söka lån på flera ställen för att jämföra räntor.
Informationen från UC är så oerhört dålig ang. detta och har alltid varit. Därför har folk skadat sin UC helt omedvetet, sedan när de står där och ska söka ett lån till bostad/bil/whatever, då kommer informationen fram... "Nekad pga många förfrågningar".
Anledningen till att de inte annonserat att de sänkt till 12 månader är väl kanske för att de inte vill att man ska rusa och söka krediter. Fast låter ändå konstigt.