Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-14, 18:25
  #1
Medlem
Jag läser medicin och har lite problem med den grundläggande fysiken. När man talar om tryck i blodkärl och hjärtrum så används enheten mm Hg. Medelartärtrycket är exempelvis omkring 100 mm Hg. Det som förvirrar mig är att trycket i venerna närmast hjärtat sägs vara omkring 0 mm Hg. Enligt textböckerna är detta värde, 0 mm Hg, samma som atmosfärstrycket. Detta är ju omöjligt eftersom atmosfärstrycket är 760 mm Hg = 1 atm.

Utifrån detta drar jag slutsatsen att trycken som man talar om är relativa tryck där man har satt atm som nollpunkt. Stämmer detta eller har missuppfattat detta? När man säger att trycket i artären är 100 mm Hg, menar man då att trycket i själva verket är 100 mm Hg högre än atmosfärstrycket?

Sedan så har jag också lite problem med att förstå skillnaderna mellan transmuralt tryck, hydrostatisk tryck etc. Detta är iofs en annan fråga men om någon har lust att förklara detta också så vore jag tacksam.

/Förvirrad student
Citera
2012-02-14, 18:42
  #2
Medlem
Nails avatar
Ja, du mäter övertrycket, vilket du också gör när du kollar lufttrycket i bildäcken.
Totaltryck = övertryck + atmosfärstryck
Citera
2012-02-14, 18:48
  #3
Medlem
waltRs avatar
När boken säger 0 mmHg antar jag att vad som åsyftas är 0 mmHg övertryck/undertryck. Absoluttrycket är således detsamma som atmosfärstrycket i det här fallet. Vidare när du nämner 100 mmHg antar jag att det är övertrycket som är angivet, såvida det inte är ett undertryck i kroppen (vet jag ingenting om). 100 mmHg blir för övrigt 13300 Pa och med atmosfärstrycket som i detta fall var 760 mmHg, 114608 Pa, eller 114608 x 10^5.

Kan ta hydrostatiskt tryck i pm
Citera
2012-02-14, 18:52
  #4
Medlem
Okej, grymt! Det är lätt hänt när man memorerar alla dessa siffror att man glömmer vad de egentligen innebär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback