Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-15, 08:50
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LandochHav
Nej, det är sant. Ingen tvingar mig att köpa halalkött. Men det betyder inte att jag accepterar grymt lidande i Sverige. Civiliserade människor accepterar inte denna grymma behandling av djur, och i civiliserade länder ska vi inte behöva acceptera detta. Inte ens ifall det genererar pengar. Jävla idiot.

Om jag startar en sport som går ut på att folk betalar mig, för att få slå på dig, är det okej? Jag skulle naturligtvis skatta för mina inkomster.

Äter du kyckling?
Citera
2012-02-15, 11:42
  #122
Medlem
NavierStokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Anklagar någon för att vara obildad samtidigt som du hänvisar till youtube i undervisningssyfte?

Om han nu är så himla puckad kan du väl istället ge mig ett trovärdigt motargument så jag kan krossa honom. Insisterar självfallet på källhänvisning.

Jag rekommenderar mitt tidigare inlägg i tråden, #80 några sidor tillbaka. I princip fungerar det så här: Hjärnan försörjs av fyra artärer, de två främre a.carotis som de flesta känner till ("halspulsådrorna"). Man har även två bakre artärer, a.vertebralis, som går skyddade inuti halskotorna vilket gör att dessa inte kan skäras av. Du behöver regelrätt halshuggning för att få av dom. Om du skäktar djuret, dvs skär av dom främre artärerna så har du fortfarande två artärer som pumpar upp blod till hjärnan. Så länge hjärnan är intakt och blodförsörjd så har den medvetande dvs djuret lider. Eftersom hjärnan är kroppens viktigaste organ så kommer kroppen att prioritera blodflöde till hjärnan, vilket gör att så länge det finns tillräckligt med blod kvar att pumpa så kommer hjärnan att få blod och vara medveten. Lägg också till att det knappast är smärtfritt att få halsen uppskuren och smärtan med stor sannolikhet känns så länge djuret är medvetet.

Att skära halsen av någon eller något är bland det mest barbariska och grymma man kan göra. Skjut först, skär sen!
Citera
2012-02-15, 13:01
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Diskutera denna "barbariska" ritual med en klasskamrat, som för övrigt är den mest allmänbildade människa jag någonsin träffat och allt annat än PK. Han påstod att halal är det lindrigaste sättet att slakta ett djur på eftersom djuret inte upplever någon smärta. Vad kan jag säga för att äga honom för en gångs skull?

Fråga om han tror att han själv skulle uppleva smärta om någon oförhappandes kom fram till honom och skar av hans halspulsåder, varefter han ligger och blöder ihjäl.
Citera
2012-02-15, 13:22
  #124
Medlem
Kan inte någon hänvisa till lite seriösa forskningsrapporter, där det står att man inte känner smärta när man får aa.carotis communes avskurna? Rapporten ska innehålla mätningar av den elektriska aktiviteten i olika delar av hjärnan efter att kärlen skurits av. Avskurna kärl -> hjärnan dör. Skott i huvudet -> hjärnan dör. Tror ni att metoden med eller utan mellansteg är snabbast/effektivast?
Citera
2012-02-15, 13:47
  #125
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epic.Investigation
Kan inte någon hänvisa till lite seriösa forskningsrapporter, där det står att man inte känner smärta när man får aa.carotis communes avskurna? Rapporten ska innehålla mätningar av den elektriska aktiviteten i olika delar av hjärnan efter att kärlen skurits av. Avskurna kärl -> hjärnan dör. Skott i huvudet -> hjärnan dör. Tror ni att metoden med eller utan mellansteg är snabbast/effektivast?

Varför skulle hjärnan dö direkt när man skär av halsen? Det finns ju ytterligare två kärl som försörjer hjärnan med blod?
Det är ju dessutom så att t.o.m. vid hjärtstillestånd, så dör inte hjärnan direkt även om man då inte har någon cerebral cirkulation alls.

Bara en sinnessjuk person skulle beskriva att skära halsen av någon och sedan låta denna stå och plaska och gurgla i sitt eget blod, tills medvetslöshet och brist på systemblodtryck inträffar som humant.

Om man avrättar folk, hur många tror du skulle välja att få halsen avskuren i vaket tillstånd?

Sinnessjukt är ordet.
Citera
2012-02-15, 13:58
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Varför skulle hjärnan dö direkt när man skär av halsen? Det finns ju ytterligare två kärl som försörjer hjärnan med blod?
Det är ju dessutom så att t.o.m. vid hjärtstillestånd, så dör inte hjärnan direkt även om man då inte har någon cerebral cirkulation alls.

Bara en sinnessjuk person skulle beskriva att skära halsen av någon och sedan låta denna stå och plaska och gurgla i sitt eget blod, tills medvetslöshet och brist på systemblodtryck inträffar som humant.

Om man avrättar folk, hur många tror du skulle välja att få halsen avskuren i vaket tillstånd?

Sinnessjukt är ordet.

Ta nu inte detta för något annat än vad det är, men jag tror många har lite skev uppfattning om hur fort det går för hjärnan att stänga ner. I klippet nedan tar det max 5 sekunder (obs, inget hemskt och äckligt klipp).
http://www.youtube.com/watch?v=GyFJj8XKgQY
Citera
2012-02-15, 14:03
  #127
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Jag ska väl kunna köpa importerat såväl som svenskt? Ska ju inte snacka med köttet.
Som svensk konsument inbillade jag mig att vi vanliga svenska icke religiösa kunder som inte vill plåga djur, var i absolut majoritet.
Därför vill jag så klart sidsteppa de tröga politikerna och försöka utöva lite konsumentmakt.
Eller ska jag skita i det och bara falla till föga och köpa svenskt? Dessutom köpa att min handlare gör som han vill med ihjälplågat kött?
Svenska lagarna kräver bedövning. Utländskt kött kräver inte bedövning.

Sen är det upp till dej hur du vill ha det. Köp billigt kött som du inte har en aning om hur djuren har behandlats från födsel till död eller köp svenskt kött som du åtminstone vet vilka lagar dom har att följa.

Min affär har fläskfilé från italien för 29.90 kr/kg den här veckan. Vad tror du? Kostar dom på att bedöva dom grisarna?
Citera
2012-02-15, 14:10
  #128
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Ta nu inte detta för något annat än vad det är, men jag tror många har lite skev uppfattning om hur fort det går för hjärnan att stänga ner. I klippet nedan tar det max 5 sekunder (obs, inget hemskt och äckligt klipp).
http://www.youtube.com/watch?v=GyFJj8XKgQY

Nu pratar vi ju inte om att stasa hjärnan, utan om att skära av två kärl.
Jag hoppas att du förstår skillnaden ur cirkulationssynpunkt?
Citera
2012-02-15, 14:13
  #129
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Svenska lagarna kräver bedövning. Utländskt kött kräver inte bedövning.

Sen är det upp till dej hur du vill ha det. Köp billigt kött som du inte har en aning om hur djuren har behandlats från födsel till död eller köp svenskt kött som du åtminstone vet vilka lagar dom har att följa.

Min affär har fläskfilé från italien för 29.90 kr/kg den här veckan. Vad tror du? Kostar dom på att bedöva dom grisarna?

Å andra sidan varför skall vi tro, när vi inom andra produkter får veta?
Det finns ju fair-trade på kaffe, krav bananer etc, varför skall kunden när det gäller levande varelser inte ha rätt att veta om dessa behandlats ok, när vi har rätt att veta om bananer och dess plockare har behandlats ok?
Citera
2012-02-15, 14:18
  #130
Medlem
Kingen_kings avatar
11 sidor och inte en enda har hänvisat till nån forskarrapport eller vad som egentligen gäller. Jorbruksverket är dom som handlägger sånt här.


Halalslakt är tillåten om djuren är bedövade
Det är tillåtet att bedöva fjäderfän och får med el före slakt. El-bedövning är idag den absolut vanligaste bedövningsmetoden vid vanlig slakt av fjäderfän. Metoden används även i relativt stor utsträckning vid vanlig slakt av får. El-bedövning före slakt accepteras av många av världens muslimer. Detta gör det möjligt att halalslakta fjäderfän och får här i Sverige utan att man kommer i konflikt med djurskyddsbestämmelserna.
Nötkreatur måste däremot alltid bedövas med bultpistol eller motsvarande innan avblodning sker. Eftersom bedövning med bultpistol inte leder till att hjärtat omedelbart stannar kan även den metoden accepteras av vissa muslimska grupper.
Avblodningen påverkas inte av bedövningen
Forskning bekräftar att djuren inte blöder ur snabbare om de är vid medvetande när halssnittet läggs. Bedövningen kan tvärtom underlätta själva avblodningen i och med att medvetslösheten gör att djuret är avslappnat i muskler och blodkärl.
Om djuret är vid medvetande kan smärta och stress utlösa kramp. Det kan innebära att avblodningen försvåras och blod låses in i muskler och kärl. Det kan i sin tur påverka köttkvaliteten negativt. Forskning visar också att avblodningshastigheten inte påverkas av om hjärtat har slutat att slå.
Obedövad slakt är förenat med smärta för djuren. Det framgår av forskningen. Djuren är medvetna och känner smärtan längre innan de förlorar medvetandet än vad man tidigare trott.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/...a18000220.html

Man kan då konstatera att kyckling är i allmänhet halalslaktad. Likaså får och lamm. Så kocken i tråden som hade ökat på lamm på menyn för att undvika halal kanske borde tänka om.

Och forskningen har kommit fram till att obedövade djur känner smärta och dessutom krampar så avblodningen tar längre tid.
Citera
2012-02-15, 14:21
  #131
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Å andra sidan varför skall vi tro, när vi inom andra produkter får veta?
Det finns ju fair-trade på kaffe, krav bananer etc, varför skall kunden när det gäller levande varelser inte ha rätt att veta om dessa behandlats ok, när vi har rätt att veta om bananer och dess plockare har behandlats ok?
Det får vi. Om vi är beredda att betala för det. Eftersom kött numera är en lågprisvara så får vi det kött som vi betalar för.

Det bästa är förstås att handla köttet på gårdsbutiker direkt av uppfödaren.
Citera
2012-02-15, 14:29
  #132
Medlem
rehyptols avatar
Intressant läsning, vad säger ni?

http://www.mustaqim.co.uk/halalstudy.htm

Bullshit eller har det något hum i sig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback