Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-12, 22:12
  #1
Medlem
sircams avatar
Såg detta på Rapport idag, veterinärerna förfasas över djurplågeriet. De slaktas enligt en religion nära dig genom att halsen skärs av. Detta är ett grymt förfarande som kan ta upp till 10 minuter innan djuret dör. Riktigt illa, vad säger våldsvännerna på vänsterkanten som kallar sig djurrättsaktivister? Ovanligt tyst? Kan det vara för att det är egna gelikar som utför detta? Finns t.o.m vanliga ICA butiker som ratar vanligt slaktad kött till förmån för Halalslaktad, detta för att de inte får finnas i samma värmeskåp, helt otroligt...
http://svt.se/2.22620/1.2696362/kott...aljs_i_sverige
Citera
2012-02-12, 22:19
  #2
Medlem
Hoylers avatar
Allt handlar om rädslan för att bli sedd som rasist.

Däremot har jag alltid undrat, kan man inte söva djuret/droga det innan de får halsen avskuren? De kanske skulle bli för dyrt, men de skulle ju kunna vara ett sett att göra det lite mer rumsrent.
Citera
2012-02-12, 22:30
  #3
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sircam
Såg detta på Rapport idag, veterinärerna förfasas över djurplågeriet. De slaktas enligt en religion nära dig genom att halsen skärs av. Detta är ett grymt förfarande som kan ta upp till 10 minuter innan djuret dör. Riktigt illa, vad säger våldsvännerna på vänsterkanten som kallar sig djurrättsaktivister? Ovanligt tyst? Kan det vara för att det är egna gelikar som utför detta? Finns t.o.m vanliga ICA butiker som ratar vanligt slaktad kött till förmån för Halalslaktad, detta för att de inte får finnas i samma värmeskåp, helt otroligt...
http://svt.se/2.22620/1.2696362/kott...aljs_i_sverige
Ja vad säger vänstern, de duckar och låtsas som det regnar som de alltid gör när det blir kortslutning i hjärnkontoret.
Vänstern "älskar" djur och väsnas över kultingar som blir kastrerade men halalslakt säger de inte ett skit om.
Citera
2012-02-12, 22:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sircam
Riktigt illa, vad säger våldsvännerna på vänsterkanten som kallar sig djurrättsaktivister? Ovanligt tyst? Kan det vara för att det är egna gelikar som utför detta?

I princip samtliga djurrättsaktivister, oavsett politiskt läger, är helt och hållet emot slakt utan bedövning och jag kan garantera att de också tycker att det här är riktigt illa. Dock förstår jag vad du menar - vänstersinnade tassar liksom på tå kring islam och judendomen och vågar inte riktigt kritisera religionerna och de vidriga ritualer och seder som i många fall finns inom dem så hårt som de förtjänar att kritiseras.

Import av kött som kommer från slakterier där djuren inte bedövas ordentligt borde förbjudas. Skäktning är ett vidrigt stenåldersbeteende som även det borde förbjudas. Detta säger jag som vänstersinnad djurrättsförespråkare.
Citera
2012-02-12, 22:46
  #5
Medlem
Snälla det är inte så brutalt som det låter, ett snitt i halspulsådern känns inte samt att direkt så hamnar djuret i en slags dvala och somnar in + att det är mer hygieniskt. Att använda en bolt pistol däremot har bevisats med hjälp av ett EEG test vara mycket mer smärtfullt för djuret + mer ohygieniskt.

Håller däremot med om att det ser väldigt brutalt ut när allt blod flyter ut.
Citera
2012-02-12, 22:52
  #6
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishcakee
Snälla det är inte så brutalt som det låter, ett snitt i halspulsådern känns inte samt att direkt så hamnar djuret i en slags dvala och somnar in + att det är mer hygieniskt. Att använda en bolt pistol däremot har bevisats med hjälp av ett EEG test vara mycket mer smärtfullt för djuret + mer ohygieniskt.

Håller däremot med om att det ser väldigt brutalt ut när allt blod flyter ut.
Vilket skitsnack, vilka tester hänvisa du till? något test av arabiska halvapor?
Hur kan en kula rätt i hjärnan som slår ut smärtcentrum och innebär omedelbar medvetslöshet vara mer smärtsamt än att blöda ihjäl?
Citera
2012-02-13, 08:21
  #7
Medlem
Ree81s avatar
Misstänker att det är lite svårt att få upp uppmärksamheten för det här fenomenet. Det kan vara svårt att nå ut till folk om det inte blir en väldigt stor rörelse.

Tydligen ska man redan haft en namninsamling för att försöka märka halalslaktat kött, men den verkar inte ha gått så bra. Jag kände då inte till den.

http://www.djurskyddet.se/se/press/p...-ha-markt-kott

Nåja. Jag har då tänkt se till att köpa svenskt kött fram tills en förändring sker. Har även tänkt informera vänner och familj om vad som pågår mitt under våra näsor.

Detta har förövrigt inget med invandringen att göra utan det är ren girighet från slakteriernas sida. De använder religionen som ursäkt att slakta djuren på ett mycket billigare sätt, vilket i slutändan bara leder till att de får mer konkurrenskraftiga priser och mer vinst.
Citera
2012-02-13, 10:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishcakee
Snälla det är inte så brutalt som det låter, ett snitt i halspulsådern känns inte samt att direkt så hamnar djuret i en slags dvala och somnar in + att det är mer hygieniskt. Att använda en bolt pistol däremot har bevisats med hjälp av ett EEG test vara mycket mer smärtfullt för djuret + mer ohygieniskt.

Håller däremot med om att det ser väldigt brutalt ut när allt blod flyter ut.

Nä vara vid liv i upp till 10 minuter med uppskuren hals är nog inte så plågsamt.. Tar nog en bult i huvudet alla gånger.
Citera
2012-02-13, 10:19
  #9
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Nä vara vid liv i upp till 10 minuter med uppskuren hals är nog inte så plågsamt.. Tar nog en bult i huvudet alla gånger.

Det är bedövningen man diskuterar.
Bultpistol eller inte, lika jävligt det om ingen bedövning har gjorts.

Religiösa skäl är inte okej, fast kanske i Sverige trots att staten frigjorde sig från kyrkan för 12 år sen
__________________
Senast redigerad av hash 2012-02-13 kl. 10:24.
Citera
2012-02-13, 11:02
  #10
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Det är bedövningen man diskuterar.
Bultpistol eller inte, lika jävligt det om ingen bedövning har gjorts.

Religiösa skäl är inte okej, fast kanske i Sverige trots att staten frigjorde sig från kyrkan för 12 år sen

Bulten är bedövningen!!!
Vet du inte det minsta vad du skriver om?
Med bulten i skallen är djuret hjärndött på en halv sekund..
Citera
2012-02-13, 11:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishcakee
Snälla det är inte så brutalt som det låter, ett snitt i halspulsådern känns inte samt att direkt så hamnar djuret i en slags dvala och somnar in + att det är mer hygieniskt. Att använda en bolt pistol däremot har bevisats med hjälp av ett EEG test vara mycket mer smärtfullt för djuret + mer ohygieniskt.

Håller däremot med om att det ser väldigt brutalt ut när allt blod flyter ut.

Så om du blev kidnappad av en galen jävel som lade upp en pistol och en kniv på bordet framför dig och gav dig valet att välja hur du skulle dö, få halsen avskuren eller kula i huvudet så skulle du välja kniven?

Av någon anledning har jag VÄLDIGT svårt att tro det...

Jag vet inte om du sett en halalslakt, men det är inte ett fint snitt i halspulsådern direkt. På en get sticker de in kniven i halsen och drar utåt. På en ko sågar de mer eller mindre igenom halsen tills det börjar spruta blod... personligen har jag svårt att tänka mig något värre sätt att dö på...
Citera
2012-02-13, 11:09
  #12
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Bulten är bedövningen!!!
Vet du inte det minsta vad du skriver om?
Med bulten i skallen är djuret hjärndött på en halv sekund..

Min okunnighet lyser.

Jag anser iaf att det är inte tillräckligt bra.
Att träffa hjärnan rätt så djuret blir bedövat till 100% är inte alltid en garanti.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback