• 1
  • 2
2012-02-12, 14:07
Medlem
Så som rubriken lyder

Sen vad är den största skillnaden på Oxfond och Kalvfond?
Citera
2012-02-12, 14:15
Medlem
Skillnaden på kalv och oxe är uppenbar. Den ena kommer från kalv den andra från oxe.

Skillnaden på fond och buljong brukar det bråkas om eftersom det finns många olika definitioner.
Jag tycker att en fond är en buljong, fast med deglaserat skrap från stekning av kött och kanske något mer reducerad.
Citera
2012-02-12, 14:54
Medlem
Är inte fond det franska ordet för buljong?

Reduceras fonden till ett trögflytande tillstånd finns det ett annat namn för den, typ glace de viand eller något sådant.
Citera
2012-02-12, 15:34
Medlem
dePauls avatar
Fond heter fond på franska. Skillnaden mellan buljong och fond är att buljong i stort sett är ett avkok, dvs kräver inte rostning i ugn eller panna. Den är dessutom oftast saltad. Av buljong kan man laga consommé, dvs en klarifierad buljong (med hjälp av äggvita).

Fond/fumet (vilt) lagas på ben, märg, kryddor/bouquet garni, samt rostas i ugn eller fräses i panna för att därefter sjudas i åtskilliga timmar (ofta tillsammans med vin) för att får fram ultimat mycket smak. Denna "fond" kan sedan koncentreras genom reduktion.

En fond är mycket sällan saltad!! Poängen är att den skall utgöra bas för såser och soppor, varvid salt tillförs i samband med själva tillagningen av såsen.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2012-02-12 kl. 15:36.
Citera
2012-02-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sasson
Skillnaden på kalv och oxe är uppenbar. Den ena kommer från kalv den andra från oxe.

Menade typ smak färg mm
Citera
2012-02-12, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fond heter fond på franska. Skillnaden mellan buljong och fond är att buljong i stort sett är ett avkok, dvs kräver inte rostning i ugn eller panna. Den är dessutom oftast saltad. Av buljong kan man laga consommé, dvs en klarifierad buljong (med hjälp av äggvita).

Fond/fumet (vilt) lagas på ben, märg, kryddor/bouquet garni, samt rostas i ugn eller fräses i panna för att därefter sjudas i åtskilliga timmar (ofta tillsammans med vin) för att får fram ultimat mycket smak. Denna "fond" kan sedan koncentreras genom reduktion.

En fond är mycket sällan saltad!! Poängen är att den skall utgöra bas för såser och soppor, varvid salt tillförs i samband med själva tillagningen av såsen.

~Paul~

Tack så mycket!
Citera
2012-02-12, 16:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Tack så mycket!
NP

~Paul~
Citera
2012-02-12, 20:02
Medlem
askbollens avatar
En fond är en reducerad buljong.
Citera
2017-02-20, 12:35
Medlem
constants avatar
Citat:

~Paul~
Tack!

Jag kan i och för sig leta själv, men har du eller någon tips om fabrikat på osaltade fonder till överkomligt pris?
Citera
2017-02-20, 12:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

har du eller någon tips om fabrikat på osaltade fonder till överkomligt pris?
Sorry, brukar själv fixa mina fonder .

~Paul~
Citera
2017-02-20, 12:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Sorry, brukar själv fixa mina fonder .

~Paul~
Haha, det borde jag förstått :-)

Gör det även gärna själv, men behöver något halvfuskigt att ha i kylen eller skafferiet, istället för dessa översaltade tärningar som finns där nu.
Citera
2017-02-20, 14:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tack!

Jag kan i och för sig leta själv, men har du eller någon tips om fabrikat på osaltade fonder till överkomligt pris?

G Nilsson i Hötorgshallen Stockholm säljer bra fond:
http://www.hotorgshallen.se/handlare...bjudanden/2651

Johan i hallen (GBG) har jag aldrig testat själv men fått rekommenderat från en Glenn:
http://webshop.johanihallen.se/ovrigt/kalvfond-116krst

Scandinavian Organics gör ekologisk fond. Saluförs i större butiker samt på t.ex mat.se
http://scanorganics.com/vara-produkt...logisk-oxfond/
https://www.mat.se/butik/oxfond-stockpot-520ml
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här