Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-10, 19:11
  #1
Medlem
Hade ett SD kort i min digital kamera. Satte i det i datorn för att kolla på bilderna och då stod det "Du måste formatera kortet för att det ska kunna användas". Självklart så formaterade jag det INTE.. Jag tog ur det och satte det i kameran igen och fåt upp att kameran inte hittar kortet. Har nu satt i kortet i diverse olika mediaenheter för att desperat lyckas kunna få ut korten, och detsamma händer oavsett.


Så jag vill nu veta något bra företag dit man kan skicka in SD-kortet så de kan få fram bilderna.


Evigt tacksam för all hjälp!
Citera
2012-02-10, 19:28
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara PC -> Hemelektronik, ljud och bild

//Mod
Citera
2012-02-10, 23:59
  #3
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag har själv flera olika digitalkameror som alla använder sig av olika minneskort men jag köpte den här på Jula o den fixar samtliga kort för 149 kronor.

Minneskortsläsare 17-i-1

Läser 17 olika typer av minneskort. Passar bra till stationär dator och laptop. Kompatibla minneskort: SD, SDHC, microSD, microSDHC, miniSD, miniSDHC, CompactFlash. MMC: standard, plus, mobile, RS. MemorySticks: M2, Pro, Duo, PRO Duo, xD. Anslutning: USB 2.0. Färg: Grå. Vikt: 230 g. B150xH30xD120 mm.

http://www.jula.se/minneskortslasare-17-i-1-924723

OBS! Ingen installation behövs utan bara plugga i ledig USB port. Säker borttagning rekommenderas!
Citera
2012-02-11, 07:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag har själv flera olika digitalkameror som alla använder sig av olika minneskort men jag köpte den här på Jula o den fixar samtliga kort för 149 kronor.

Minneskortsläsare 17-i-1

Läser 17 olika typer av minneskort. Passar bra till stationär dator och laptop. Kompatibla minneskort: SD, SDHC, microSD, microSDHC, miniSD, miniSDHC, CompactFlash. MMC: standard, plus, mobile, RS. MemorySticks: M2, Pro, Duo, PRO Duo, xD. Anslutning: USB 2.0. Färg: Grå. Vikt: 230 g. B150xH30xD120 mm.

http://www.jula.se/minneskortslasare-17-i-1-924723

OBS! Ingen installation behövs utan bara plugga i ledig USB port. Säker borttagning rekommenderas!

Tror du missuppfattade, redan prövat detta. Saken är den är att HUR JAG ÄN GÖR så kräver kortet att det ska formateras inan det går att användas. Men jag har ca 500 kort på kortet från en jävligt rolig semester i Thailand som jag vill få ut från kortet till varje pris. Så det jag vill göra är alltså, hitta ett företag som kan fixa detta åt mig, (precis som när man lämnar in en HDD till ett företag för att få fram förlorad data)

Så alltså någon som har tips på bra och seriösa företag till detta?
Citera
2012-02-11, 10:15
  #5
Medlem
Du behöver inte vända dig till något företag.
Formatera och använd en återställning på kortet istället.
Finns massor av program på nätet.

Vissa kanske inte ens kräver formatering?
Citera
2012-02-11, 10:40
  #6
Medlem
Kör du Mac? I så fall kanske detta kan hjälpa dig:

Öppna Terminalen och skriv cd /Volumes

Stoppa in minneskortet och kolla vilken vilken ny volym det är som dyker upp. I mitt fall med ett kraschat USB-minne så blev det rdisk2

Skapa en diskimage av minneskortet och lägg den någonstans på din hårddisk. Byt ut rdisk2 mot namnet från steg 2. Byt ***** mot vad dit konto på datorn heter. Kommandot sudo brukar begära att du matar in ditt lösenord för att köra vidare.
sudo dd if=/dev/rdisk2 of=/Volumes/Macintosh\ HD/Users/*****/Desktop/FLASH.img

Detta gör en lågnivåkopiering som skiter i om filsystemet är kraschat och det är denna kopia du sedan vill manipulera med ett räddningsprogram.

Sedan öppnar man diskimage-filen med t ex Data Rescue II och låter det gå igenom och leta reda på filer. Filerna programmet hittar sorteras efter filtyp.

Liknande förfarande borde vara möjligt på en Windowsdator också, men det har jag inte testat själv. Någon som vet hur man gör något liknande i Windows?
Citera
2012-02-11, 11:42
  #7
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamalex
Tror du missuppfattade, redan prövat detta. Saken är den är att HUR JAG ÄN GÖR så kräver kortet att det ska formateras inan det går att användas. Men jag har ca 500 kort på kortet från en jävligt rolig semester i Thailand som jag vill få ut från kortet till varje pris. Så det jag vill göra är alltså, hitta ett företag som kan fixa detta åt mig, (precis som när man lämnar in en HDD till ett företag för att få fram förlorad data)

Så alltså någon som har tips på bra och seriösa företag till detta?
Sorry, missuppfattade ditt inlägg. Med stor sannolikhet finns ju alla bilderna kvar på kortet. Det är troligen bara sökvägarna till bilderna som blivit förstörda. Men dessvärre är det inte riktigt min bag... finns säkert många andra som kan ge dig ett klart o rakt besked vad du ska göra. Att du ska behöva lämna in kortet till något företag som återskapar bilderna till skyhöga kostnader ser jag som en onödig utgift. Med rätt mjukvara fixar du det själv.

Lycka till!
Citera
2012-02-11, 12:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamalex

Så jag vill nu veta något bra företag dit man kan skicka in SD-kortet så de kan få fram bilderna.



Ganska unikt problem och ännu mera unikt att ta hjälp av företag så det är ju inte direkt stor chans att nån här har provat flera och kan rekommendera nått bra.

Googla "data recovery" så får du upp en bunt företag.
Citera
2012-02-11, 12:10
  #9
Medlem
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
http://www.piriform.com/recuva
Citera
2012-02-11, 14:43
  #10
Medlem
W.Irvings avatar
Det du kan göra själv har fixaren nämnt. Photorec kan återskapa filerna om de fortfarande finns på kortet.
Citera
2013-09-05, 20:51
  #11
Medlem
Hur Gick det för dig? Jag har samma problem i min telefon.Den vill att jag formaterar om Micro sd kortet men det vill jag inte, jag vill rädda bilderna först som jag har i den. Datorn kräver oxå formatering.

Mvh 021Petterzzon
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback