2009-05-07, 14:43
Medlem
Guitargangsters avatar
Ja stämmer nog bra det.
Jag fick då jobbet iaf och börjar där nu på måndag. Det känns bra, fast drygt att köra bil i 10 timmar för att komma sig dit

Ingen mer svensk som jobbar där runt Gardemoen?
Citera
2009-05-07, 15:04
Medlem
Jag undrar hur det ligger till i Norge, finns det slitsamma, jobbiga tider men som ger bra betalt; i såna fall vad för jobb, vad krävs för utbildning osv.

Rykten som jag har hört så är fisk rensning alltid en klassiker, men skulle vilja ha fler alternativ i nu läget där dem behöver arbetare.
Citera
2009-05-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitargangster
Jag väntar på svar, fast från ett norskt bemanningsföretag. Men jobbet var i Gardermoen

Då man jobbar 12/9, hur jobbar man då?

Härligt! Vad fick du för arbetsuppgifter? 12/9 låter ju inte fel alls!
Citera
2009-05-07, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offa
I regel lær lønerna verkar lønerna vara lægre ju nærmre grænsen man kommer.
Ær lønen ok i Kongsvinger och du hade tænkt och veckopendla eller dylikt på egen hand så ær ju valet enkelt. Ska du inte resa hem till Sverige med jæmna mellanrun så skulle jag lika gærna dra ut till kusten eller någon annanstans ute i obygden, om du vill få så bra løn som møjligt.

Ær det ett kvalificerat arbete du blivit erbjuden så førsøk givetvis och løneførhandla upp lønen om du har kompetensen.

Ok, jo jag hade ju tänkt veckopendla, så jobb närmare Sverige känns ju mer lockande. Är ju kvalificerad, norsk auktorisation som uska, så jag borde ju kunna förhandla lite.

En annan fråga om att jobba i Norge: Är det helt omöjligt att skaffa ett boende under 4000 NOK/mån om man inte vill bo i kollektiv? Nu tänker jag inte på Oslo, utan på mindre städer runt om. Storleken spelar ingen roll, eller hur centralt det ligger, men jag är vrång och vill inte bo med andra.
Citera
2009-05-07, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Vad gör du på Coca Cola?
Jag har länge varit sugen på att börja jobba där.

Vet du om de har brist på chaufförer? (CE-chaufförer alltså).
Får se om man kanske kliver inom där med ett CV och personligt brev, efter sommarjobbet på Posten i Oslo i sommar ^^.

Jag är driftsoperatör, så tyvärr har jag ingen aning om hur det är med chaufförer, då jag inte jobbar den delen av Coca-Cola..
Citera
2009-05-07, 20:04
Medlem
Guitargangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlil
Härligt! Vad fick du för arbetsuppgifter? 12/9 låter ju inte fel alls!

Jag fick jobb som Hjullastarförare runt omkring ett kross/sorteringsverk.
Nu har jag läst på lite mer och förstått att Gardermoen är en flygplats, men arbetsplatsen ligger i närheten av denna flygplats

Arbetsgivaren skulle hålla bostad, en barack av något slag. Hur funkar det med traktamenten då?
Citera
2009-05-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amöban
Ok, jo jag hade ju tänkt veckopendla, så jobb närmare Sverige känns ju mer lockande. Är ju kvalificerad, norsk auktorisation som uska, så jag borde ju kunna förhandla lite.

En annan fråga om att jobba i Norge: Är det helt omöjligt att skaffa ett boende under 4000 NOK/mån om man inte vill bo i kollektiv? Nu tänker jag inte på Oslo, utan på mindre städer runt om. Storleken spelar ingen roll, eller hur centralt det ligger, men jag är vrång och vill inte bo med andra.

Detta va det billigaste jag hittade på finn.no

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=17082665&sid=xz6fcazDpSU095652
Citera
2009-05-07, 21:47
Medlem
orkarNs avatar
Jag vill påminna om regel 1.01 som förbjuder annonsering - detta innefattar annonsering av jobb och "här är jag, anställ mig"-inlägg. Då detta är en 1.x-regel leder det till omröstning och vanligen nånstans mellan tillsägelse och ban, så ha vänligen detta i åtanke innan ni postar.
OT har också raderats och jag vill be snällt om mer RP:n, då jag praktiskt taget aldrig sett ett från den här tråden trots att det är mycket chatt o. dyl. RP:a genom att klicka på den röda varningstriangeln under det inlägg du anser bryter mot reglerna. Tack på förhand.

/mod
Citera
2009-05-08, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
[/b]

Detta va det billigaste jag hittade på finn.no

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=17082665&sid=xz6fcazDpSU095652

Skandal...

Hm, ställer min fråga igen: Hur är det med skatten i gränskommuner, som ex Kongsvinger? Finns det speciella skatteregler, någon som vet?
Citera
2009-05-08, 23:03
Medlem
golvslampas avatar
Vet hur det ligger till med utlandsreggade bilar att man bara får köra det 1a året man kom till norge på villkor att man har ett tidsbegränsat jobb, eventuellt ett extra år om man ansöker. Känner också till de andra reglerna om att man inte får vara skriven i norge o köra svensk bil mm.

Är det någon som har eller känner någon som har blivit tagen av polisen för att ha brutit mot reglerna?
Vad händer?
Beslagtar de verkligen bilen och ställer den hos tullen o så får man betala moms och engångsavgift för att få ut den?

Har hört så mycket olika om detta och olika lösningar men all information är dålig/gammal. Nån som har input från säker källa?

Vore bra o veta då jag funderar på att köpa en lite dyrare svensk bil o köra i Oslo.
Citera
2009-05-09, 05:53
Medlem
Hur lätt är det att få ett jobb som diskare i Norge och jobba på kvällarna?
Vad tror ni man kan få i lön för ett sånt jobb?
Citera
2009-05-09, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amöban
Skandal...

Hm, ställer min fråga igen: Hur är det med skatten i gränskommuner, som ex Kongsvinger? Finns det speciella skatteregler, någon som vet?

Skandal? det vet jag inte, i Norge är det ju marknadshyror som gäller, i sverige är ju allt subventionerat..Det mesta i Norge är ju privatägt så det kan ju skilja enormt mycket i hyresväg, allt handlar ju om utbud och efterfrågan..
gå in på www.skatteetaten.no någonstans där kanske du kan hitta gällande skatter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in