2009-08-30, 22:09
Medlem
-TnT-s avatar
Jag har ett litet problem som jag hoppas jag kan få svar på. Det är antagligen så att på Tisdag sticker jag till Norge för jobb men jag har ett ganska stort problem. Jag hade inte klart för mig att pass var krav för att kunna få ut mitt skattekort ect. Så i Fredags uppsökte jag Polismyndigheten för att skaffa ett nytt(Gamla tappades bort) och får reda på att det kommer någon gång under kommande vecka. Där är mitt problem, jag befinner mig i runda slängar 70 mil från min lokala Polisstation men tydligen om jag hör av mig i början av veckan kan dom posta passet till Östersund vilket skulle spara mig 5-6 timmars bilfärd. Nu är frågan som så, gör det något om jag väntar med att lämna skatte papperna till min arbetsgivare? Och antagligen kommer jag vara tvungen att ta en dag ledig för att hämta passet med det får jag ta.

Samt undrar jag om lönen går in på ett Norskt konto eller betalas pengarna direkt ut till mitt Svenska? Därav min andra fråga, kan jag ta ut pengar på mitt Svenska (Maestro) eller krävs Visa eller likande?
Citera
2009-08-30, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Jag har ett litet problem som jag hoppas jag kan få svar på. Det är antagligen så att på Tisdag sticker jag till Norge för jobb men jag har ett ganska stort problem. Jag hade inte klart för mig att pass var krav för att kunna få ut mitt skattekort ect. Så i Fredags uppsökte jag Polismyndigheten för att skaffa ett nytt(Gamla tappades bort) och får reda på att det kommer någon gång under kommande vecka. Där är mitt problem, jag befinner mig i runda slängar 70 mil från min lokala Polisstation men tydligen om jag hör av mig i början av veckan kan dom posta passet till Östersund vilket skulle spara mig 5-6 timmars bilfärd. Nu är frågan som så, gör det något om jag väntar med att lämna skatte papperna till min arbetsgivare? Och antagligen kommer jag vara tvungen att ta en dag ledig för att hämta passet med det får jag ta.

Samt undrar jag om lönen går in på ett Norskt konto eller betalas pengarna direkt ut till mitt Svenska? Därav min andra fråga, kan jag ta ut pengar på mitt Svenska (Maestro) eller krävs Visa eller likande?

Varför tog du inte ett sånt där akutpass för? kostar ju 500 kr extra men då får du det direkt..prata med din arbetsgivare så kan de ju hålla inne lönen så du slipper betala 50 % i skatt på första lönen..Norskt konto är nog det som gäller, fixa den bank du redan har i sverige så flyttar du över pengar och handlar sen med ditt visa..
Citera
2009-08-30, 22:29
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Du har rætt attityd før att tjæna pengar i Norge, ingen tvekan om det. Men før att tjæna mycket pengar måste du jobba många timmar(du har ingen utbildning før 200kr+ jobben)

Jag jobbar ibland 85-95 timmar i veckan(får løn varannan vecka) och hamnar som oftast på 14000 efter skatt då. Ligger æven på 36% skatt då jag har permanent skattekod.

Just nu har jag dock 4 andra kompisar hær som jobbar mycket mindre æn mig och det gør ju att jag tappar suget att jobba røven av mig, så, mitt tipps till er ær att: Jobba mycket och ni kommer kænna att det inte ær vært att brænna pengarna ni slitit før på alkohol och mærkesklæder.

Mvh,
Oj, det är ju sinnessjuka pengar!! Inget jag har den minsta förhoppning att komma upp i.. Men primärt åker vi ju till norge för att jobba, så att jobba mer än 40 timmar är väl inget jag är rädd för.. Om det nu blir så stora pengar vi tjänar kommer nog snålgenen att slå till

Vad tror du man kan tjäna på att stå i nåt sunkhak och diska? För det känns ju som sagt som ett rimligt första-jobb.. (Tydligen väldigt lätt att få!)
Citera
2009-08-30, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Oj, det är ju sinnessjuka pengar!! Inget jag har den minsta förhoppning att komma upp i.. Men primärt åker vi ju till norge för att jobba, så att jobba mer än 40 timmar är väl inget jag är rädd för.. Om det nu blir så stora pengar vi tjänar kommer nog snålgenen att slå till

Vad tror du man kan tjäna på att stå i nåt sunkhak och diska? För det känns ju som sagt som ett rimligt första-jobb.. (Tydligen väldigt lätt att få!)

gå in på vilken livsmedelsaffär somhelst och fråga efter jobb istället..diska känns lite väl tråkigt kanske..
Citera
2009-08-30, 23:34
Medlem
kolios avatar
Kan någon beskriva mig hur man får ett sk. "Rensa fisk i Norge" jobb. Kollat runt men finns inga konkreta tips mest lite gör så kan det funka osv. Om vi säger att jag från och med i dag kan åka vilken dag som helst till Norge. Hur ska jag gå tillväga för att få jobb från punkt 1? tar vilket jobb som helst.

Tacksam för svar // KOLIO
Citera
2009-08-30, 23:56
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest

Om du har ett diskarjobb(Kantine) jobbar du i 9/10 fall från kl 07.00 och kan då jobba kvæll, det ær dær pengarna ligger. Jobbar man 2 skift per dag i 1 vecka kommer du dra in dubbla (logiskt eller hur!)

Drøm scenariot ær ju førståss om du kan jobba mycket øvertid på ett och samma stælle(ingen OB eller skifttillægg om du har 2 olika arbetsplatser) men dem ær strænga med øvertiden hær! Oftast får man ut sin øvertid i semester dagar, vilket suger før oss som vill tjæna pengar!

Visa framføtterna på ett av de stora bemanningsføretagen och du kommer jobba så mycket du vill(och orkar!)

Mvh,
Citera
2009-08-31, 00:24
Medlem
Grim_Reapers avatar
När jag frågade här tidigare om man måste ha pass för att få ut skattekort så skrev folk att det bara behövs ID-kort och personbevis, du kanske kan prova med det? Om du får lönen månadsvis så betalas väl inte den första ut förrän i september i vilket fall som helst så det borde väl inte vara så bråttom?
Citera
2009-08-31, 00:30
Medlem
Identisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolio
Kan någon beskriva mig hur man får ett sk. "Rensa fisk i Norge" jobb. Kollat runt men finns inga konkreta tips mest lite gör så kan det funka osv. Om vi säger att jag från och med i dag kan åka vilken dag som helst till Norge. Hur ska jag gå tillväga för att få jobb från punkt 1? tar vilket jobb som helst.

Tacksam för svar // KOLIO

Haka inte upp dig på att rensa fisk. Finns många andra välbetalda och definitivt slappare/trevligare jobb.
Ett steg vore ju att skicka in dit cv till de olika bemmaningsföretagen som finns.
Citera
2009-08-31, 00:31
Medlem
kolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Identisk
Haka inte upp dig på att rensa fisk. Finns många andra välbetalda och definitivt slappare/trevligare jobb.
Ett steg vore ju att skicka in dit cv till de olika bemmaningsföretagen som finns.

Tackar för svar, men skulle bli glad för vilka bemmaningsföretag som är värda att skicka till samt vilka jobb jag kan söka till ?
Citera
2009-08-31, 01:16
Medlem
Grim_Reapers avatar
Manpower, Adecco och Top Temp är väl dom största så du kan ju börja där.
Citera
2009-08-31, 01:22
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Om du har ett diskarjobb(Kantine) jobbar du i 9/10 fall från kl 07.00 och kan då jobba kvæll, det ær dær pengarna ligger. Jobbar man 2 skift per dag i 1 vecka kommer du dra in dubbla (logiskt eller hur!)

Drøm scenariot ær ju førståss om du kan jobba mycket øvertid på ett och samma stælle(ingen OB eller skifttillægg om du har 2 olika arbetsplatser) men dem ær strænga med øvertiden hær! Oftast får man ut sin øvertid i semester dagar, vilket suger før oss som vill tjæna pengar!

Visa framføtterna på ett av de stora bemanningsføretagen och du kommer jobba så mycket du vill(och orkar!)

Mvh,
Jaha.. Jag har registrerat mej på typ Manpower.no.. men jag antar att man kan gå till deras kontor i Oslo också..? Det kanske är en bättre idé. Tycker mer om att söka jobb personligen än på internet. För när man söker på nätet så är det ju bara på meriter man kan söka (och det har jag ju typ inga) men när man söker personligen så kanske dom fattar att man duger även om man inte har fetaste CV:et...

Vilket bemanningsföretag är det som gäller just nu då? Vilket är det som sitter på dom feta jobben?? Har B-körkort. Men det är väl det enda, knappt några meriter alls, är 18 år.
edit: Såg just att min sista fråga där besvarades i inlägget ovanför mitt.. hehe :P
Citera
2009-08-31, 14:07
Medlem
Får man mindre lön om man söker via bemmaningsföretag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in