2011-02-06, 03:15
Medlem
karlhenrik_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Nummer två vet jag iaf, därsom jag försökte ställa på en husvagn på mig, men det gick inte eftersom jag inte var skriven i Norge (då ska jag även tillägga att jag har ett riktigt norskt personnummer, då morsan är norsk).

Vilket jäkla moment 22. Man får alltså inte äga en norsk bil om man inte är folkbokförd här och man får heller inte använda en svensk bil (om man är tillsvidareanställd). Mörker.
Citera
2011-02-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlhenrik_
Vilket jäkla moment 22. Man får alltså inte äga en norsk bil om man inte är folkbokförd här och man får heller inte använda en svensk bil (om man är tillsvidareanställd). Mörker.

Så länge man inte är folkbokförd i Norge har du rätt att bruka en svensk bil.
Folkbokförd blir man om man jobbar över 183 Dagar på ett år.
Så veckopendlar man och jobbar tex Mån-tors så klarar man sig.

Det har alltså ingenting att göra med hur du är anställd.

/Mukkluck,,
Citera
2011-02-06, 14:08
Medlem
karlhenrik_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitt-i-Muffen
Så länge man inte är folkbokförd i Norge har du rätt att bruka en svensk bil.
Folkbokförd blir man om man jobbar över 183 Dagar på ett år.
Så veckopendlar man och jobbar tex Mån-tors så klarar man sig.

Det har alltså ingenting att göra med hur du är anställd.

/Mukkluck,,

Okej, det var iallafall informationen jag fick från den norska Tullen när jag pratade med dom; hade jag inte ett anställningsavtal där det framgick att jag hade en tidsbestämt anställning som var max 2 år fick jag inte rulla en meter till.
Citera
2011-02-06, 17:13
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Okej, det var iallafall informationen jag fick från den norska Tullen när jag pratade med dom; hade jag inte ett anställningsavtal där det framgick att jag hade en tidsbestämt anställning som var max 2 år fick jag inte rulla en meter till.

Där ljuger Tollvesenet kungligt rent ut sagt. Jag hade en kund som var norsk men folkbokförd i Sverige, han hade ett hus i Dalsland där han stod skriven, rapporterade sig till Tollvesenet med jämna mellanrum (vill mena att det var varannan eller var fjärde vecka men intervallet ska jag inte svära på) vid den gränsstation han passerade vid helgslutet och körde svenskreggat.
Citera
2011-02-07, 12:33
Medlem
Tjena! Jag är i full fart med att söka jobb här i Norge och har märkt att det är rätt lätt att få intervju och jobb via bemanningsföretagen, har lite på gång nu och säkert ett jobb den närmsta veckan.Har truck-kort och blivit erbjuden ett jobb via ett bemanningsföretag där lönen ligger på ~ 135 Nok/h. Men det jag är ute efter är ett jobb där jag kan undvika bemanningsföretagen, därför söker jag telefonnummer / adresser / email till kontakter inom restaurang / lager / butiks branschen. Skriv till mig i PM om du har något tips eller någon kontakt och du kan räkna med att få en viss procent av min lön som du och jag kan komma överens om!

//Bruce
Citera
2011-02-07, 15:48
Medlem
lazors avatar
Nu har jag ringt tullverket tre gånger, fått samma svar alla gånger, men är fortfarande lika nervös att jag kommer få fetebot om polisen stannar mig.

Jag har ett tidsbegränsat arbetskontrakt i 9 månader, kör svensk bil och reggade mig till norska skatteetaten i fredags för att få norskt personnummer (då jag skall bo här i 9 månader). Detta innebär väl i sig i att jag blir norsk och får ej köra svensk bil? Men jag har ju fortfarande tillfälligt arbetskontrakt. Det är två lagar som säger så mycket emot varandra att min hjärna delas i två. Vad skall man förhålla sig till? Vilken lag overrular den andra? Ringer jag tullen säger de en sak, ringer jag skatteetaten säger de en annan sak.
Citera
2011-02-07, 17:41
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Nu har jag ringt tullverket tre gånger, fått samma svar alla gånger, men är fortfarande lika nervös att jag kommer få fetebot om polisen stannar mig.

Jag har ett tidsbegränsat arbetskontrakt i 9 månader, kör svensk bil och reggade mig till norska skatteetaten i fredags för att få norskt personnummer (då jag skall bo här i 9 månader). Detta innebär väl i sig i att jag blir norsk och får ej köra svensk bil? Men jag har ju fortfarande tillfälligt arbetskontrakt. Det är två lagar som säger så mycket emot varandra att min hjärna delas i två. Vad skall man förhålla sig till? Vilken lag overrular den andra? Ringer jag tullen säger de en sak, ringer jag skatteetaten säger de en annan sak.

Tollvesenets hemsida är glasklar:
"Midlertidig bosatt i Norge
Dersom du skal oppholde deg inntil ett år i Norge, trenger du ikke søke Tollvesenet om kjøretillatelse. Du må ha med deg dokumentasjon på det midlertidige oppholdet i kjøretøyet. Dersom oppholdet blir forlenget slik at botiden i Norge blir inntil to år, må du søke om kjøretillatelse. Søknaden må sendes Tollvesenet før du har oppholdt deg i Norge i ett år. Dersom det skjer endringer i arbeidsforholdet i løpet av ettårs-perioden, må dette straks meddeles Tollvesenet.

Kan du ved innreisen dokumentere at oppholdet i Norge ikke vil overskride to år, må du søke Tollvesenet om tillatelse til å kjøre utenlandsregistrert kjøretøy. Nødvendig dokumentasjon er for eksempel en arbeidskontrakt. Vær oppmerksom på at prøvetid ikke regnes som midlertidig arbeidsforhold.

Det er en forutsetning for kjøretillatelse etter forskriftens paragraf 4 at du ikke har oppholdt deg i Norge, eller vært innmeldt i norsk folkeregister mer enn 365 dager i løpet av de to siste årene før innreisen til Norge."

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131809&epslanguage=NO#Midlertidig
Citera
2011-02-07, 17:50
Medlem
lazors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Tollvesenets hemsida är glasklar:
"Midlertidig bosatt i Norge
Dersom du skal oppholde deg inntil ett år i Norge, trenger du ikke søke Tollvesenet om kjøretillatelse. Du må ha med deg dokumentasjon på det midlertidige oppholdet i kjøretøyet. Dersom oppholdet blir forlenget slik at botiden i Norge blir inntil to år, må du søke om kjøretillatelse. Søknaden må sendes Tollvesenet før du har oppholdt deg i Norge i ett år. Dersom det skjer endringer i arbeidsforholdet i løpet av ettårs-perioden, må dette straks meddeles Tollvesenet.

Kan du ved innreisen dokumentere at oppholdet i Norge ikke vil overskride to år, må du søke Tollvesenet om tillatelse til å kjøre utenlandsregistrert kjøretøy. Nødvendig dokumentasjon er for eksempel en arbeidskontrakt. Vær oppmerksom på at prøvetid ikke regnes som midlertidig arbeidsforhold.

Det er en forutsetning for kjøretillatelse etter forskriftens paragraf 4 at du ikke har oppholdt deg i Norge, eller vært innmeldt i norsk folkeregister mer enn 365 dager i løpet av de to siste årene før innreisen til Norge."

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131809&epslanguage=NO#Midlertidig

Den sista meningen där har INTE alltid stått där. Annars hade jag inte badat så jävligt! men dåså, bara att gasa på då.
Citera
2011-02-07, 23:06
Medlem
Binkebonks avatar
Skulle någon snabbt kunna förklara det här med att skriva sig i Norge? Fått brev från skattetaten att de tror att jag skall stanna i Norge över sex månader (bla på grund av att jag har en bostadsadress...ska jag bo på gatan annars eller what?!). Jag är här på obestämd tid, mycket möjligt att det blir över sex månader.

Om jag skriver mig i norge, vilka är för- och nackdelarna? Kan jag inte bara säga till skattetateen att jag skall vara här mindre än sex månader, och bara glida på det även om jag stannar här längre?

Har hört att det kan bli problem om jag vill gå till läkare/tandläkare och ta studielån senare i Sverige, samt köra bil med svenska plåtar här i Norge om jag skriver mig i Norge.
En kompis sa även att jag bör skriva mig här för att jag kan få en fet skattesmäll annars. Stämmer detta överhuvudtaget, blir skatten annorlunda? I så fall, om jag lämnar "andra" delen av skattekortet (dvs den med 36%) så att jag skattar mycket hela tiden är jag väl safe ändå, och får tillbaks på skatten sen?

är helt lost in space när det gäller skattekort och tjohejs här i Norge, hjälp mig
Citera
2011-02-08, 15:21
Medlem
Jag är desperat. Behöver ett jobb så fort som möjligt.

Gärna så obekväma arbetstider som möjligt. Gärna natt. Gärna löneutbetalning en gång i veckan. Någon som har tips på vart man ska leta förutom nav och finn?
Citera
2011-02-08, 16:26
Medlem
mushabooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-we
Jag är desperat. Behöver ett jobb så fort som möjligt.

Gärna så obekväma arbetstider som möjligt. Gärna natt. Gärna löneutbetalning en gång i veckan. Någon som har tips på vart man ska leta förutom nav och finn?

Chansen att få jobb genom nav är väl inte så himla stor. Inte genom finn heller. Gå runt och dela ut ditt CV överrallt, och gå och registrera dig på bemanningsföretagen. Har sett ganska så många lappar som sitter uppe utanför butiker att dom söker folk på sistone. Ett Seven eleven på Karl Johan sökte folk vet jag, och det var natt.
Citera
2011-02-08, 16:28
Medlem
Ostpops avatar
Citat:
1) Kan man köpa lägenhet i Norge utan att vara folkbokförd här? Jag vet att man behöver vara det för att kunna ta ett banklån, men nu handlar det inte om det.

2) Kan man äga en norsk bil utan att vara folkbokförd här?

Du kan ha norsk bil om en norrman går i god för dej hos vegvesenet, har själv gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in