Skulle någon snabbt kunna förklara det här med att skriva sig i Norge? Fått brev från skattetaten att de tror att jag skall stanna i Norge över sex månader (bla på grund av att jag har en bostadsadress...ska jag bo på gatan annars eller what?!). Jag är här på obestämd tid, mycket möjligt att det blir över sex månader.
Om jag skriver mig i norge, vilka är för- och nackdelarna? Kan jag inte bara säga till skattetateen att jag skall vara här mindre än sex månader, och bara glida på det även om jag stannar här längre?
Har hört att det kan bli problem om jag vill gå till läkare/tandläkare och ta studielån senare i Sverige, samt köra bil med svenska plåtar här i Norge om jag skriver mig i Norge.
En kompis sa även att jag bör skriva mig här för att jag kan få en fet skattesmäll annars. Stämmer detta överhuvudtaget, blir skatten annorlunda? I så fall, om jag lämnar "andra" delen av skattekortet (dvs den med 36%) så att jag skattar mycket hela tiden är jag väl safe ändå, och får tillbaks på skatten sen?
är helt lost in space när det gäller skattekort och tjohejs här i Norge, hjälp mig