2010-09-06, 16:37
Medlem
ellertypliksoms avatar
Hur ser arbetsmarknaden ut för svenska golvläggare i norge idag? ngn som har mer info?
Citera
2010-09-06, 18:15
Medlem
Ephedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormfire
Fixade dom boende först eller hur gick det till? Hur hittade du ditt jobb?

Jag skulle grymt gärna åka dit om det inte vore för boendekostnaden.

Ja dom drog dit så dom va där på morgonen. Sen hade dom kollat upp lite billiga vandrarhem på nätet.
Så dom hade lite alternativ. Dom hade även ca 15k var i fickpengar som skulle räcka fall dom inte fick jobb fort. Så dom tog in på vandrarhem som kosta ca 3000 i månaden. Sen så dan efter gick dom till några bemanningsföretag och lämnade in cv. Sen gick dom även till ställen med saker dom gjort innan. Jobbat på klädaffär och kaffe och lämnade in sina cv:n där. Sen va de bara vänta på napp. Vilket dom fick sjukt fort..Det finns många billiga boenden. Gäller att inte va kräsen bara. Sen så tjänar du så bra så 5000-6500 är inte mycket för en lägenhet. Fast MÅNGA vill ha deposition den som är galet dyr. Sen finns de ju kollektiv och enkla rum du kan hyra. Det duger i början.

Jag hittade mitt jobb på Adecco.no

Jobb:

www.nav.no
www.stillingar.no
www.finn.no

Lägenheter/rum

www.finn.no - Som blocket
www.hybel.no - Rum för uthyrning
www.rubrikk.no - lägenhetsannonser
www.leie-boling.no - Lägenheter i oslo
www.utleiemegleren.no - mest i oslo
www.pecunia.no - företag som hur ut lägenheter i olso.
Citera
2010-09-06, 18:15
Medlem
Ephedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellertypliksom
Hur ser arbetsmarknaden ut för svenska golvläggare i norge idag? ngn som har mer info?

Kollar man på nav.no så finns de inte så mycket
Citera
2010-09-06, 18:23
Medlem
Stormfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ephedrine
Ja dom drog dit så dom va där på morgonen. Sen hade dom kollat upp lite billiga vandrarhem på nätet.
Så dom hade lite alternativ. Dom hade även ca 15k var i fickpengar som skulle räcka fall dom inte fick jobb fort. Så dom tog in på vandrarhem som kosta ca 3000 i månaden. Sen så dan efter gick dom till några bemanningsföretag och lämnade in cv. Sen gick dom även till ställen med saker dom gjort innan. Jobbat på klädaffär och kaffe och lämnade in sina cv:n där. Sen va de bara vänta på napp. Vilket dom fick sjukt fort..Det finns många billiga boenden. Gäller att inte va kräsen bara. Sen så tjänar du så bra så 5000-6500 är inte mycket för en lägenhet. Fast MÅNGA vill ha deposition den som är galet dyr. Sen finns de ju kollektiv och enkla rum du kan hyra. Det duger i början.

Jag hittade mitt jobb på Adecco.no

Jobb:

www.nav.no
www.stillingar.no
www.finn.no

Lägenheter/rum

www.finn.no - Som blocket
www.hybel.no - Rum för uthyrning
www.rubrikk.no - lägenhetsannonser
www.leie-boling.no - Lägenheter i oslo
www.utleiemegleren.no - mest i oslo
www.pecunia.no - företag som hur ut lägenheter i olso.

Härligt, tack för länkarna! Jag hade inte tänkt på vandrarhem tidigare, för 3000kr hade ju inte varit några problem i början, och som du säger kan man utan problem uppgradera upp sig när man väl får jobb.
Citera
2010-09-06, 18:32
Medlem
wqachiis avatar
Citat:
NEJ!
syrran drog dit på vinst o förlust.. gick till några bemanningsföretag hon o polan hade jobb inom 4a dagar!
och jag drar själv dit nästa vecka o jobbar, dom e i oslo jag drar till trondhiem. jag har redan jobb

Sen undrar jag till dom skillade. Jag har redan ett norsk personnummer. blir det lättare att få ett skattekort nu? Eller måste jag ta med pass osv nu med?

Du vet att det är svårt att få lägenhet i Oslo om du inte känner folk.
Jobb kan du i princip knäppa med fingrarna och få där direkt. Inga problem, lägenhet är lite svårare.
Sen svenska föreningen, vem fan vill bo där?
Oslo suger allmänt jävla kuk överlag.

Är du norsk eller varför skaffat ett norskt personnummer?
Citera
2010-09-07, 13:30
Medlem
comendantes avatar
Hmm, jag har knappt träffat norrmän, men när jag hör norska på TV brukar det vara väldigt enkelt att förstå åtminstone ungefär vad de säger. Det enda jag är orolig för dock är min hörselnedsättning, jag hör lite krassligt, inte så farligt men jag har svårt att kommunicera med folk i miljöer med mycket bakgrundsljud, människor som artikulerar sig sluddrigt eller har röster med mycket höga toner.

Jag vill gärna dra till Norge och jobba men då jag inte har någon yrkesutbildning, truckkort eller särskilt stor arbetslivserfarenhet verkar min bästa chans vara service-yrken. Jag kan servera och stå i bar i Sverige utan större problem, men tror ni norskan tillsammans med milda hörselproblem kan göra det för svårt? Någon som har jobbat som servitör/bartender eller liknande i Norge? Förstår man fulla norrmän i en bullrig barmiljö om man dessutom hör lite krassligt?
Citera
2010-09-07, 15:37
Medlem
K-pists avatar
Fått mail från Jobbzone: Har du mulighet til å komme hit på et intervju, torsdag den 10. september. Vi har intervjuer mellom kl 10 og kl 18,

Hvilket tidspunkt passer i så fall best for deg ?

Den 10e september är ju på en fredag! Ska jag ringa upp dom och fråga vilken dag dom menar?
Citera
2010-09-07, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K-pist
Fått mail från Jobbzone: Har du mulighet til å komme hit på et intervju, torsdag den 10. september. Vi har intervjuer mellom kl 10 og kl 18,

Den 10e september är ju på en fredag! Ska jag ringa upp dom och fråga vilken dag dom menar?

Ja, om du vill ha reda på när intervjuerna sker så bör väl detta vara det enklaste sättet, eller hur - eller skall du gissa dig till vilken dag de menar...?

Sjukt, var ordet...!
Citera
2010-09-07, 18:19
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-pist

Lika bra att skita i det istället.
Citera
2010-09-07, 18:54
Medlem
Ephedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badodds
Ja, om du vill ha reda på när intervjuerna sker så bör väl detta vara det enklaste sättet, eller hur - eller skall du gissa dig till vilken dag de menar...?

Sjukt, var ordet...!

vad är de som e sjukt??
de är ju bara va där på fredag om du vill ha jobbet...
så va de för mig med. dom ringde mig o bad mig åka dan efter, inga konstigheter
Citera
2010-09-07, 19:04
Bannlyst
Citat:
vad är de som e sjukt??
de är ju bara va där på fredag om du vill ha jobbet...
så va de för mig med. dom ringde mig o bad mig åka dan efter, inga konstigheter

Om du kollar hans/hennes inlägg lite bättre så ser du att de meddelat honom att intervjun är torsdagen den 10:e - problemet är att den 10:e är en fredag - han är därmed osäker på vilken dag de menar... Bara att ringa således...!

YNWA
Citera
2010-09-07, 19:14
Medlem
Ephedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badodds
Om du kollar hans/hennes inlägg lite bättre så ser du att de meddelat honom att intervjun är torsdagen den 10:e - problemet är att den 10:e är en fredag - han är därmed osäker på vilken dag de menar... Bara att ringa således...!

YNWA

Då e jag med i matchen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in