2014-12-12, 09:49
Medlem
Marsovs avatar
Som jag förstått det rätt så måste D-kort/skattekort ansökas hos skatteetaten personligen? Och när jag fått skattekort och d-kort kan jag öppna norsk bank? Varför jag undrar är då jag inte kommer jag möjlighet att ansöka om detta innan jag börjar jobba, utan snarare i samband med att jag börjar.

Hur effektiva är dom? Går jag miste om en stor del utav min första lön till skatt på grund av detta?

Tack
Citera
2014-12-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Som jag förstått det rätt så måste D-kort/skattekort ansökas hos skatteetaten personligen? Och när jag fått skattekort och d-kort kan jag öppna norsk bank? Varför jag undrar är då jag inte kommer jag möjlighet att ansöka om detta innan jag börjar jobba, utan snarare i samband med att jag börjar.

Hur effektiva är dom? Går jag miste om en stor del utav min första lön till skatt på grund av detta?

Tack

Det tar några veckor, max.
Du kan be lönekontoret hålla inne din lön till du fått bankkonto. Annars får du ju alltid tillbaka den överflödiga skatten på din deklaration...
Citera
2014-12-16, 16:35
Medlem
Prio4s avatar
Sitter i en rävsax, har en femsiffrig summa norska kronor som jag inom kort tänkte föra över till mitt svenska konto. Rätt tråkigt att norska kronan då på dagen för första gången på fjorton år har samma värde som den svenska. Eftersom det trots allt handlar om några lappar vet jag inte riktigt om jag ska vänta med att föra över pengarna eller slå till nu medan valutorna trots allt går för samma värde, vad tycker ni på fb?
Citera
2014-12-16, 17:47
Medlem
Makronators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
Sitter i en rävsax, har en femsiffrig summa norska kronor som jag inom kort tänkte föra över till mitt svenska konto. Rätt tråkigt att norska kronan då på dagen för första gången på fjorton år har samma värde som den svenska. Eftersom det trots allt handlar om några lappar vet jag inte riktigt om jag ska vänta med att föra över pengarna eller slå till nu medan valutorna trots allt går för samma värde, vad tycker ni på fb?
Hade suttit långt inne växla en sån summa nu. Hade väntat fem år om nödvändigt
Citera
2014-12-16, 18:37
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
Oljepriset lär ju gå upp och så den norska kronan. Kan du vänta till 2018 så tror jag du sitter helt säker. Självklart bara en spekulation. Ingen vet var oljan tar vägen. Dessutom tror jag faktiskt norrmänen till viss del både vet och behöver en viss valutakorrektion. Men hur som helst så lär även den svenska sjunka så småningom så...
Citera
2014-12-17, 03:15
Medlem
-Mystics avatar
Hur tror ni de ekonomiska fördelarna för Svenskar att jobba i Norge ser ut i framtiden om oljepriset fortsätter att sjunka? Redan snart så lär väl deras krona sjunka till den Svenska nivån? Personligen reser jag hem kring årskiftet, men hade tänkt komma tillbaka nu i sommar.

Utöver lönen samt de kortare arbetstiderna så ser jag absolut inga fördelar med att jobba och bo i grannlandet..
Senast redigerad av -Mystic 2014-12-17 kl. 03:23.
Citera
2014-12-17, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Hur tror ni de ekonomiska fördelarna för Svenskar att jobba i Norge ser ut i framtiden om oljepriset fortsätter att sjunka? Redan snart så lär väl deras krona sjunka till den Svenska nivån? Personligen reser jag hem kring årskiftet, men hade tänkt komma tillbaka nu i sommar.

Utöver lönen samt de kortare arbetstiderna så ser jag absolut inga fördelar med att jobba och bo i grannlandet..

Eee skatte fri månad,skattelättnader och 2 årig A kassa utan någon tvång till att sätta sin fot på NAV
Citera
2014-12-17, 08:30
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydneystockholm
Eee skatte fri månad,skattelättnader och 2 årig A kassa utan någon tvång till att sätta sin fot på NAV

Som jag har fattat det så skattar man ungefär lika mycket som i Sverige efter 2 år? Och dessa är väl inkluderade som ekonomiska fördelarna... Har också fattat det som att den skattefria månaden "kompenseras" genom att man skattar mer övriga månader.
Citera
2014-12-17, 08:38
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Som jag har fattat det så skattar man ungefär lika mycket som i Sverige efter 2 år? Och dessa är väl inkluderade som ekonomiska fördelarna... Har också fattat det som att den skattefria månaden "kompenseras" genom att man skattar mer övriga månader.
Precis. Riktigt larvigt att se det som en stor fördel. Man har ju betalat för halvskatten redan.
Citera
2014-12-17, 08:54
Medlem
Man skattar mindre oavsett. Avdragen är generösare t.ex. för resor och pendling och gränsen för marginalskatt/toppskatt är högre.

Dessutom har man BSU (Boligspar för Ungdom) om man är under 33, som är sjukt förmånligt.

Man får också göra avdrag på föreningslån om man äger sin lägenhet, vilket man inte får i Sverige.

Tror jag skattar runt 30-31% med en inkomst på >700k, utan att ens äga boende. I Sverige känns det som att siffran hade varit 40-45%.
Citera
2014-12-18, 16:57
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Man skattar mindre oavsett. Avdragen är generösare t.ex. för resor och pendling och gränsen för marginalskatt/toppskatt är högre.

Dessutom har man BSU (Boligspar för Ungdom) om man är under 33, som är sjukt förmånligt.

Man får också göra avdrag på föreningslån om man äger sin lägenhet, vilket man inte får i Sverige.

Tror jag skattar runt 30-31% med en inkomst på >700k, utan att ens äga boende. I Sverige känns det som att siffran hade varit 40-45%.
Världens beste land således
Citera
2014-12-18, 22:35
Medlem
SweMeats avatar
Någon som vet hur dagspengar(a-kassa) i norge funkar?
jag bor i sverige och har jobbat i Oslo i 3,5år.
Måste jag vara folkbokförd i norge för att få dagspengar?
eller räcker med att jag har en tillfällig adress i Oslo?
har en lägenhet där som jag betalar hyra för.??? Tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in