Citat:
Ursprungligen postat av kolio
Vilket jobb skulle passa sig bäst för mig som är 18 år?, jag söker ett jobb samtidigt som man kan bo någon stans(kräver ingen hög standard). Gärna festa lite då och då. Skulle vilja ha tips på vart jag ska söka samt hur jag ska gå tillväga från punkt 1. Jag har 100,000 på banken om det skulle göra någon skillnad. Jag har ingen gymnasiekompetens och kommer inte få det heller.
Har sett jobb om att rensa fisk osv men tycker det står så halvt om det, skulle vilja veta från punkt 1 hur man går tillväga utan att det knasar till sig ngn stans.!
/KOLIO...
Hej! Jag och en polare flyttar till Norge på onsdag. Vi är 18 och 19 år. Vi har visserligen gått ut gymnasiet, men det tror jag inte kommer att ha en större betydelse. Vi har fixat boende genom kontakter, men det går såklart att göra på annat sätt också (t.ex. finn.no) om man ligger i lite.
Vi har inte fixat jobb utan detta är en ren chansning. Vi har båda pengar nog för att klara oss i en månad om det skiter sej med jobbet, och kommer i så fall flytta hem igen och hitta på nåt annat.
Ett troligt scenario som jag ser det är att vi inom en vecka kommer att jobba inom hotell- och restaurangbranschen med en medioker lön (i Norska mått mätt), men vi kommer ändå att på så sätt få in en fot på arbetsmarknaden (vi har knappt någon tidigare erfarenhet) och kan förhoppningsvis inom 1-2 månader avancerat lite lönmässigt och kanske fått ett lite flottare jobb, typ på en bensinmack eller Ica eller något. Har vi tur slutar vi efter ett par månader med ett stabilt lagerjobb och tjänar storkovan
Det är vår plan, och kan kanske ge dej lite inspiration!
Vi ska förövrigt bo i Oslo, får vi pengar över lär vi supa bort dom. Vi är inte sparande typer utan kommer leva upp alla pengar vi tjänar..
Jag kommer inte bo kvar där mer än ett halvår till att börja med. Eftersom jag ska göra lumpen efter jul... Men vem vet, jag kanske flyttar tillbaks efter det?
Vi vill mest prova på en ny stad och se vad vi går för på arbetsmarknaden. (Om man ändå ska jobba, varför inte i Norge? Mycke lättare att få ett bra jobb!

)