Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-09, 15:59
  #1
Medlem
pellesvansloess avatar
Fick för några månader sen flyttade jag hemifrån, och efter ett tag ringde en tant på radiotjänst upp mig. Hon presenterade sig flyktigt och mumlade något om tv varpå jag svarade att jag hade en.

Nu är det ju så att jag självklart inte har någon tv i min lägenhet och inte är så sugen på att betala 2000 om året för något jag inte har. Jag har därför begärt en omprövning. Vad har de för laglig rätt att komma hem till mig, vill ju inte ha någon luffare inne i min lägenhet och snoka? Och vad har jag för chanser att vinna en omprövning?


/P
2012-02-09, 16:02
  #2
Medlem
iggesundarns avatar
Dom får väl komma hem till dej bäst dom vill.. men sen om du vill släppa in dom är en annan femma.. så näe dom har ingen rätt att klampa in..
2012-02-09, 16:06
  #3
Medlem
Mavvelitos avatar
Du kan endast säga upp tv innehavet, men pengarna måste du betala fram till du sagt upp det. Det finns ingen av de som har någon rätt att komma in till dig eller ens att du behöver öppna dörren. Jag öppnade en gång för några år sedan och han frågade om jag hade tv varpå jag svarade nej och stängde dörren samtidigt som tv4 reklamen skrålade från andra rummet.

Har inte betalt tv-licens på 9 år. Skulle aldrig göra det heller, jag betalade för min tv, jag betalar för min ström. Kom inte och försök att få mig betala för 2 kanaler jag aldrig tittar på.

Jag ska med komma på samma affärsidé, ta patent på en låt och lägga upp på internet, sedan ska jag debitera hela världens med 400 spänn i månaden med motivationen "Men ni kan ju lyssna på den om ni vill".
2012-02-09, 16:10
  #4
Medlem
Avanmäl TV innehavet och gör inte om samma misstag igen.

Grundregel 1A: Neka, Neka, Neka, Neka.
2012-02-09, 16:15
  #5
Medlem
pellesvansloess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Avanmäl TV innehavet och gör inte om samma misstag igen.

Grundregel 1A: Neka, Neka, Neka, Neka.

Redan gjort det. Hon från radiotjänst ringde på en hemsk bakfylla och mumlade varpå jag irriterat slängde ut mig att jag hade en tv
2012-02-09, 16:30
  #6
Medlem
mungs avatar
Radiotjänst spelar in samtalen så de kan lyssna igenom dem efter vad du sagt. Skriv ett brev/mail till dem där du förklarar varför du svarade som du gjorde och att du inte alls har någon TV.

Inte nog med att de inte har rätt att komma in i ditt hem, de får inte ens gå in om du bjuder in dem.
2012-02-09, 16:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Radiotjänst spelar in samtalen så de kan lyssna igenom dem efter vad du sagt. Skriv ett brev/mail till dem där du förklarar varför du svarade som du gjorde och att du inte alls har någon TV.

Inte nog med att de inte har rätt att komma in i ditt hem, de får inte ens gå in om du bjuder in dem.

Det har jag aldrig hört. Hur kommer det sig?
2012-02-09, 18:26
  #8
Medlem
Dom ringer både mig och min sambo lite då och då. Min sambo köpte en tv på mellandagsrean, varpå dom ringde upp han för ca 2 veckor sedan och sa "ja du har köpt en tv på elgiganten".
Han: Ja, det var inte åt mig utan det var en julklapp
Hon: Ja men du köpte ju tv'n efter jul.
Han: Men jag är väl inte dum heller, det är ju billigare på mellandagsrean.
Hon: ja du vet väl att det är olagligt jada jada jada...

Alltid samma visa. Det fula är att dom aldrig presenterar sig först när dom ringer utan frågar bara "Är det (tilltalsnamn) ?"
2012-02-09, 19:56
  #9
Medlem
Det är konstigt, jag har aldrig betalat TV-license och förutom att jag fått 2 inbetalningskort av typen "Du har väl inte glömt att anmäla om du har TV?" vilka åkt direkt i soppåsen. Men ingen har ringt och ingen har varit här och pejlat. Men jag vet ju att inte ens den som sett en TV via fönstret får anmäla att jag har TV, så jag är relativt lugn. Med tanke på vad jag betalar i skatt så anser jag att SVT klarar sig ändå.

Är det sant att man måste uppge namn när man köper TV? För i så fall heter jag Kung Carl XVI Gustaf och är bosatt på Drottningholms slott nästa gång jag köper TV. Förövrigt undrar jag en grej. Om jag skaffar en box från boxer, får Rånartjänst något slags automatiskt meddelande då? Och har jag som medborgare rätt att ha boxer utan att ha TV?
2012-02-10, 01:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opera-Ghost
Det är konstigt, jag har aldrig betalat TV-license och förutom att jag fått 2 inbetalningskort av typen "Du har väl inte glömt att anmäla om du har TV?" vilka åkt direkt i soppåsen. Men ingen har ringt och ingen har varit här och pejlat. Men jag vet ju att inte ens den som sett en TV via fönstret får anmäla att jag har TV, så jag är relativt lugn. Med tanke på vad jag betalar i skatt så anser jag att SVT klarar sig ändå.

Är det sant att man måste uppge namn när man köper TV? För i så fall heter jag Kung Carl XVI Gustaf och är bosatt på Drottningholms slott nästa gång jag köper TV. Förövrigt undrar jag en grej. Om jag skaffar en box från boxer, får Rånartjänst något slags automatiskt meddelande då? Och har jag som medborgare rätt att ha boxer utan att ha TV?


Vi har i alla fall en com hem box, och dom har aldrig sagt något om att vi skaffat en sådan. Men jag vet inte riktigt hur det ligger till med just det där att dom kollar upp sådant, så jag överlåter det svaret till någon annan..
2012-02-10, 07:50
  #11
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det har jag aldrig hört. Hur kommer det sig?
Det är Radiotjänsts egna regel. Riktigt varför de har den regeln vet jag inte, kanske för att det kan uppstå en lite hotfull situation om de kommer in och ser en TV.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...agor-och-svar/
Citat:
Hur vet jag att det är en kontrollant från Radiotjänst?

SVAR: Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket.
2012-02-10, 09:50
  #12
Moderator
rotadents avatar
Det finns en stor och uttömmande tråd om Radiotjänst i Sista utvägen. Prova där.

Tråd låst.

//Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback