Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-08, 12:57
  #1
Medlem
Snurrens avatar
Vi ska byta semesterbostad för femte gången nu i sommar, är det någon mer som gjort det? Hur gick det? Funkade det som tänkt? Var det några problem?

Vi kanske har haft tur, men vi har haft jättetrevliga semestrar i andras hem, en gång fick vi till och med disponera en bil när vi var i södra England. En annan gång fixade "bytarna" till och med en lekkompis till mina barn, hon ringde på helt kavat och sa att hon skulle leka med tjejerna.
Citera
2012-02-09, 14:50
  #2
Medlem
Snurrens avatar
Bump!

Är det någon som tycker att det är en bra idé då? och vill ställa lite frågor?
Citera
2012-03-14, 09:57
  #3
Medlem
Liten77s avatar
Sjukt spännande semester! Jag har länge funderat på att göra det, men alla sidor jag sett har kostat pengar. Vilken förmedling har ni använt er av? Vilka ställen har ni varit på? Jag funderar också över om man måste bo på ett särskilt attraktivt ställe för att någon ska vilja byta? Bor iofs i Stockholm men i en förort.
Citera
2012-03-14, 12:55
  #4
Medlem
Snurrens avatar
Nu senast hittade de vi ska byta med i sommar, oss på fritiden.se. Den är svensk, men folk från tex tyskland läser den också, man kan till och med koppla en översättning till texten man skrivit.

Så kan man annonsera på Blockets olika samarbetspartners i andra länder, kolla det. Det kostar ju pengar men inte lika mycket som t ex Internvac. När vi bytte med en familj i England hittade vi dem på en engelsk sidan som var gratis, vi sökte på vacation exchange, house swapping etc.

Vanliga blocket kan också vara bra om man vill byta inom Sverige, vi hittade ett byte i Visby där en gång. Annonsera själv och lägg in annonsen i ett område du kan tänka dig att byta med, det finns ju massor med platser man kanske inte tänker på i första hand men som kan vara jätteintressanta att åka till.

Vi bor själva attraktivt i Stockholms innerstad, men jag har läst reportage om folk som bytt ... typ Italien mot en vecka i ... typ Farsta där har alla varit nöjda.
Citera
2012-03-28, 12:23
  #5
Medlem
Liten77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Nu senast hittade de vi ska byta med i sommar, oss på fritiden.se. Den är svensk, men folk från tex tyskland läser den också, man kan till och med koppla en översättning till texten man skrivit.

Så kan man annonsera på Blockets olika samarbetspartners i andra länder, kolla det. Det kostar ju pengar men inte lika mycket som t ex Internvac. När vi bytte med en familj i England hittade vi dem på en engelsk sidan som var gratis, vi sökte på vacation exchange, house swapping etc.

Vanliga blocket kan också vara bra om man vill byta inom Sverige, vi hittade ett byte i Visby där en gång. Annonsera själv och lägg in annonsen i ett område du kan tänka dig att byta med, det finns ju massor med platser man kanske inte tänker på i första hand men som kan vara jätteintressanta att åka till.

Vi bor själva attraktivt i Stockholms innerstad, men jag har läst reportage om folk som bytt ... typ Italien mot en vecka i ... typ Farsta där har alla varit nöjda.


Tack för ditt svar! Det låter ju hoppfullt att tom Farsta kan duga, haha. Jag ska kolla runt lite på de sidor du tipsade om, så får vi se om det blir någon semester i år. Är lite nervös för att låna ut huset, hur vet man att saker inte försvinner/går sönder? Och vems försäkring täcker det i så fall?
Citera
2012-03-28, 13:02
  #6
Medlem
kurt-sunes avatar
Det låter jättebra, men eftersom vi bor i landet pargrafrytteri kan ja tänka mig att det ska sättas käppar i hjulet som vanligt?
Citera
2012-03-28, 13:23
  #7
Medlem
Gillar idéen men har aldrig vågat mig på det. Hade jag levt själv hade jag nog också bjudit hem folk via sidor som "coach surfing".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback