2012-02-08, 08:52
Medlem
theytookmyjubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Och i Sverige var det helt normalt att bränna häxor på bål under medeltiden... En vanesak säger du?

Det är inte bara i tysktalande länder (det finns fler än enbart Tyskland...) man dubbar. Det är mycket vanligt över hela världen eftersom fördelarna överväger.

Men det är som att försöka få en bonde att se fördelarna med att plöja sin åker med en traktor istället med en oxe...

Du har flera gånger sagt att fördelarna överväger... Vilka då menar du?

Att folk är för lata för att läsa en undertext är ju bara patetiskt. Hur mycket engelska har inte den svenska befolkningen lärt sig genom att kolla på engelsktalande serier och filmer?

När man dubbar så händer det dessutom lite då och då att man inte kan översätta vissa saker på ett bra sätt. Det gäller ju iofs även för undertexter, men kan man engelska är det inget problem.

Dubbade barnfilmer är kanske lite annorlunda dock.
Citera
2012-02-08, 08:57
Medlem
DominusNihiluss avatar
Jag såg alla star wars filmer med engelskt tal, och det ska jag fortsätta att göra. Jag tycker att det är löjligt att dubba en så pass stor film, en film vanligtvis inte är riktad mot småbarn. Och jag tror att de flesta i Sverige kan läsa undertexter och hänga med vad som händer .
Men filmen kommer väl också släppas med engelskt tal?
Citera
2012-02-08, 09:04
Medlem
Motacilla.albas avatar
Min son på 11 har dyslexi. Han kan aldrig följa en text. Alla som tycker att denna film inte ska dubbas missunnar honom en stor bioupplevelse. Se den odubbade versionen och klaga inte säger jag till alla nördar.

Om man inte vill förstöra orginalfilmen så är det väl dags att ta bort de otroligt fula textremsorna på engelska filmer som har en iriterande tendens att hamna fel i nakenscener.
Citera
2012-02-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
för den som är uppvuxen med dubbning ter sig textade filmer onödigt krångliga. hur ska man kunna läsa texten och se filmen samtidigt? då missar man ju hälften av vad som händer. inte kan det ha varit det regissören ville?
Har detta någonsin varit ett problem? Jag, tillsammans med de flesta andra svenskar, är uppvuxen med dubbade filmer och det har inte varit några som helst problem att kolla på odubbat sedan jag lärde mig läsa tillräckligt bra för att hänga med. Idag tittar jag hellre på dessa barndomsfilmer på originalspråket engelska och filmerna har en helt annan dynamik än de hade på svenska.

Man kan ju också se odubbat som en typ av vidarebildning av folket, ett sätt för medelsvensson att hålla sina engelskakunskaper vid liv efter att ha slutat skolan. Det är viktigt att ha dessa kunskaper intakt nu när vi bor i en värld där avstånden spelar mindre roll än förr.

Citat:
Ursprungligen postat av johannes
bortsett från att du har fullkomligt fel beträffande det sista behöver det tydligen påpekas på nytt att det inte bara är för den tyska marknaden filmer dubbas. även i österrike och schweiz köper TV in dubbade filmer, liksom i italien, spanien, brasilien, slovakien, tjeckien, ryssland, kina och ukraina.
Nej, jag har verkligen inte fel i det sista. Alla människor som kommer till ett annat land och försöker klara sig med sitt modersmål på den lokala bensinmacken eller butiken utan att ens försöka byta till engelska när lokalbefolkningens tyskakunskaper brister är ett folk med en osund relation till sitt eget språk. Tyskarna har dessutom engelskaundervisning i skolan, men ändå så talar de tyska när de semestrar i Sverige. Ja, vi får hit väldigt många tyskar i söder. Faktum är att de slog upp ett tält på vår tomt en gång när jag var liten. Otroligt roligt.

Så för att vissa gör det så ska alla göra det? Är det verkligen det argumentet du vill använda? Få av de länderna som du rabblade upp är dessutom länder jag skulle vilja se som förebilder, men det är en annan historia.
Citera
2012-02-08, 10:04
Medlem
Jontalinens avatar
Hur fan kan vissa försvara dubbning? Bor ett par tyska killar i min korridor och till och med dom tycker att det är helt vidrigt.

Snacka om att döda allt regissören hade planerat med sin film och all tanke skådespelaren lagt ner på sin karaktärstolkning.
Citera
2012-02-08, 10:06
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Min son på 11 har dyslexi. Han kan aldrig följa en text. Alla som tycker att denna film inte ska dubbas missunnar honom en stor bioupplevelse. Se den odubbade versionen och klaga inte säger jag till alla nördar.

Om man inte vill förstöra orginalfilmen så är det väl dags att ta bort de otroligt fula textremsorna på engelska filmer som har en iriterande tendens att hamna fel i nakenscener.

Eller så kan din son lära sig engelska

Men håller med dig om texten,personligen ser jag alla serier utan text,enda texten jag har är på anime min japanska är inte flyttande så där behövs den =P
Citera
2012-02-08, 10:13
Bannlyst
Jag tycker det är bra. Sjukt jobbigt att sitta och läsa texter, man missar mycket av filmen. Jag tycker det blir en bättre filmupplevelse när det är dubbat till svenska.
Citera
2012-02-08, 10:14
Medlem
Vem bryr sig, första filmen kan inte bli sämre än vad den redan är.
Citera
2012-02-08, 10:23
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vem bryr sig, första filmen kan inte bli sämre än vad den redan är.
Det är inte det som är det värsta, tänk om de fortsätter dubba alla filmer? Tänk dig att se Darth Vader kasta ner kejsaren i schaktet i Episod VI, och höra Michael Persbrandt skrika NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ.
Citera
2012-02-08, 10:25
Medlem
Bret-Harts avatar
http://www.youtube.com/watch?v=zM9PF9-Wtys

http://www.youtube.com/watch?v=wMaIf7E5Fv0

Det funkar ju alldelles utmärkt ju
Citera
2012-02-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Det är inte det som är det värsta, tänk om de fortsätter dubba alla filmer? Tänk dig att se Darth Vader kasta ner kejsaren i schaktet i Episod VI, och höra Michael Persbrandt skrika NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ.

Så du kommer titta på Star Wars på Svenska bara för att det går, även fast man kan använda Engelska?
Citera
2012-02-08, 10:48
Medlem
Ruvils avatar
Vem bryr sig, det är ju bara star wars och inte någon viktig film direkt. Förstår inte ens hur folk kan gilla skitfilmerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in