Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Det är sant att inte Episode VI-VI inte är mer vuxna än prequel-trilogin. Men de är iallafall (mestadels) hederligt gjorda, med skådespelare, FX och överlag mer charmiga och roliga att titta på.
Till er som säger att Star Wars-filmerna inte alls är en barnfilm, visste ni att de är PG i USA? Alltså barnfilm, som kan innehålla några saker som inte är lämpliga för barn. De är 11-årsgräns på dem i Sverige eftersom vi är väldigt hårda med sådant här.
Det här är en vanlig felföreställning, åldersgränser delas inte ut baserat på filmens målgrupp. Filmer som absolut inte är riktade till barn kan få låga åldersgränser då de inte innehåller explicit våld, sex osv.
2001: A Space Odyssey,
Solaris,
Det Sjunde Inseglet och
Stalker är ju knappast barnfilmer. De innehåller dock inte scener som censurmupparna bedömt vara skadliga för barn (förutom att de möjligtvis skulle bli rejält uttråkade).
Episod III har i de allra flesta länder högst åldersgräns (har tex. PG-13 i USA och 12 i UK) vilket är förståeligt då den inte bara är mycket våldsammare (våldet är även mycket mer emotionellt lastat), den har en mycket mer dystert celebral ton än de andra filmerna. Så jag skulle knappast säga att det är en barnfilm.
Tycker prequel-filmerna får väldigt orättvis behandling, tror det har mycket med nostalgivärdet hos IV - VI's fans att göra - jag älskar originalen, men kom igen, de är ju mycket mer cheesy. Visst, de har sin kitschiga charm - men mycket av kritiken mot I - III framstår som oerhört hycklande om man jämför respektive komponent mot originalen ("dåligt skådespeleri" brukar många framhålla - men IV - VI har ju i princip ingen karaktärsutveckling överhuvudtaget, Ford är fruktansvärt uttråkad hela tiden, hela delen i Jabbas tempel och Ewokerna i VI är ju bara tramsigt och inte dugg charmigt.).
I - III har många brister, sant, framför allt del I har en massa töntig comic-relif och det där förhatliga stolpskottet till karaktär, Jar-Jar Binks har alldeles för mycket screentime, men II och framförallt III är riktigt episka, mäktiga spaceoperor. Att de har ett mycket melodramatiskt manus tycker jag fungerar i sammanhanget,
Star Wars är inte direkt Tarkovskij, det ska vara bombastiskt och operatiskt!
Sedan är regin och klippningen i del III exemplarisk. Kom igen, jag förstår att ni hatar filmen, men rent tekniskt är den verkligen fenomenal. Richard Marquand slaktade verkligen VI på sina ställen.
Om ni ogillar John Williams musik har ni fan ingen själ:
http://www.youtube.com/watch?v=GW-E0dOfdoc