2012-02-11, 14:12
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 174563
Det är en mycket specifik typ av filmer och klassas som sci fi och nördigt, det är klart att många kommer se ner på filmerna och tracka ner dem och försöka simplifiera dom. LOTR t.ex. anses vara nördfilmerna nummer ett delat med star wars i serier osv.

Visst förekommer fantasy och "trollkarlar" och prinsessor mycket i barnfilmer och program men bara för att elementen finns i vissa filmer betyder det inte att filmerna per automatic är exklusivt för barn.

Star Wars är inriktad till alla åldrar då de självklart ville tjäna en slant. GL ville merga western och samurajfilmer och det blev lite sci fi över det hela när Star Wars skapades (vilket är en hat/älsk genre)

Ja Jar Jar binks r en vidrig karaktär som tycks vara en tvingad comic release och inriktad för barn men det gär inte hela Star wars universumet till något för barn.

Star Wars är väl gränsfall om man kan räkna som science fiction (vilket gäller i princip hela subgenren space opera).
Och då i princip alla har sett och gillar star wars och LOTR är det väl tveksamt om det verkligen är så att folk ser ner på dem och kallar det för nördigt.

Empire... kanske har element som är mer intressanta och inte fullt så banala...men kolla på det här och säg att det inte kommer från en barnfilm
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=np6vAuS0KNs#t=28 s
Citera
2012-02-11, 16:44
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
tja, trevligt att få bekräftat att ep 1-3 verkligen är barnfilmer så jag inte behöver tycka illa om migsjälv för att jag tycker dom är skit

Episod II och III är de mörkaste och mest tragiska filmerna i serien. Jag förstår att du hatar prequel-triologin, men IV - VI är absolut inte mer "vuxna" om du nu menar det. Jedins återkomst har tillsammans med Det mörka hotet flest barnanpassade inslag i hela serien, jag menar, Ewokarna är nog det mest skamlösa flirtandet med barnpubliken Lucas någonsin gjort.

Huvudtemat i I - III
är knappast ett vanligt scenario i barnfilmer...

OT: Förbannat helgerån än att dubba Star Wars. Att de överhuvudtaget gjordes om i 3D ställer jag mig skeptisk till, ytterligare en cash-in för Lucas, men ska försöka se den inom kort. Tror knappast de kommer dubba Episod II och III, de vill suga ut det faktum att Episod I är den mest barnvänliga. Och om de dubbar originaltriologin, då jävlar
Senast redigerad av Evangelion 2012-02-11 kl. 16:50.
Citera
2012-02-11, 16:48
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evangelion
Episod II och III är de mörkaste och mest tragiska filmerna i serien.

Men samtidigt så är filmerna så otroligt dåligt gjorda, så det går inte att ta det seriöst. Lucas är en usel regissör, och skådespeleriet i dessa filmer är skrattretande uselt. Verkligen hemska filmer.
Citera
2012-02-11, 17:10
Medlem
Rokushikis avatar
Det är sant att inte Episode VI-VI inte är mer vuxna än prequel-trilogin. Men de är iallafall (mestadels) hederligt gjorda, med skådespelare, FX och överlag mer charmiga och roliga att titta på.

Till er som säger att Star Wars-filmerna inte alls är en barnfilm, visste ni att de är PG i USA? Alltså barnfilm, som kan innehålla några saker som inte är lämpliga för barn. De är 11-årsgräns på dem i Sverige eftersom vi är väldigt hårda med sådant här.
Citera
2012-02-11, 17:53
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Det är sant att inte Episode VI-VI inte är mer vuxna än prequel-trilogin. Men de är iallafall (mestadels) hederligt gjorda, med skådespelare, FX och överlag mer charmiga och roliga att titta på.

Till er som säger att Star Wars-filmerna inte alls är en barnfilm, visste ni att de är PG i USA? Alltså barnfilm, som kan innehålla några saker som inte är lämpliga för barn. De är 11-årsgräns på dem i Sverige eftersom vi är väldigt hårda med sådant här.

Det här är en vanlig felföreställning, åldersgränser delas inte ut baserat på filmens målgrupp. Filmer som absolut inte är riktade till barn kan få låga åldersgränser då de inte innehåller explicit våld, sex osv. 2001: A Space Odyssey, Solaris, Det Sjunde Inseglet och Stalker är ju knappast barnfilmer. De innehåller dock inte scener som censurmupparna bedömt vara skadliga för barn (förutom att de möjligtvis skulle bli rejält uttråkade).

Episod III har i de allra flesta länder högst åldersgräns (har tex. PG-13 i USA och 12 i UK) vilket är förståeligt då den inte bara är mycket våldsammare (våldet är även mycket mer emotionellt lastat), den har en mycket mer dystert celebral ton än de andra filmerna. Så jag skulle knappast säga att det är en barnfilm.

Tycker prequel-filmerna får väldigt orättvis behandling, tror det har mycket med nostalgivärdet hos IV - VI's fans att göra - jag älskar originalen, men kom igen, de är ju mycket mer cheesy. Visst, de har sin kitschiga charm - men mycket av kritiken mot I - III framstår som oerhört hycklande om man jämför respektive komponent mot originalen ("dåligt skådespeleri" brukar många framhålla - men IV - VI har ju i princip ingen karaktärsutveckling överhuvudtaget, Ford är fruktansvärt uttråkad hela tiden, hela delen i Jabbas tempel och Ewokerna i VI är ju bara tramsigt och inte dugg charmigt.).

I - III har många brister, sant, framför allt del I har en massa töntig comic-relif och det där förhatliga stolpskottet till karaktär, Jar-Jar Binks har alldeles för mycket screentime, men II och framförallt III är riktigt episka, mäktiga spaceoperor. Att de har ett mycket melodramatiskt manus tycker jag fungerar i sammanhanget, Star Wars är inte direkt Tarkovskij, det ska vara bombastiskt och operatiskt!

Sedan är regin och klippningen i del III exemplarisk. Kom igen, jag förstår att ni hatar filmen, men rent tekniskt är den verkligen fenomenal. Richard Marquand slaktade verkligen VI på sina ställen.

Om ni ogillar John Williams musik har ni fan ingen själ: http://www.youtube.com/watch?v=GW-E0dOfdoc
Senast redigerad av Evangelion 2012-02-11 kl. 18:04.
Citera
2012-02-11, 17:59
Medlem
ganglere2s avatar
Mycket bättre med dubbning än att tvingas läsa text.
Har länge ansett att man skulle dubba allt till svenska istället för det hemska systemet med textning. Ser man en dubbad film så följer man med bättre. När man måste läsa så missar man mycket av filmens innehåll. Det märker man om man ser en film dubbad på t.ex. ryska eller tyska. Jag brukar aldrig ta hem texten om jag kan välja när jag ser en film där jag förstår språket. Laddar hellre hem en film dubbad till ett språk jag fattar om de talar något för mig obegripligt. Dubbning är oftast standard i större språkområden.
Citera
2012-02-11, 18:14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki

Evangelion har flera bra poänger och utöver de så tror jag att man bedömmer vad som är lämlpligt för barn att se på väldigt olika sätt i Sverige och USA.
I Sverige tenderar man att anse att användande av skjutvapen, avhuggande av kroppsdelar, sprängade av hela planeter och forkolnande lik av någon faster och farbror inte riktigt passar sig för barn att kolla på.
I USA är sånt helt okej för barn att kolla på, däremot så tycker man inte att barn ska utsättas för nakna kroppar eller oanständigt språk.
Citera
2012-02-11, 18:37
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Evangelion har flera bra poänger och utöver de så tror jag att man bedömmer vad som är lämlpligt för barn att se på väldigt olika sätt i Sverige och USA.
I Sverige tenderar man att anse att användande av skjutvapen, avhuggande av kroppsdelar, sprängade av hela planeter och forkolnande lik av någon faster och farbror inte riktigt passar sig för barn att kolla på.
I USA är sånt helt okej för barn att kolla på, däremot så tycker man inte att barn ska utsättas för nakna kroppar eller oanständigt språk.

Detta är helt sant, i Sverige tas underhållningsvåld (ofta ganska milt sådant) mycket striktare än i andra länder, t.e.x har James Bond-filmerna och Nolans Batmanfilmer 15-årsgränser, samtidigt brukar man nästan aldrig ta sexscener (som ofta leder till att filmen får en restriktiv gräns i andra länder) i beaktande (Sex and the City-filmerna är barntillåtna). Undantaget om sexscenerna placeras i en mer allvarlig eller mörk tematisk kontext, exempelvis som i Eyes Wide Shut och The Dreamers vilka fick 15-års gränser.

Elementarpartiklarna och Unfaithful har 11-årsgränser - den förstnämnda skildrar bland annat en ganska explicit orgie under vilken en kvinna kollapsar och är allmänt ångestfylld och tragisk i sin skildring av sex - inklusive ett äkta FB-gråtrunk (har förresten bara sett denna Flashback-klassiker skildras i Mulholland Drive, End of Evangelion och just Elementarpartiklarna, alla enastående filmer). Grovt språk tas förresten aldrig i beaktande, i Storbritannien kan en film få en 18-års gräns om ordet "cunt" används flera gånger.

Sensmoralen är alltså att svensk filmcensur accepterar grova sexscener i filmer om de är i en glad och allmänt hedonistisk kontext - filmer som kanske manar till eftertanke om sexualitetens mer allvarliga och kanske inte alltid lika trevliga sidor är dock inte accepterade. Egentligen har ju en film som Shame långt mindre "förråande effekt på ungdomar" (statens medieråds favorituttryck ) än lägsta-gemensamma-nämnare-propaganda ala Sex and the City och American Pie
Senast redigerad av Evangelion 2012-02-11 kl. 19:10.
Citera
2012-02-12, 10:09
Medlem
RancorFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
När man måste läsa så missar man mycket av filmens innehåll.

Om man har lässvårigheter, ja.
Citera
2012-02-12, 10:12
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
Men samtidigt så är filmerna så otroligt dåligt gjorda, så det går inte att ta det seriöst. Lucas är en usel regissör, och skådespeleriet i dessa filmer är skrattretande uselt. Verkligen hemska filmer.
Kunde inte hålla med mer! Jag mår dåligt bara av att tänka på skiten.
Citera
2012-02-12, 11:31
Medlem
[quote=johannes]för den som är uppvuxen med dubbning ter sig i stället textade filmer onödigt krångliga. hur ska man kunna läsa texten och se filmen samtidigt? då missar man ju hälften av vad som händer. inte kan det ha varit det regissören ville?

QUOTE]

När originalrösten försvinner så missar man men än hälften av vad som händer!
Citera
2012-02-12, 11:41
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
Om man har lässvårigheter, ja.

Orkar inte debattera med en som bara är ute för att provocera. De allra flesta andra som har normalt för att fatta förstår också vad jag menar.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av johannes
för den som är uppvuxen med dubbning ter sig i stället textade filmer onödigt krångliga. hur ska man kunna läsa texten och se filmen samtidigt? då missar man ju hälften av vad som händer. inte kan det ha varit det regissören ville?

bortsett från att du har fullkomligt fel beträffande det sista behöver det tydligen påpekas på nytt att det inte bara är för den tyska marknaden filmer dubbas. även i österrike och schweiz köper TV in dubbade filmer, liksom i italien, spanien, brasilien, slovakien, tjeckien, ryssland, kina och ukraina.

Håller med dig helt.
Senast redigerad av ganglere2 2012-02-12 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in