Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Kul argument.
Det är ju du som hittar på omständigheter som inte nämns i texten. Jag, å andra sidan, har beskrivit vad som faktiskt är möjligt och jag har gett faktiska exempel på det.
Och du undvek att förklara varför det inte finns några fossil av hästar, kor och människor. Var det för svårt att förklara?
Naturligtvis fanns omständigheter som inte omnämns i texten.
Det du påstår som faktiskt möjligt är att en världsvid översvämning på lokal nivå skulle vara direkt jämförbar med en lokal översvämning i mycket begränsad omfattning.
Jag ser inte jämförelsen som relevant. På vilket sätt menar du att det faktiskt är relevant?
Ex. Berättelsen gör gällande att arken strandade uppe på ett berg. Hur är det jämförbart med ett översvämmad område i en liten dalsänka?
Att en världsvid översvämning skulle gett endast ett enda enhetligt och homogent sedimentlager i samma tjocklek över hela jordytan med begravda djur (även flockdjur) skulle liggandes på jämnt utspritt avstånd på ungefär samma djup oavsett i vilken biotop de levde i. Du förväntar dig då kanske att fåglar måste återfinnas sida vid sida med djuphavs levande organismer? Var går gränsen?
Du förvånar ibland.
Jag menar att en sådan föreställning är helt verklighetsfrånvänd.
För mig ser det därför ut som att du försöker hitta omständigheter som kan förklara hur Bibelns redogörelse inte kan stämma.
Vad är det för mening med det? Säger det något objektivt om Bibelns sanningshalt?
Det räcker däremot att finna observationer i verkligheten som SKULLE KUNNA förklaras genom Bibelns redogörelse för att den skulle kunna vara sann.
Och det skulle vara en objektiv bedömning.
Om det fanns kor och hästar bland dinosaurier hade du krävt människor. Om det fanns människor skulle du hitta på någon förklaring inom det naturalistiska paradigmet som skulle förklara "anomalin" och oavsett hur långsökt denna förklaring vore, skulle du förklara den som "mest trolig".
Det återfinns tillräckligt med djur som lever idag som ser helt oförändrade ut bland dinosaurier för att förstå att de var lika samtida som de djur som lever idag.