2021-11-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jaha, så rovdjuren var växtätare när de klev av arken och transformerades senare till rovdjur. Var det en snabb eller långsam process? Jag menar, fanns det generationer av lejon där de inte visste riktigt vad de skulle äta, hur deras nya tänder och klor skulle användas eller blev alla lejon transformerade på ett ögonblick och visste precis hur de skulle lägga upp jakten och hur de skulle anfalla bytesdjuren?

På vilket sätt gör rovdjur att vi får jobba för vår mat?
Det finns ingen logik i kristendomen.
Citera
2021-11-20, 13:56
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag har tagit upp det med titsup. Han blir svarslös när hela hans lilla värld rasar, när allt han har trott på och predikat för andra inte är Bibelns budskap. Du får göra vad du vill med din nyvunna kunskap.

Nja, kunskap vill jag väl inte kalla det precis. Ni har varsin version av samma saga bara. Ni har skilda åsikter om matsedeln på Titanic. men oavsett vad som kommer att serveras till lunch så kommer ert skepp att sjunka. Ni är historiens blindtarm. Religiösa fanatiker har ingen framtid i ett samhälle där deras världsbild sopas undan av vetenskap.
Citera
2021-11-20, 13:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Det finns ingen logik i kristendomen.

Eller i någon annan religion som jag känner till.
Citera
2021-11-20, 14:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Tycker du. Men vi har yttrandefrihet och kan lufta våra åsikter fritt i Sverige. Om vi tycker att dasspapper är mer värt än bibeln så får vi säga det.
Sluta genast med det, be Gud om förlåtelse, och sedan alla andra som sett er bajsa ner trådarna.
Citera
2021-11-20, 14:35
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Som fick kokt mat. Helt obehandlat spannmål är en annan sak, både när det gäller finfördelningen av det, alltså tuggandet, och hur det tas upp i matspjälkningssystemet. Plus att hon fick ägg. Sist jag kollade var inte ägg vegetariska.
Men kanske alla rovdjur får kokt spannmål och ägg i paradiset? Frågan är väl bara vem som ska koka maten. Och hur är det med rovfiskarna, vad ska de äta? Alger?
Ok, så du flyttar målstolpar så att det ändå sk vara omöjligt.
Jag bara påpekar att naturliga system inte är så låsta som du hävdar.
Little tyke var ute och betade någon timme om dagen trots att du påstod att det inte går med vassa tänder och utan att käken kan röras i sidled.
Du förstår, djur kan anpassa sig efter olika omständigheter och miljöer.
En viss flexibilitet finns inbyggd i generna och genom naturligt urval sållas det existerande genmaterialet så att de med bäst förutsättningar överlever.
Hur mycket kattdjuren förändrats ser vi ju exempel på då det finns många olika arter som av allt att döma kommit ur ett ursprungligt kattdjur som steg ur arken. Vad som förändrats i matsmältningssystemet under denna tid är ju svårt att säga. Men det finns ju tydliga exempel på att matsmältningssystemet inte är så fixerat som vissa tror.
Citera
2021-11-20, 15:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Nä varken du eller jag vet hur mycket arken kastades omkring I vågorna. Berättelsen utelämnar den detaljen.

Ja, det krävs speciella förhållanden och de måste begravas snabbt till syrefri miljö. Det kan förklaras med att de begravdes av stora mängder sediment i en omfattande katastrof.

Varför skulle de vara jämnt utspridda över hela jorden? Vatten har en sorterande verkan, vattenströmmar har en sammanförande verkan. Det BORDE inte vara jämnt fördelat. Däremot borde det återfinnas fossilgravar på olika platser jorden runt.

Inte alla fossil orsakades av floden. När naturliga dammar brustit århundraden och årtusenden efter floden och översvämmat stora områden bör det ha bildats fossil även där.
Och varför skulle exakt samma förutsättningar gälla över hela jorden då sedimenten har olika beståndsdelar och begravde på olika djup?
Extremt krystade kriterier för att få det till att inte stämma.
Är det ett bra sätt att besvara frågan om berättelsen skulle kunna vara sann, att hitta på omständigheter som inte omnämns i texten, men som skulle göra händelsen "omöjlig"?
Skulle det ge ett objektivt svar?
Kul argument.
Det är ju du som hittar på omständigheter som inte nämns i texten. Jag, å andra sidan, har beskrivit vad som faktiskt är möjligt och jag har gett faktiska exempel på det.

Och du undvek att förklara varför det inte finns några fossil av hästar, kor och människor. Var det för svårt att förklara?
Citera
2021-11-20, 16:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Ok, så du flyttar målstolpar så att det ändå sk vara omöjligt.
Jag bara påpekar att naturliga system inte är så låsta som du hävdar.
Little tyke var ute och betade någon timme om dagen trots att du påstod att det inte går med vassa tänder och utan att käken kan röras i sidled.
Du förstår, djur kan anpassa sig efter olika omständigheter och miljöer.
En viss flexibilitet finns inbyggd i generna och genom naturligt urval sållas det existerande genmaterialet så att de med bäst förutsättningar överlever.
Hur mycket kattdjuren förändrats ser vi ju exempel på då det finns många olika arter som av allt att döma kommit ur ett ursprungligt kattdjur som steg ur arken. Vad som förändrats i matsmältningssystemet under denna tid är ju svårt att säga. Men det finns ju tydliga exempel på att matsmältningssystemet inte är så fixerat som vissa tror.

De kattdjur vi ser idag härstammar från ett ursprungligt kattdjur som klättrade ner från träden för ca 10 miljoner år sedan. Alltså ganska mycket längre tillbaka än när arken strandade.

Ja, många katter äter gräs. Inte för näringen utan för att det hjälper dem att kräkas upp hårbollar.

Matsmältningssystemen på rovdjur och växtätare är väldigt olika. Att det ena systemet skulle förvandlas till det andra systemet är något vi aldrig sett prov på. Att Tyke kunde överleva på tillredda spannmålsprodukter och ägg bevisar ingenting alls.

Nu vet jag inte vilken falang du tillhör, men i tråden har det hävdats att rovdjuren först var tama växtätare, alltså i paradiset med Adam o Eva, sedan blev de köttätare igen efter det att de släppts ut ur arken, och när jesus kommer tillbaka och etablerar ett nytt paradis så blir de växtätare på nytt.

Lite väl meckigt, skulle jag säga, att pyssla med rovdjurens inälvor fram och tillbaka. Och till vilken nytta?
Citera
2021-11-20, 17:14
Medlem
Citat:
Jaha, så rovdjuren var växtätare när de klev av arken och transformerades senare till rovdjur. Var det en snabb eller långsam process? Jag menar, fanns det generationer av lejon där de inte visste riktigt vad de skulle äta, hur deras nya tänder och klor skulle användas eller blev alla lejon transformerade på ett ögonblick och visste precis hur de skulle lägga upp jakten och hur de skulle anfalla bytesdjuren?

På vilket sätt gör rovdjur att vi får jobba för vår mat?
Vår förvandling till ande sker på ett ögonblick (1Kor 15:51-52), och då snackar vi om ett antal miljoner, så att förvandla några lejon som precis kommit ur arken är en piss i havet.

Ätit lejon much i helgen?

Dindoo Nuffin, who rests his case.
Citera
2021-11-20, 17:16
Medlem
Citat:
Nja, kunskap vill jag väl inte kalla det precis. Ni har varsin version av samma saga bara. Ni har skilda åsikter om matsedeln på Titanic. men oavsett vad som kommer att serveras till lunch så kommer ert skepp att sjunka. Ni är historiens blindtarm. Religiösa fanatiker har ingen framtid i ett samhälle där deras världsbild sopas undan av vetenskap.
Ni har inte lyckats hittills. Vetenskapen har bara bekräftat skapelseberättelsen. Resten är mest obevisade teorier.
Citera
2021-11-20, 17:17
Medlem
adelsnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Nej. Det är påhitt.
Citera
2021-11-20, 17:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ni har inte lyckats hittills. Vetenskapen har bara bekräftat skapelseberättelsen. Resten är mest obevisade teorier.

Nej. Skapelseberättelsen går helt på tvärs gentemot vetenskapen. Universum skapades inte på sex dagar.
Mannen skapades inte av lera och kvinnan skapades inte av hans revben. Djuren uppstod inte fix och färdiga. Jag vet inte någonting i skapelseberättelsen som stämmer med den observerade verkligheten what so ever.
Citera
2021-11-20, 17:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vår förvandling till ande sker på ett ögonblick (1Kor 15:51-52), och då snackar vi om ett antal miljoner, så att förvandla några lejon som precis kommit ur arken är en piss i havet.

Ätit lejon much i helgen?

Dindoo Nuffin, who rests his case.

Ok, från en sekund till en annan så fick rovdjuren hela matsmältningsapparaten utbytt, matsmältningsenzymer försvann från saliven, magen växte och fyrdubblade ph-värdet och levern började utsöndra 10 ggr så mycket urinsyra. Huggtänder växte ut, käkarna blev större och låstes i sidled och klor uppstod inne i tassarna.

Det måste ha gjort ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in