2013-05-17, 12:18
Medlem
Citat:
För varje kristet vittnes mål så finns det ett lika starkt vittnesmål om en helt annan uppfattning, så dessa subjektiva vittnesmål kan i sig inte bevisa nåt alls.

Övertyga oss själva...

Så hur ska man övertyga dig? Ge ett konkret exempel.
Citera
2013-05-17, 12:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
Så hur ska man övertyga dig? Ge ett konkret exempel.

Lustigt att du har mage att begära att vi ska säga åt dig vad du ska komma med, när jag försökt ge dig just det 4-5 ggr redan. Du säger att det sker gudomliga mirakel. Ge mig ett enda verifierat exempel i sådana fall.

Och jag vill fortfarande veta om du nedan beskriver din världsbild eller vad du tror är våran.

Citat:
1. Rent grundläggande: Att då det finns liv i vårt universum så fanns det liv före universum, och med tanke på vilken form detta liv antar så är det logiskt att tänka, att det liv som fanns innan har samma egenskaper i väsentliga hänseenden; självmedvetet, förnuftigt, självförökande och skapande, troligtvis i den ordningen.
Citera
2013-05-17, 12:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Hur ska verkligheten annars definieras/beskrivas menar du? Ska vi bygga vidare på en oändlig regress av rättfärdiganden? Måste vi inte sluta någonstans? Är vi faktiskt inte tvungna att nöja oss med "det bara är så" vid något tillfälle?

Du har givetvis helt epistemisk rätt i ett exklusivt epistemisk perspektiv, men frågan blir då vad "vid något tillfälle" är. Skall detta "vid något tillfälle" vara före eller efter vi har använt dom verklighets-sökande verktyg vi har till förfogande.
Citera
2013-05-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Lustigt att du har mage att begära att vi ska säga åt dig vad du ska komma med, när jag försökt ge dig just det 4-5 ggr redan. Du säger att det sker gudomliga mirakel. Ge mig ett enda verifierat exempel i sådana fall.

Verifierat av vem och utifrån vilka kriterier?

Jag kan ju säga att "Klas" botade "Görans" brutna ben i Jesu namn och att jag och 3 andra, som jag kan hänvisa till är beredda att stödja detta påstående. Men du var inte där och kan inte, utan vidare acceptera att någon av oss talar sanning.

Ska det då vara en filminspelning utav ett under som har ägt rum? Det kan ju vara efterredigerat skådespeleri.

Ska det vara ett under utfört inför respekterade och oberoende forskare inom relevanta vetenskaper, som dokumenterat händelsen med diverse mätutrustning, och sedan sammanfattat en avhandling som finns tillgänglig? Är det vad du/ni är ute efter?

Det sistnämnda har jag inga exempel på.

Citat:
Och jag vill fortfarande veta om du nedan beskriver din världsbild eller vad du tror är våran

Det var min världsbild, jag har inga förutfattade meningar om er världsbild.
Citera
2013-05-17, 13:12
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har givetvis helt epistemisk rätt i ett exklusivt epistemisk perspektiv, men frågan blir då vad "vid något tillfälle" är. Skall detta "vid något tillfälle" vara före eller efter vi har använt dom verklighets-sökande verktyg vi har till förfogande.
Menar du att du först använder dig av "verklighets-sökande verktyg" för att därefter förvissa dig om saker och ting? Jag tvivlar på att så faktiskt är fallet, eller snarare: Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara.
Senast redigerad av Arepo 2013-05-17 kl. 13:15.
Citera
2013-05-17, 13:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag kan ju säga att "Klas" botade "Görans" brutna ben i Jesu namn och att jag och 3 andra, som jag kan hänvisa till är beredda att stödja detta påstående. Men du var inte där och kan inte, utan vidare acceptera att någon av oss talar sanning.

Ska det då vara en filminspelning utav ett under som har ägt rum? Det kan ju vara efterredigerat skådespeleri.

Ska det vara ett under utfört inför respekterade och oberoende forskare inom relevanta vetenskaper, som dokumenterat händelsen med diverse mätutrustning, och sedan sammanfattat en avhandling som finns tillgänglig? Är det vad du/ni är ute efter?

Tja, vad sägs om att han botar något sånt här:
http://gawker.com/drunk-man-gets-back-at-angry-girlfriend-by-cutting-off-507566056

Eller ett enda dokumenterat fall av någon amputation som mirakulöst blivit läkt av Guds kraft.
Citera
2013-05-17, 13:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Varför all denna demagogi? Eller förstår du verkligen inte skillnaden mellan subjektivitet och objektivitet. En sån okunskap är ju tyvärr skrämmande vanlig blant pådyvlande teister.

Citat:

Visst har du det; gå till sidan 90 och tidigare, där det finns flera exempel. Jag hoppas att du nu bara är glömsk eller inte riktigt har överblick över din egen argumentation, för jag vill helst undvika att anklaga dig för att ljuga medvetet.
Citera
2013-05-17, 13:20
Medlem
Citat:

Om gud botar människor som ber om att bli botade så borde man klart och tydligt kunna se statistiska skillnader i välmående och hälsa hos den grupp av människor som tillber "rätt" gud, detta gör man dock inte.
Om gud enbart väljer att bota människor som ber om det så är hen en missunsam jävel, ett arrogant svin, och hen borde även svara på frågan om varför hen enbart väljer att bota vissa som ber, det dör ju dagligen "goda" troende människor av sjukdommar som en allsmäktig varelse borde kunna bota.

När man gör en vetenskaplig studie för att studera resultatet av att be till en gud om bättre hälsa, vad blir då resultatet tror du? http://www.nbcnews.com/id/12082681/ns/health-heart_health/t/power-prayer-flunks-unusual-test/#.UZYSOxNgCIU FAIL!!!!
Citera
2013-05-17, 13:21
Medlem
zajjahs avatar
It is built on a lie.
Citera
2013-05-17, 13:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Menar du att du först använder dig av "verklighets-sökande verktyg" för att därefter förvissa dig om saker och ting?

Citat:
Jag tvivlar på att så faktiskt är fallet, eller snarare: Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara.

Du kan inte föreställa dig att jag t.ex. började med att 'falla uppåt', eller .... ?
Citera
2013-05-17, 13:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Ge mig det bästa du har.

Citat:

Nu börjar du förstå dig på Russels teapot.

Citat:

Ge mig det bästa du har.

Citat:

Det skulle vara toppen!

Citat:

Oj, vilken överraskning. Kan du ge mig någonting som går att verifiera och upprepa på något sätt över huvud taget, utöver mänskliga vittnesmål (eftersom vi redan konstaterat att mänskliga vittnesmål spretar åt alla och finns inom ALLA religioner och därmed inte kan användas som bevisföring)

Citat:

Framsteg. Då ska vi se här:

Citat:
1. Rent grundläggande: Att då det finns liv i vårt universum så fanns det liv före universum

Hur tänker du här?

Citat:
och med tanke på vilken form detta liv antar så är det logiskt att tänka, att det liv som fanns innan har samma egenskaper i väsentliga hänseenden; självmedvetet, förnuftigt, självförökande och skapande,

Och här?

Citat:
troligtvis i den ordningen.

Så du tror alltså att livet blev självmedvetet och förnuftigt INNAN det blev självförökande? Jag gissar att evolutionsteorin inte faller dig i smaken? Berätta hur du tänker kring detta.
Citera
2013-05-17, 13:52
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kan inte föreställa dig att jag t.ex. började med att 'falla uppåt', eller .... ?
Det är inte så jag menar.

Jag kan inte föreställa dig att du för varje handling, uttalande etc. måste hänvisa till någon form av lag eller princip (alltså: 'verklighetssökande verktyg'). Någon gång måste du ge upp din "hänvisningskedja" därför att du helt enkelt inte har tid att underbygga varje påstående. Du säger inte: "Jag vet A i kraft av B, jag vet B i kraft av C, jag vet C i kraft av D...", du säger helt enkelt "Jag vet A". Givet att den du talar med känner språket behöver du inte hänvisa till något överhuvudtaget.
Senast redigerad av Arepo 2013-05-17 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in